ANNONS
Annons

Anonyma medlemmar....godkänt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bluesman

Aktiv medlem
Av och till besöks mina bilder av mer eller mindre anonyma FS-medlemmar. Jag trodde det var ett stort no-no att registrera sig utan att uppge ett (korrekt) namn?

Att bli "fluktad på" av t ex hemlige Anders X eller Nisse Y gillar jag inte, av olika skäl. Nick/alias är OK, men jag vill nånstans veta att en medlem verkligen är "på riktigt".

Påfallande ofta har dessa "fotografer" inga bilder, ingen presentation, nada. Kan man förresten heta "Something" i efternamn? (Bara ett exempel, Helge)

Så - vilka är dom "hemliga", varför är dom exkluderade från kravet på fullt namn? Är dom ett arv från äldre versioner av FS?

Eller har jag fattat nånting fel?

Häpp/Richard

Vad jag förstått av tidigare trådar kring detta kan fotosidan i vissa fall godkänna anonyma medlemmar, t.ex vid skyddad identitét eller liknande?

Ah - just...det är en grej jag förbisett, såklart. Men en del av dom "hemliga" har egen webbsajt/domän listad som enda info på FS, så där spricker det delvis. Nåja. Fler förklaringar?

/R (som rodnande erkänner icke-sökning efter gamla trådar)

Jag hänger inte med hur du menar här?

Det går ju bra att titta på dina bilder utan att logga in. Det måste ju kännas riktigt obehagligt i sådana fall?

Det (oinloggad tittning) har jag inga problem med (tror jag). Jag föreställer mej bara att man som inloggad medlem kan se (och eventuellt "kartlägga")mer än en icke-inloggad. Det borde i a f fungera så. Dessutom gillar jag inte att man både vill vara med i klubben och samtidigt inte (anonymt, liksom). Självklart accepterar jag dom som har skyddad identitet, men resten?

/R

Dessutom finns ju möjligheten att uppträda som doldis, alltså att man inte ser att Herr/Fru X varit inne på ens profil eller tittat på ens bilder.

Då är man inloggad och du har i alla fall inte koll på vem det är

Om du hittar namn som du misstänker är fejkade/anonyma/alias (eller vad man nu kallar dem) så tycker jag du ska kontakta FS-red med ett mail. Då gör de en bedömning av om namnet är ok eller inte. Generellt är det ju inte enligt reglerna att köra med fejkade namn.

MVH

/Arne

Doldis-funktionen är väl OK - om den som gör sej osynlig är "på riktigt" (så att åtminstone FS "vet" vem det är!). Sen har jag svårt att fatta vitsen med den funktionen, men det är ju en annan sak.

Arne: Oki, will do.

Tack för responsen, allihop!

/R

Bluesman skrev:
Att bli "fluktad på" av t ex hemlige Anders X eller Nisse Y gillar jag inte, av olika skäl. Nick/alias är OK, men jag vill nånstans veta att en medlem verkligen är "på riktigt".

Jag blir lite nyfiken på vilka de olika skälen är till varför du ogillar att inte veta vem som tittar på bilder du offentliggjort på ett forum där det genom en knapptryckning iallafall är OK att vara "osynlig", och där även icke medlemmar eller oinloggade är välkomna att titta.
Jag menar inte att låta spydig här, utan undrar uppriktigt vad "paranoian" kan ha för grund.

Sen spelar det ju ingen större roll om man kallar sig Anders X eller Nisse Y, då ändå ingen personkontroll gjorts. Varför känner du dig säkrare bara för att jag uppgett Jerry Eriksson som namn? Ville jag vara inkognito i hemlighet är ju ett taget vanligt namn lämpligare än Nisse Y Something, tillexempel.

/jer.

Senast ändrad:
Well - rättvise- och artighetsskäl till att börja med. Hederlig gammeldags bonnhyfs, liksom.

(Jag kan dessutom tycka att icke-medlemmar och oinloggade inte ska kunna se annat än halvstora tumnaglar på dom bilder som finns - och definitivt ingen namninfo etc, precis som med kameraväskans innehåll. Många tjyvar sysslar med "social engineering" i dessa tider. Men det är ett ämne för en helt annan tråd, och hör inte hit. Jag har valt att vara medlem här ändå, så jag får skylla mej själv, ju. Kalkylerad risk vs exhibitionism :)

Jag kallar det nog inte paranoia riktigt än, dock, för sjuk är jag nog inte - bara lite avigt gammaldags :)

/R

Saxat från sidan med information om grundregler

"Regler för medlemsnamn

Det användarnamn som du väljer får inte relatera till en
kommersiell verksamhet eller vara en webbadress. Använd
ditt riktiga namn, där är alltid trevligast. Vi kan komma att
ändra medlemsnamn som uppenbart inte följer reglerna,
utan att först meddela detta.

Om du väljer att använda uppenbart påhittade personuppgifter
(namn och förnamn), så kan vi på redaktionen välja att radera
denna profil, utan att meddela det.

Anledningen är naturligtvis att på fotosidan.se är vi kompisar
med varandra
och ger varandra konstruktiv kritik. Att använda
påhittade namn är bara dåligt i ett sådant sammanhang."

Richard kanske tycker som redaktionen. :)

Jo, jag känner till fotosidans policy, och tycker den är bra. Trots detta undrade jag på vilka grunder trådskaparen ogillade att just personer med påhittade namn tittade på hans bilder, när helt namnlösa och osynliga ändå verkade vara rätt OK.
Nu har han svarat att det grundade sig i "gammeldags bonnhyfs", och det köper jag.

Att han är rädd för tjuvars kartläggning av kamerautrustning och dess ägare köper jag dock inte helt, eftersom det faktiskt är frivilligt att uppge sin utrustning. Alterntivet är ju såklart att den som känner sig osäker på att lämna ut sig på nätet själv använder anonymt alias.

Ett tredje alternativ vore såklart att fotosidan lagrade de riktiga personuppgifterna, och sen får man välja själv om man vill skylta med dessa eller bara sitt alias.

Men trevligast är såklart ändå öppenhet och riktiga namn.

/jer.

"Ett tredje alternativ vore såklart att fotosidan lagrade de riktiga personuppgifterna, och sen får man välja själv om man vill skylta med dessa eller bara sitt alias."

Precis så skulle jag ha velat ha det (och trodde nog att det funkade så också, till en början).

Nåja. Den som lever får se. Jag skulle i a f velat att detaljerna skulle vara dolda för andra per default vid registreringen, och att man aktivt måste välja synlighet av ditt och datt.

Äh, det ordnar sej. Kanske nån mer funderat på detta, så att det kanske blir en ändring på just det framöver.

´nuff said. I rest my case.

/R

Om inte kan man börja med att man måste vara registrerad för att kunna titta på andras profiler på sidan.

Så vill man ta kontakt eller se andras bilder så måste man vara medlem i forumet....

en tanke!

Bluesman skrev:
Av och till besöks mina bilder av mer eller mindre anonyma FS-medlemmar. Jag trodde det var ett stort no-no att registrera sig utan att uppge ett (korrekt) namn?
Absolut - men vi hinner inte med att kolla alla användare som registrerar sig. Ser ni ett fejkat så rapportera det till oss på redaktionen, så tar vi bort det på stört.

Well...

http://www.fotosidan.se/member/list...ption=&country=&postaloffice=&_order=lastname

http://www.fotosidan.se/member/list...ption=&country=&postaloffice=&_order=lastname

Det finns 24800 medlemmar som inte angett hemort - bland dessa finns ett tiotal med + och * i namnet eller med + och * i stället för för- eller efternamn

samt - bland dessa 28000 - bl a följande märkliga "personer" (några få bara):
adolf adolf
Ai Ka
BB Bobil
Bb Aa
C-son, putte
C., Rodrigo
earthling, oddie
fre he
fred derf
en hel flock som har namn på "fs...."
ga, sah
h**man, erik
hejj, hehee
några varianter på Hej, xxx
hq, kh
hq, qh
hhhhhhhhhh, hhhhhhh
ho, joh

och sådär håller det på. Lessen om jag pekat ut nån som är "legal" i det här gänget. Jag tror nån bör sätta sej en dag och kamma ut några löss ur listan.

Häpp/R

Re: Re: Anonyma medlemmar....godkänt?

clindh skrev:
Absolut - men vi hinner inte med att kolla alla användare som registrerar sig. Ser ni ett fejkat så rapportera det till oss på redaktionen, så tar vi bort det på stört.

Rapportera = mejla redaktionen.

-Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar