Annons

Ansluta Canon 20D i Ubuntu, fota live till datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

mganga

Aktiv medlem
Jag har suttit en stund och försökt klura ut vad som kan vara fel. Vill kunna fota live rakt in i Ubuntu. Kom åt kortet i Digikam.

Men så fort jag ansluter kameran börjar den blinka "busy" i displayen och inget går att göra på den. Vad kan vara fel? 20D och Ubuntu 10.04 är vad jag kör.

Lker runt med gphoto2 och får diverse felmedelanden, om fel OS i kameran, m.m. Likaså verkar ju Digikam ha fixat att hitta kameran. Fotar på jobbet med Fujis S5:a in Windows utan drivrutin via fujis programvara. Tror inte någon specifik drivrutin krävs. Har du koll på Linux?

Nej, tyvärr kan jag inte påstå att jag har speciellt bra koll på Linux. Har kört Ubuntu, men inte tillräckligt mycket.

Men jag tror ändå att någon form av drivrutin krävs för att använda funktionen du önskar.

Jag har suttit en stund och försökt klura ut vad som kan vara fel. Vill kunna fota live rakt in i Ubuntu. Kom åt kortet i Digikam.

Men så fort jag ansluter kameran börjar den blinka "busy" i displayen och inget går att göra på den. Vad kan vara fel? 20D och Ubuntu 10.04 är vad jag kör.

Tethered shooting kräver mycket riktigt speciella mjukvaror. Jag känner inte till någon sådan för Linux.

Att du kommer åt minneskortet beror ju på att du då arbetar med en standardiserad Mass Storage-profile, eller PTP/MTP.

Men att fota den vägen kräver annat stöd.

Tethered shooting kräver mycket riktigt speciella mjukvaror. Jag känner inte till någon sådan för Linux.

Att du kommer åt minneskortet beror ju på att du då arbetar med en standardiserad Mass Storage-profile, eller PTP/MTP.

Men att fota den vägen kräver annat stöd.

Nej, Canon kör inte med standardiserad Mass Storage-profile, men det finns drivers för att få kameran att agera som mass-storage. Dessa fungerar bra med EOS 350D, 40D och 5d mkII (de hus jag har testat med). Dock rekomenderar jag som alltid att man istället kör med minneskortläsare istället för att slippa problem och få bättre prestanda.

Det *går* få det att fungera med remote shooting även med canon hus i Ubuntu, men klarar du inte av att få kamera drivern att fungera (vilket den göra av sig själv btw) så skall du inte tänka på att ge dig på detta.

Lker runt med gphoto2 och får diverse felmedelanden, om fel OS i kameran, m.m. Likaså verkar ju Digikam ha fixat att hitta kameran. Fotar på jobbet med Fujis S5:a in Windows utan drivrutin via fujis programvara. Tror inte någon specifik drivrutin krävs. Har du koll på Linux?

Programmet gphoto2 kan användas för att ladda ned bilder från kameran och även för att styra vissa funktioner, t.ex. för att beordra kameran att ta ett (eller flera) kort. Jag använder det regelbundet för att ladda över bilderna från kameran (tidigare 350D, nu 7D) och det fungerar utmärkt. Om jag minns rätt så använder digikam samma bibliotek (libgphoto2) för at prata med kameran.

Om jag förstår dig rätt så vill du kunna ha kameran kopplad till datorn hela tiden och ändå knäppa kort med slutaren som vanligt. Har aldrig försökt med det, men det är möjligt att 20D inte kan användas när den är uppkopplad via USB. gphoto2 har ett kommando "--capture-tethered" för att kunna ladda över nytagna kort direkt, men enligt dokumentationen fungerar detta bara för Nikon DSC.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar