ANNONS
Annons

Ansikten blir flammiga/smutsiga...

Produkter
(logga in för att koppla)

andersab

Aktiv medlem
Hej!
Jag har tagit ett par bilder på människor där deras ansikten har blivit flammiga/smutsiga som på bilden nedan. Varför blir det så? Ser kameran något inte jag ser?

Bilden är tagen med 350D och kit-objektivet.

Bilagor

• bild2.jpg
    bild2.jpg
    45.8 KB · Visningar: 579
Tack för snabbt svar! Nej jag har inte ljusat upp den, det är "orginalbilden". Däremot är resten av bilden rätt ljus, därav det mörka ansiktet. Gör 350D någon egen uppljusning på något skumt sätt kanske? Eller har jag använt fel ljusmätningsmetod (Pattern)?

Ja det kan nog stämma att effekten uppstår när jag fotat i lite ojämnt ljus, men jag tycker ändå inte att resultatet ska bli så dåligt som det blir. Vad kan man göra för att undvika det här? Annan ljusmätning, bättre objektiv, annan kamera....?

det där ser kass ut... fotar med samma grejer som du och har inte fått dessa problem...

berätta om denna exponering!
bländare, slutartid, iso, wb, kompensation, var ligger fokus? har du justerat något när du framkallat den? mättnad/kontrast/intensitet?

hur ser ditt histogram ut?

Känner igen detta från mina första bilder med min 20D. Jag var förtvivlad eftersom alla bilder jag tagit under en session såg ut som din bild.
Mitt problem bestod i att jag tagit bilderna i RAW och sedan använt en tidig version av EOS Viewer för konverteringen till Jpeg. Vet inte om du tagit i Raw, men om så är fallet - testa senaste versionen av Digital Photo Professional eller t ex PS Camera Raw för konverteringen.

Hej, tack för flera snabba svar :)

Bilden är tagen enligt nedan:
1/250s
f/11
ISO 200
53mm focal length
Automatisk WB
Tagen som RAW och konverterad till JPEG med PS Camera Raw.

Din variant blev ju helt klart bättre, men bilden blir ju istället lite livlös. Fast med tanke på fotoförhållandet kan man kanske inte få både liv och osmutsigt ansikte :)

Några andra tips på vad man kan göra om man trots allt råkar hitta ett fototillfälle när ljuset är ojämnt och reflexskärmen ligger hemma?

Det är ett knepigt ljus som du har tagit bilden i. Jag provade att öka färgtemperaturen till 6541 K tint 11 (Shady) eftersom större delen av ansiktet ligger i skugga vilket gjorde ansiktet rödare och mer livfullt. Sedan ökade jag färgmättnaden och kontraster en liten smula eftersom denna typ av motljus brukar kunna ge rätt urvattnade bilder. Tyvärr fungerar inte min web-server just nu så att jag kan lägga upp resultatet mer prova lite själv.

Ökade färgmättnaden och MINSKADE kontrasten skulle det naturligtvis stå. Här är ett 100% utsnitt ur bilden,

Bilagor

• crop_img_0365.jpg
    crop_img_0365.jpg
    15.3 KB · Visningar: 228
iZØ skrev:
det där ser kass ut... fotar med samma grejer som du och har inte fått dessa problem...

berätta om denna exponering!
bländare, slutartid, iso, wb, kompensation, var ligger fokus? har du justerat något när du framkallat den? mättnad/kontrast/intensitet?

hur ser ditt histogram ut?

Har du möjligtvis något exempel taget under liknande förhållande? Vore kul att jämföra för att se om det enbart beror på ljuset eller om det kan vara något annat som spökar.

andersab skrev:
Hej!
Jag har tagit ett par bilder på människor där deras ansikten har blivit flammiga/smutsiga som på bilden nedan. Varför blir det så? Ser kameran något inte jag ser?

Bilden är tagen med 350D och kit-objektivet.

Använde du blixten? Den hjälper när ljuset är hårt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar