Annons

Ansluta dator till LCD-TV

Produkter
(logga in för att koppla)

Roger.W.

Avslutat medlemskap
Har ett problem ! Enligt flera experter är det svårt att visa bilder på vår nya 32"LCD-TV typ Philips. Vi har en bärbar dator av märke HP. TV.n har en ansl.-ingång för högupplösning som heter HDMI. För att koppla ihop dessa måste man köpa en typ av box eller liknande för ca 3000kr.
Jag har två frågor:
1. Kan TV.n återge en bra bildkvalitet för bildvisning i högupplösningsläge (HDMI) från datorns Elements 4.
2. Finns det någon som ev. har tips på någon bra lösning för att koppla ihop dator och TV.
Många, många tack på förhand om tips finnes.
Hälsningar Roger.
 
LCD+ dator

Använder mej avbärbar daror o 32 tumms LCD tv och det blir jätte bra bild. Har bara datorn en skärm utgång, så är det bara att köpa en sladd för ett par hundra å koppla in till Tv. Jag använder mej också av ett trådlöst tangentbord så kan man sitta i soffan och ha bild visning för alla. Lycka till!
 
Hej!

Berätta gärna för oss exakt vilken modell det är på din Philips LCD TV och vad du har för grafikkort i din dator så skall vi nog kunna hjälpa dig.

M.v.h. Jonathan
 
Ingen VGA-ingång på tvn? Då blir det nog besvärligt eftersom din laptop med största sannolikhet inte har någon digital DVI-utgång. Tyvärr.
 
VGA och HDMI är bara att glömma. S-Video, kolla om du har en sådan på datorn, de flesta har det numera. Då ska det bara vara att koppla in S-Video sladden i varsitt uttag på datorn/tvn.
 
Har du DVI kontakt på datorn så finns den en DVI-HDMI kabel för någon hundring att köpa, funkar utan problem med min Dator och TV, dock så kan grafikkorten kanske inte att orka driva TV ocm det är ett gammalt kort i datorn.

jag kör dock 40" tv
 
Hej igen ! Hoppas mycket på en lösning.
LCD-TV.n är en Philips DV3T Terrestrial HD-redy som tydligen saknar VGA-ingång. Beträffande den bärbara datorn kan jag inte få fram typ av grafikkort men den heter HP Compaq Notebook-dator. Hoppas, hoppas, hoppas..... på en lösning.
Många tack på förhand. MVH Roger.
 
Hej!

Missade först att det var en bärbar dator du hade.
Ge oss gärna ett modellnamn/nummer på datorn också.

Jag är mycket tveksam till att din Philips TV verkligen skulle ha modellnamnet "DV3T" då det inte följer Philips namnkonvention för TV-apparater.

M.v.h. Jonathan
 
HDMI är digital standard som överför den digitala signalen från DVI-I och DVI-D plus digitalt ljud.
Digital DVI kan enkelt konverteras till HDMI-format men det kräver att signalen redan från början är just digital.

HP har få, om ens nån modell under sina workstation laptops som har digital DVI-utgång. DVI-I/DVI-D är enda sättet du kan få bild in i din TV utan att behöva en dyr (ett par tusen och förmodligen inte alls väl lämpat för datorbild) konverterare från analog VGA till antingen analog komponentbild eller digital HDMI.

Om din dator bara har VGA-utgång är det nog kört.

Här kan du se skillnaden på hur kontakterna ser ut.

http://upload.wikimedia.org/wikiboo...i-comparison.png/180px-Vga-dvi-comparison.png
 
Tackar så väldigt mycket för alla svaren. Det är väldigt kul att få denna respons. Kommer hem nu kl 23.00 och ska ta till mig allt under morgondagen. Tack alla hjälpsamma medlemmar i fotosidan. Hälsningar Roger
 
Joel Höglund skrev:
Man kan alltså inte använda en enkel konverter från VGA till DVI?

Hittade en del varianter här.

