Annons

Anpassa två bilder till varandra

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Jag vill anpassa två olika kartbilder så att de kan läggas över varandra och få bra passning. Går det att göra på nåt bra sätt? Jag behöver både skala om och rotera en av bilderna.

Här är problemet: jag har en gammal karta som jag vill lägga ovanpå en karta av idag, för att t.ex. se var gamla vägar funnits en gång i tiden. Jag har de båda kartbilderna som två separata lager, med den nya kartan underst. Den gamla kartan som ligger över är tyvärr inte i samma skala och den har heller inte norr rakt uppåt utan den är lite vriden. Jag vill alltså förminska och rotera den gamla kartan så att den passar över den nya.

Det finns ju vissa landmärken som håller sig genom århundradena, t.ex. gamla kyrkor, vattendrag och liknande, så det finns ett antal fasta punkter att ta hjälp av. Men hur går man sen till väga?

Jag antar att man kan börja med att flytta den gamla kartan så att t.ex. en gammal kyrka som finns på båda kartorna hamnar över varandra. Då har man en fast punkt. Sen kan markera hela den gamla kartan (Ctrl-T) och flytta dess rotationspunkt till denna kyrka. Då går det att rotera den gamla kartan utan att den fasta punkten flyttas. Men sen behöver jag skala om kartan oockså. Och både rotering och skalning behöver jag göra samtidigt som jag ser vad som händer på detaljnivå vid en annan fast punkt, t.ex. en krök på en å som också finns på båda kartorna, men på olika ställen. Syftet med rotation och skalning är förstås att få åkröken på samma ställe, och därmed få kartorna linjerade med varandra.

Jag har alltså flera fasta punkter som jag vill se i detalj, samtidigt som jag behöver kunna sköta rotering och skalning med omformningsverktygets handtag som ligger längst ut i bilden. Det blir en väldig massa zoomande och flyttande fram och tillbaka...

Finns det nån bättre lösning? Eller finns det program som fixar detta helt automagiskt? Man skulle ju kunna tänka sig att man i nåt special-kart-program bara pekar ut en 3-4 gemensamma punkter i respektive kartbild och så fixas allting på två sekunder.
 
Vet inte om du redan visste detta, men om du håller inne alt+shift när du skalar så sker skalningen mot din flyttade rotationspunkt. Hjälper en hel del när du väl flyttat bilden och hittat en matchande rotationspunkt. Sen finns det ju ett visningsläge som ger dig möjlighet att "scrolla" utanför canvasen, vilket hjälper en massa om lagren man jobbar med är olika stora.

Sen är det bara att anpassa så gott det går. Gör sånt här flera gånger i månaden, då oftast ritningar som ska passas in över flygfoton. Finns säkert nåt autoprogram, men jag känner inte till nåt.

Lycka till!

(Edit: Antog att du jobbar i PS)
 
Vet inte om du redan visste detta, men om du håller inne alt+shift när du skalar så sker skalningen mot din flyttade rotationspunkt. Hjälper en hel del när du väl flyttat bilden och hittat en matchande rotationspunkt. Sen finns det ju ett visningsläge som ger dig möjlighet att "scrolla" utanför canvasen, vilket hjälper en massa om lagren man jobbar med är olika stora.

Sen är det bara att anpassa så gott det går. Gör sånt här flera gånger i månaden, då oftast ritningar som ska passas in över flygfoton. Finns säkert nåt autoprogram, men jag känner inte till nåt.

Lycka till!

(Edit: Antog att du jobbar i PS)

Alt-Shift var ju lysande! Hade inte tänkt på det men det hjälper ju en hel del.

Men hur menar du med "visningsläge som ger dig möjlighet att "scrolla" utanför canvasen"?
 
Nu sitter jag bara med en gammal PS7:a hemma (inringad funktion i bild nedan), men funktionen är densamma i senare versioner. Sitter dock uppe i övre menyn i tex CS4 som jag har på jobbet.

Det är ett visningsläge som gör att bilden inte ligger i ett eget låst fönster, utan över hela skärmytan. Det gör att du kan space-scrolla runt hur mycket du vill utanför din canvas. Annars tar det ju liksom bara stopp om du är inzoomad en bit och försöker jaga rätt på skalningshantag som ligger utanför bild. Irriterande, och man måste zooma ut. Detta läge tar bort det problemet. Borde heta "Full screen mode with menu bar" eller liknande.

Med alt-scrollhjul (om du har sånt på musen) alternativt "navigatorn" kan du ju zooma i bilden utan att behöva konfirmera en påbörjad ctrl-t transform...

Cool va? Enkel funktion som har hjälp mig mycket...
 

Bilagor

  • ps.jpg
    ps.jpg
    44.4 KB · Visningar: 177
Fantastiskt. Nu har jag lärt mig två riktigt bra knep på bara en halvtimme. Och natten är ju ung! :)

Hr du några fler tips vad gäller bild/kart-anpassning så skriv gärna...
 
Mitt arbetsflöde brukar se ut såhär:

Den större bilden läggs i ett lager ovanför. Blendläge beroende lite på bildernas utseende, men oftast räcker det med 50% opacitet.

Grov ctrl-t inpassning efter landmärke, typ en ö, byggnad eller kustlinje med position, skalning och rotation (i enlighet med ovanstående med förflyttat centrumpunkt). Medvetet lämnar jag det övre lagret något större (så jag slipper kvalitetsförslust om jag skulle råka göra det för litet vid första skalningen.) Enter.

Inzoom mot centrerat landmärke och detaljanpassning i position med piltangenter. Ny ctrl-t med förflyttning av av centrumpunkt mot detaljanpassat objekt. Flyttar runt i bilden på nära håll, gör småjusteringar med alt-shift tills allt verkar stämma.

Nu skall jag inte sitta uppe och slösurfa mer. Hoppas inpassningen går bra!

/Danne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.