Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Anpassa bilder för bra resultat på DVD

Produkter
(logga in för att koppla)

durable

Medlem
När jag skapar bildspel från Iphoto i Macen eller en film med inklippta bilder så ser det bra ut om jag tittat på den i datorn eller på Youtube.
Om jag däremot skapar en DVD ( mha iDVD i Macen) och visar den på en TV så blir bilderna lite suddiga och gryniga.
Min gissning är att det har att göra med TV'ns begränsade upplösning (1080*?). Stämmer det?
Hur kan jag göra för att bilderna anpassas efter TVns kapacitet så de ser bra ut där?
Tacksam för tips :)

Stefan
 
Om jag däremot skapar en DVD ( mha iDVD i Macen) och visar den på en TV så blir bilderna lite suddiga och gryniga.
Min gissning är att det har att göra med TV'ns begränsade upplösning (1080*?). Stämmer det?

Spontant: nej.
Det framgår inte av din beskrivning om bilderna till att börja med är av "DVD-kvalitet".
 
Tänk på att dvd-video har ganska låg upplösning, bara 576x720 pixlar. Du utnyttjar således inte upplösningen hos en HD-TV (1080x1920 pixlar). Det är videoformatet som begränsar, därför får du ett bättre resultat via datorn/you-tube (som stödjer HD upplösningen).

Vill du få ett bättre resultat måste du titta på andra högupplösta format, eg. Blueray. Många Bluerayspelare kan även läsa data-dvd-skivor (alltså inte dvd-video) och på så sätt utnyttja den högre upplösningen hos HD-formatet. Alternativet är förstås att du skaffar en Blueray-brännare.
 
Bilderna är av bra kvalitet att starta med.

Om man skalar ned dem till 576x720 pixlar så kan det bli lite bättre eventuellt. Är det så du menar?

Tack för tipset om tex blueray, inte aktuellt i detta fall. Min 89-åriga svärmor är nöjd med sin vanliga dvd :). Gjorde ett bildspel till henne.

Stefan
 
Om man skalar ned dem till 576x720 pixlar så kan det bli lite bättre eventuellt. Är det så du menar?

Ja, det kan bli bättre med bilder i anpassad storlek (du förminskar och skärper säkert bilderna bättre än iDVD). Men tänk på att om du använder en HD-TV kommer bilden därefter förstoras till HD-upplösning vilket kan göra bilden pixligare än nödvändigt, som när du tittar på en icke HD TV-kanal med din HD-TV.
 
Tack för jättebra svar. Nu tror jag att jag förstår :)

(provar)
Saken är alltså att
- MYCKET STOR upplösning (dator)
- liten upplösnin (dvd)
- STOR upplösning (HD-TV).

Då kommer min dumma fråga; Vad är det som gör att stillbilder som visas i vanliga tv-program inte blir pixliga. Är det en större upplösning i tv-bilderna som skickas typ ?

Stefan
 
Jag gjorde ett bildspel i LR av raw-bilder (enkel funktion med bra resultat) och det ser superbra ut i datorn. När jag gör en DVD av videofilen från LR i Pinnacle så blir resultatet så uselt att man knappt vill se det. Blurayspelaren vill inte ens spela upp det men i en DVD-spelare går det bra. Jag gjorde bildspelet direkt i Pinnacle i stället av jpg-filer, men det blev inte mycket bättre på DVD.
Det måste bero på att komprimeringen till DVD görs på ett dåligt sätt av programvaran.
 
Då kommer min dumma fråga; Vad är det som gör att stillbilder som visas i vanliga tv-program inte blir pixliga. Är det en större upplösning i tv-bilderna som skickas typ ?

Stefan

Nej, upplösningen är den samma genom hela transmissionskedjan men materialet är ju då anpassat genom hela kedjan till en viss upplösning.
 
När jag skapar bildspel från Iphoto i Macen eller en film med inklippta bilder så ser det bra ut om jag tittat på den i datorn eller på Youtube.
Om jag däremot skapar en DVD ( mha iDVD i Macen) och visar den på en TV så blir bilderna lite suddiga och gryniga.

Som jag fattar det har du stora filer i bildspelsprogrammet, men vilka inställningar gällande bland annat komprimering har du för den fil som du bränner på dvd:n?
 
Det finns ännu fler faktorer.

Bildspel på DVD i _videoformat_ kan antingen vara av typen stillbilder som man bläddrar själv/med viss timing men helt utan övergångar eller en nedkodad videoström där bilderna kan visas med mjuka övergångar, panoreras, zoomas etc.

I det första fallet sparas bilderna ner till DVD-kompatibla stillbilder av authoringprogrammet, källan bör alltid vara så okomprimerade bilder som möjligt (typ JPEG med hög kvalitét eller 24-bit PNG) med sRGB som färgprofil. Beroende på vad man använder för authoringprogram sköts nedskalningen automatiskt eller måste göras i förhand. Tänk på att även om bilden sparas till 720*576 pixels på skivan så motsvarar detta egentligen 768*576 pixels med vanliga fyrkantiga pixlar (square pixel aspect ratio). När skivan görs för widescreenformat motsvarar den egentligen hela 1024*576 omräknat till square pixels, de 720 horisontella pixlarnas dras ut av DVD-spelaren för att täcka hela bilden. Om man ska göra om bilderna till 720*576 själv så bör man också sätta rätt pixel aspect ratio inne i Photoshop, annars blir det nästan garanterat fel och en inte så smickrande omskalning sker.

Detta gäller även bildspel i videoformat men här spelar även filmens bitrate och vilken encoder som används in på bildkvalitén. Låg bitrate och dålig encoder -> kass bild. Om man dessutom använder konsumentprodukter som inte kan skilja på interlaced/progressivt material är risken än större att det blir dåligt. Program som Proshow från Photodex har full koll på allt detta och där kan man även med fördel importera högupplösta bilder och om så önskas använda panoneringar/zoomningar i bilderna.

Sen kan man ofta även bränna en vanlig DVD-ROM med JPEG-bilder som visas som separata stillbilder av DVD-spelaren. Olika DVD-spelare är olika bra på att visa dem/skala om.

Ett annat alternativ är att bränna en högupplöst videobaserad slideshow i Bluray-format PÅ en vanlig DVD-skiva. Det kallas för BD5 eller BD9 beroende på om man använder en vanlig DVD-skiva (BD5) eller en dual-layer (DVD9). De flesta Bluray-spelare klarar att spela upp en sån här och man får in ett bildspel på 15-20 minuter med god kvalitét. Fördelen är att man nu garanterat pratar progressiv bild, vanligt square pixelformat och man kan alltså skapa sina bilder i hela 1920*1080 pixlar.

Du behöver så klart ett authoringprogram som klarar detta, t ex Proshow Gold/Platinum eller valfritt videoredigeringsprogram som kan skapa BD-skivor. När programmet väl har skapat innehållet bränner man det precis som en vanlig skiva.

Och ja, det ÄR en hel vetenskap.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.