/Joel

Nej, tyvärr inte. DVI-A kallas den standard där man kan skicka analog VGA-signal genom en DVI-kabel, men signalen är fortfarande analog och när man sen vill gå från DVI till HDMI finns det ingen digital signal att skicka vidare. Det är alltså skillnad på DVI och DVI :)

Enda sättet är att antingen konvertera till en annan analog standard (komponent RGB) eller digitalisera signalen till DVI-D och då får man räkna med mellan 1500 och 15 000:- beroende på hur bra bild man förväntar sig :-(
 
För det första, till trådskaparen: har TV'n alltså ingen VGA-ingång? Det låter ju nästan märkligt, tror knappt jag sett en modern LCD-TV som inte har det. Byta TV, är det en möjlighet?

För det andra: DVI-till-VGA-adapter fungerar utmärkt för mig. Jag har DVI på min mediadator och VGA på TV'n. Uppenbarligen innebär det att jag har den analoga DVI-varianten (?) eftersom jag köpte en DVI/VGA-adapter på Clas Ohlsson för en 50-lapp och det fungerar hur bra som helst.
 
reflux skrev:
Nej, tyvärr inte. DVI-A kallas den standard där man kan skicka analog VGA-signal genom en DVI-kabel, men signalen är fortfarande analog och när man sen vill gå från DVI till HDMI finns det ingen digital signal att skicka vidare. Det är alltså skillnad på DVI och DVI :)

Enda sättet är att antingen konvertera till en annan analog standard (komponent RGB) eller digitalisera signalen till DVI-D och då får man räkna med mellan 1500 och 15 000:- beroende på hur bra bild man förväntar sig :-(

Ahaaa! Nu vet man det också. Tackar :)
 
erro.se skrev:
För det andra: DVI-till-VGA-adapter fungerar utmärkt för mig. Jag har DVI på min mediadator och VGA på TV'n. Uppenbarligen innebär det att jag har den analoga DVI-varianten (?) eftersom jag köpte en DVI/VGA-adapter på Clas Ohlsson för en 50-lapp och det fungerar hur bra som helst.

Jag tror att det fungerar just för att du konverterar åt andra hållet än vad trådskaparen behöver göra. Om jag tolkar Daniel Falks inlägg rätt så är det mer avancerat att gå från VGA -> DVI -> HDMI än från DVI -> VGA. Det beror nog på att du inte har HDMI att ta hänsyn till i din signalomvandling.
 
erro.se skrev:
För det andra: DVI-till-VGA-adapter fungerar utmärkt för mig. Jag har DVI på min mediadator och VGA på TV'n. Uppenbarligen innebär det att jag har den analoga DVI-varianten (?) eftersom jag köpte en DVI/VGA-adapter på Clas Ohlsson för en 50-lapp och det fungerar hur bra som helst.

Nästan alla grafikkort med DVI-utgång har den kombinerad digitala DVI-D/DVI-I och analoga DVI-A varianten i samma sladd, helt enkelt för att det ska vara enkelt att koppla in datorn till analoga skärmar. Den analoga signalen finns alltså redan där och det enda adaptern gör är att kopla in sig på rätt stift och leda ut dessa till en VGA-kontakt. Tyvärr är det inte lika lätt från analogt till digitalt eftersom signalen måste digitaliseras någonstans på vägen. En TV med DVI-kontakt KAN stödja analogt format men HDMI är enbart digitalt.

Jag begriper inte hur så många företag kommer undan med att envisas att ha enbart VGA-utgång på sina laptops idag. T om riktigt dyra PC-laptops har skrämmande ofta enbart VGA ut vilket dessutom kan ge sämre bild på högupplösta TFT-skärmar. Det kan inte vara så många kronor det handlar om och nyttan för kunden är stor eftersom datorn med DVI fungerar med både anloga och digitala skärmar.

Kass.
 
Roger.W. skrev:
Har ett problem ! Enligt flera experter är det svårt att visa bilder på vår nya 32"LCD-TV typ Philips. Vi har en bärbar dator av märke HP. TV.n har en ansl.-ingång för högupplösning som heter HDMI. För att koppla ihop dessa måste man köpa en typ av box eller liknande för ca 3000kr.
Jag har två frågor:
1. Kan TV.n återge en bra bildkvalitet för bildvisning i högupplösningsläge (HDMI) från datorns Elements 4.
2. Finns det någon som ev. har tips på någon bra lösning för att koppla ihop dator och TV.
Många, många tack på förhand om tips finnes.
Hälsningar Roger.

