Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Ansikten blir flammiga/smutsiga...
- Trådstartare andersab
- Start datum
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej
HAr du underexponerat (fått en för mörk bild) och ljusat upp den lite?
Roine
HAr du underexponerat (fått en för mörk bild) och ljusat upp den lite?
Roine
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Undrade bara för det ser ut som om kontrasten är väldigt hög.
Prova att fota i mer jämt ljus
Prova att fota i mer jämt ljus
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
reflexskärm tex
Kör du JPG?
Du kanske har nått lurt inställt i kameran då
Roine
Kör du JPG?
Du kanske har nått lurt inställt i kameran då
Roine
PoS
Aktiv medlem
Känner igen detta från mina första bilder med min 20D. Jag var förtvivlad eftersom alla bilder jag tagit under en session såg ut som din bild.
Mitt problem bestod i att jag tagit bilderna i RAW och sedan använt en tidig version av EOS Viewer för konverteringen till Jpeg. Vet inte om du tagit i Raw, men om så är fallet - testa senaste versionen av Digital Photo Professional eller t ex PS Camera Raw för konverteringen.
Mitt problem bestod i att jag tagit bilderna i RAW och sedan använt en tidig version av EOS Viewer för konverteringen till Jpeg. Vet inte om du tagit i Raw, men om så är fallet - testa senaste versionen av Digital Photo Professional eller t ex PS Camera Raw för konverteringen.
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Kan du lägga ut råfilen nån stans så vi kan provkonvertera?
Roine
Roine
andersab
Aktiv medlem
Råfilen finns här: http://www.interakt.nu/anders/IMG_0365.CR2
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
www.roine.nu/IMG_0365.jpg
Har konverterat i Capture one pro 3.7
Valde att lyfta skuggan lite och öka lite (förval i C1) samt justerat på kontrasten i levels, dvs dragit den högra (ljusa) delen lite ljusare.
Har konverterat i Capture one pro 3.7
Valde att lyfta skuggan lite och öka lite (förval i C1) samt justerat på kontrasten i levels, dvs dragit den högra (ljusa) delen lite ljusare.
andersab
Aktiv medlem
Din variant blev ju helt klart bättre, men bilden blir ju istället lite livlös. Fast med tanke på fotoförhållandet kan man kanske inte få både liv och osmutsigt ansikte
Några andra tips på vad man kan göra om man trots allt råkar hitta ett fototillfälle när ljuset är ojämnt och reflexskärmen ligger hemma?
Några andra tips på vad man kan göra om man trots allt råkar hitta ett fototillfälle när ljuset är ojämnt och reflexskärmen ligger hemma?
timlu
Aktiv medlem
Det är ett knepigt ljus som du har tagit bilden i. Jag provade att öka färgtemperaturen till 6541 K tint 11 (Shady) eftersom större delen av ansiktet ligger i skugga vilket gjorde ansiktet rödare och mer livfullt. Sedan ökade jag färgmättnaden och kontraster en liten smula eftersom denna typ av motljus brukar kunna ge rätt urvattnade bilder. Tyvärr fungerar inte min web-server just nu så att jag kan lägga upp resultatet mer prova lite själv.
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
andersab
Aktiv medlem
iZØ skrev:
det där ser kass ut... fotar med samma grejer som du och har inte fått dessa problem...
berätta om denna exponering!
bländare, slutartid, iso, wb, kompensation, var ligger fokus? har du justerat något när du framkallat den? mättnad/kontrast/intensitet?
hur ser ditt histogram ut?
Har du möjligtvis något exempel taget under liknande förhållande? Vore kul att jämföra för att se om det enbart beror på ljuset eller om det kan vara något annat som spökar.
l-malmqvist
Aktiv medlem
andersab skrev:
Hej!
Jag har tagit ett par bilder på människor där deras ansikten har blivit flammiga/smutsiga som på bilden nedan. Varför blir det så? Ser kameran något inte jag ser?
Bilden är tagen med 350D och kit-objektivet.
Använde du blixten? Den hjälper när ljuset är hårt.
Scratchen
Aktiv medlem
Mitt försök
http://www.zsh.net/gallery/albums/album61/IMG_0365_001.jpg
Edit: hmm verkar som det spökar en del jpeg-artefakter i huden..
http://www.zsh.net/gallery/albums/album61/IMG_0365_001.jpg
Edit: hmm verkar som det spökar en del jpeg-artefakter i huden..