Annons

Ansluta iMac till trådlöst nätverk

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredsson

Aktiv medlem
Jag har just köpt en iMac och försöker ansluta den till vårt trådlösa nätverk hemma. Nätverksnamnet hittas av iMacen och när jag markerat det så ska jag ange ett lösenord.

Nätverket är krypterat med WEP, 128 bitar, och jag ha en kod (26 tecken) och något annat lösenord känner jag inte till. Dock säger iMacen att lösenordet är fel.

Routern är Netgear MR814, v2.

Ska det inte fungera? Måste jag köpa en AirPort sändare? Tacksam för all hjälp

Thomas
 
Du behöver inte byta router, jag har kört både Mac och PC i mitt nätverk med Netgear och det har fungerat bra.
Kan på rak arm inte säga vad som är fel. Du har säkert testat att starta om routern och Macen. Om inte, gör det.
Sedan vill jag minnas att det fanns en parameter i routern som hette "short preamble" och Long preamble", och den ska i så fall stå på Long Preamble. Har ingen aning om vad det är, men fick detta tips av en Mactekniker.
 
Prova att ta bort lösenordet en stund och se om det fungerar.
Nästa steg är att slå på kryptering igen, men skippa wep, även med långt lösenord är det enkelt att knäcka på någon timme. Byt till wpa2 om det finns.
 
I routern har du troligen 4 nycklar/koder

KEY 1 xxxx de 26 nuffrprna
KEY 2 yyy andra 26 eller samma 26 nuffror
osv

Om du inte har samtliga "nycklar" satta till samma kod så kanske du anger fel nyckel som iMac:en skall verifiera mot?

Du har inte låst routerna till att bara acceptera vissa MAC-adresser (alltså MAC som i nätverkskortens kod inte din Apple Mac)

/N
 
Hej igen.

Tack för hjälpen. Nu verkar det fungera. Jag var tvungen att läsa lite mer i hjälpfilerna och hitta en sida där det gick att ställa in lite mer information om kryptering och typ (hur många bitar mm). Just nu uppdaterar jag till Leopard så får jag prova igen efter det.
 
Router och Mac

Ett annat upplägg kan vara att göra som jag till slut gjorde. Jag vet att detta kanske ställer allt du lyckats med hittills på huvudet, men det kanske kan vara till nytta i alla fall.

Dels bör du kolla om det finns uppgraderingar till Routern. Jag tycker att den låter gammal och det finns massor av uppgraderingar att ta hem från NetGear. Läs ut alla dina inställningar fört till en fil så slipper du konfigurera om allt om det skulle gå snett.

Strunta i krypteringen. Man kan bli galen på den. Eller jag, i alla fall.

Jag använde MAC-adressen, dvs ID-koden på själva nätverkskortet och la in den i "restricted access" i Routern. endast datorer med nätverkskort si och så kan komma in på nätverket. Alla andra kan se routern, men det spelar ju ingen roll.

Jag bor i lägenhet och alla grannar har WiFi, men ingen har tjyvsurfat på mitt. Enklare administration.

Lycka till
 
Re: Router och Mac

imperator skrev:

Strunta i krypteringen. Man kan bli galen på den. Eller jag, i alla fall.

Jag använde MAC-adressen, dvs ID-koden på själva nätverkskortet och la in den i "restricted access" i Routern. endast datorer med nätverkskort si och så kan komma in på nätverket. Alla andra kan se routern, men det spelar ju ingen roll.

Jag bor i lägenhet och alla grannar har WiFi, men ingen har tjyvsurfat på mitt. Enklare administration.

Lycka till

Det kan vara bra att känna till att det är enkelt att lyssna av vilka mac-adresser som accessar routern och att sedan konfigurera sin dator att använda en av de identifierade macadresserna.

Hur vet du att ingen tjuvsurtat på ditt nätverk? :)
 
Akerstrom skrev:
Blandar du ihop Mac som i iMac och Mac som i mac-adress nu?

Jag skulle inte tro att problemen som beskrivs har något med MAC-adresserna att göra och vad jag vet så har väl aldrig MAC-adresserna aldrig haft nån slogan i stil med "it just works"?
 
Jocke_I skrev:
Jag skulle inte tro att problemen som beskrivs har något med MAC-adresserna att göra och vad jag vet så har väl aldrig MAC-adresserna aldrig haft nån slogan i stil med "it just works"?

Vi försöker hjälpa till med nätverksproblem, de har sannolikt inget med iMacen att göra. Att Mac oftast funkar väldigt smidigt och bra betyder inte per automatik att all utrustning du kopplar till den, eller du kopplar den till, fungerar lika smidigt.

Köp gärna en Airport så får du "it just works" out of the box...
 
Jocke_I skrev:
men vänta nu, MAC ska väl bara funka? Eller har jag missat något nu?

Puh!!

Ett dygn nu med en iMac. Jag betraktar mig som van PC användare (Windows) och Mac ska ju"bara fungera". Jag måste erkänna att hittills känns allt precis bakvänt men jag hoppas väl att jag vänjer mig och börjar förstå logiken (om den finns ;-)).

Problemet med att ansluta till mitt nätverk är löst. Det var i varje fall inte så enkelt som att bara fylla i de dialogrutor som automatiskt kom fram vid uppstarten.

Thomas
 
"Jag måste erkänna att hittills känns allt precis bakvänt men jag hoppas väl att jag vänjer mig och börjar förstå logiken (om den finns ;-))."

Logiken finns, den har funnits sedan 1984 och Microsoft har alltid kopierat stora delar av Macens gränssnitt. Men det är klart, är man ovan tar det längre tid att hitta fördelarna.
 
Akerstrom skrev:
Vad fick du göra för att få det att fungera?

Vid uppstarten frågade systemet efter nätverksnamn (SIDen) och lösenord. Lösenordet accepterades inte och det berodde troligen på att inte rätt typ av kryptering och rätt antal bitar som var inställt som standard. Under Systeminställningar => Nätverk finns en knapp Avancerat som ger möjligheten att göra egna inställningar. Efter lite provande gick det att hitta rätt.

Nu letar jag bara efter en lösning att kunna läsa min e-post. Jag har web mail konto som jag i Windows läser i Outlook Express. Kanske någon har tips på hur jag löser det?

Thomas
 
Akerstrom skrev:
Vi försöker hjälpa till med nätverksproblem, de har sannolikt inget med iMacen att göra. Att Mac oftast funkar väldigt smidigt och bra betyder inte per automatik att all utrustning du kopplar till den, eller du kopplar den till, fungerar lika smidigt.

Köp gärna en Airport så får du "it just works" out of the box...

det är svårt det där med ironi
 
Akerstrom skrev:
Är det??

Det är Spray mail som i grunden är Web mail men som fungerar bra att läsa i Outlook Express. Hittar dock inte möjligheten att välja en web baserad mail i Mac's standardprogram. Om jag förstått rätt så finns det dock antingen någon plug-in som jag inte hittat ännu eller så kanske det finns något annat program som har denna funktion?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.