Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Anpassa två bilder till varandra?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Finns det någon smidig funktion i Photoshop eller nåt annat program för att anpassa två bilder till varandra?

Vad jag menar är om man t.ex. tagit två bilder på samma motiv men med olika exponering (en för himmel och en för förgrund) för att sedan slå ihop dem. Då vill man ju ha så bra passning som möjligt så man slipper fula skarvar. Det bästa är ju att använda stativ, men om man nu tagit bilderna handhållet? Eller än värre, om man tagit bilderna vid helt olika tillfällen och kanske från lite olika positioner?

Det optimala vore om man helt enkelt bara kunde markera några punkter i de två bilderna som är identiska, och sedan låta programmet justera så att punkterna sammanfaller. Att göra detta själv kan ju vara rätt trixigt om det innebär att man både måste rotera, förstora/förminska, korrigera perspektiv o.s.v.

Klarar Photoshop detta på nåt inbyggt sätt? Med en plug-in? Eller finns det separata program som löser det?

Stativ är nog det bästa...

Det är möjligt att det går att använda program som t ex ptassembler till detta, fast de är nog främst avsedda til panoraman.

Jo, stativ är naturligtvis bäst. Panoramaprogram, kanske, men jag vill kunna arbeta med de två justerade bilderna i egna lager i Photoshop för att sedan kunna lägga på lagermasker.

Ptassembler spottar ur sig bilderna i separata lager. Men frågan är om det inte får tuppjuck om man har 100% överlapp...

Jag tror att det knappast är någon idé att ens försöka, speciellt inte om bilderna är tagna från olika vinklar och dessutom olika tidpunkt!

Köp ett stativ istället.

är bilderna inte tagna från samma vinkel så är det omöjligt att få en perfekt passning. Säger inte det sig självt? Tänk t.ex. på två stycken stolpar som är i samma linje på den ena bilden men inte i den andra bilden. Hur ska något program kunna avgöra vad som behöver korrigeras?
Bilderna innehåller ju ingen data om avstånd.

Om bilderna dock bara föreställer någonting som ligger väldigt långt från kameran så kan man få en ganska bra passning. Då _borde_ ptAssembler klara biffen. Välj bara att det ska spotta ut bilderna som separata lager.

DEt funkar fint med Photoshop. Jag har gjort det flera gånger utan att ha prick samma vinklar.
Använd bilderna som två lager och lägg en mask för att redigera bort tex himmel. Låt den bra himlen ligga kvar och arbeta med lagerblandningar och maskningar

Jag har just gjort ett praktiskt test och kommit fram till slutsatsen att ptAssembler inte går att använda. Jag tog två bilder där jag flytade kameran ca 50cm mellan bilderna, samt lutade kameran en aning olika. ptAssembler klarade inte för fem öre av att matcha bilderna. Vilket inte förvånar mig...perspektivskillnaden som syns på hur objekt förhåller sig till varandra kan inte ptAssembler korrigera. Givetvis.

Här är en gif-animation som visar de två bilderna innan jag körde dom genom pt-assembler.

Bilagor

• före.gif
    före.gif
    48.3 KB · Visningar: 235
och här efter ptassembler. Bilden är aningens beskuren eftersom kanterna annars skulle bli svarta.

Bilagor

• efter.gif
    efter.gif
    48.2 KB · Visningar: 231
Anledningen till att jag skulel vilja ha en sådan här funktion är egentligen inte för himmel/förgrund, utan för att kunna ta bilder på arkitektur, t.ex. husfasader där det finns störande föremål framför, t.ex. lyktstolpar, träd eller liknande.

Min tanke är att man kan ta bilder ur lite olika vinklar (mycket liten variation alltså). På bild 1 döljs vissa delar av fasaden av t.ex. träd men på bild 2 syns dessa delar eftersom den bilden är tagen ur en lite annan vinkel. Sedan bör man kunna passa ihop dessa bilder, lägga dem i två separata lager och med hjälp av lagermasker välja vad som ska synas från respektive bild.

Eller är jag helt ute och cyklar? Finns det enklare varianter?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar