Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ansiktsporträtt med 10d + 50mm 1.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Anden

Aktiv medlem
Jag borde testa detta själv men har ingen modell här just nu att pröva på...

För ett ansiktsporträtt där jag vill ha näsa - början på öronen skarpa, vilken bländare ska jag köra på?

Vad ska jag fokusera på? Ögonen är väl en gammal tumregel eller har jag fel?

Tack för hjälpen.

Andreas

Jag har ingen koll på just 10d, men finns det ingen skärpedjupskontrollknapp? Med den så kan du se vad som kommer vara i fokus och vad som inte kommer vara det, bara att ändra bländare efter vad du ser.

mvh Anders

Ögonen bör du fokusera på och jag skulle tro att en bländare på minst 5,6 (bl 8 på fullformat/analog) behövs för att även få öronen skarpa vid en porträttbild på enbart ansiktet. Men varför ska öronen vara skarpa? Själv tycker jag det är fint om de är oskarpa.
Många porträttfotografer använder bländare 4 till ansiktsporträtt med vanlig analog/film-kamera. Detta motsvarar nog bländare 2.8 med en sensor som 10 D har.

du har en 10D! .. det e ju bara att prova o ta en provbild för varje bländare o välja den med bäst resultat!!?!

Du har ju digitalkamera bara att testa sig fram. Dessutom har du ju skärpedjupsfunktion.

Ögonen bör alltid vara skarpa efterom man störs om de inte är det. ögonen är det första en människa ser i ett porträtt. Vi är genetiskt programmerade så.

Jag tycker ofta att det blir snyggare och mer spännande med riktigt korta skärpedjup, men det beror ju också på stilen på porträttet,

ANNONS