Vill bara rätta en sak åt dig. HDMI är inte högupplöst ingång utan en kombinerad bild och ljudväg utan direkta förluster. Ska enligt expertis vara den bästa uppkopplingen i hemmabio sammanhang i alla fall. Högupplöst blir det bara via extern HD-dvd (eller liknande) eller via HD kanaler från tv utbudet. Om man har den möjligheten.
 
reflux skrev:
Nästan alla grafikkort med DVI-utgång har den kombinerad digitala DVI-D/DVI-I och analoga DVI-A varianten i samma sladd, helt enkelt för att det ska vara enkelt att koppla in datorn till analoga skärmar. Den analoga signalen finns alltså redan där och det enda adaptern gör är att kopla in sig på rätt stift och leda ut dessa till en VGA-kontakt. Tyvärr är det inte lika lätt från analogt till digitalt eftersom signalen måste digitaliseras någonstans på vägen. En TV med DVI-kontakt KAN stödja analogt format men HDMI är enbart digitalt.

Jag håller med Daniel men vill bara (förhoppningsvis :) förtydliga lite i den begreppsförvirring som ibland råder.

Man kan säga att DVI enkelt uttryckt är ett utseende på kontakten. Det finns DVI-D som bara överför digitala signaler, DVI-A som enbart överför analoga signmaler och DVI-I (där I står för Integrated) som överför både digitala och analoga signaler.

Det innebär rent praktiskt att kontakten hos en DVI-I-sladd har fyra extra stift runt den platta tungan på ena sidan jämfört med en DVI-D-sladd (som är den vanligast förekommande sladdtypen för DVI i datorsammanhang).

De flesta skrivbordsskärmar (inte TV alltså) har enbart DVI-D-ingång vilket gör att en DVI-I-kabel inte ens passar, det saknas hål för de fyra extra stiften.

Det man oftast kallar VGA-kontakt (eller D-SUB) överför enbart analog signal. Det här ju alltså den klassiska bildskärmskontakten som vi haft sedan yngre stenåldern eller så.

Det finns enkla kopplingspluggar (och hela kablar) som har en DVI-I-kontakt i ena änden och en VGA-kontakt i andra. Med en sådan plugg eller sladd kan du koppla in en skärm med enbart VGA-ingång till ett grafikkort med DVI-I-utgång.

Att göra motsatsen, plocka ut digital signal ur en VGA kräver en AD-omvandlare. Sådana sitter t.ex. i alla platta skärmar med VGA-ingång- Själva skärmen jobbar ju digitalt och måste digitalisera en analog insignal för att använda den (till skillnad från gamla CRT-skärmar som i sig själva var analoga). Det är ju lite tänkvärt för alla som kör sin platta skärm via VGA: Först gör en AD-omvandlare i grafikkortet om den digitala bilden till analog signal, sedan gör en annan AD-omvandlare motsatsen i skärmen. Blir ju lite som att köra över modem ... :)

Jag begriper inte hur så många företag kommer undan med att envisas att ha enbart VGA-utgång på sina laptops idag. T om riktigt dyra PC-laptops har skrämmande ofta enbart VGA ut vilket dessutom kan ge sämre bild på högupplösta TFT-skärmar. Det kan inte vara så många kronor det handlar om och nyttan för kunden är stor eftersom datorn med DVI fungerar med både anloga och digitala skärmar.

Kass.

Än en gång vill jag hålla med Daniel, och lägga till att samma sak gäller billigare stationära datorer med grafiken inbyggd på moderkortet -- oerhört sällsynt med DVI-utgång. Skandal!
 
Hej igen ! Nu testar jag jag med en vanlig s-videokabel med anslutning mellan dator och TV.
Problemet är nu bara hur jag ställer in dator och TV för att få igång det hela.
Återigen mycket mycket tacksam för tips.
Roger.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.