Annons

Annorlunda HDR

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, jag blev bara lite uppspelt efter att ha lekt lite i photomatix. Jag tänkte egentligen inte prova, bara för att HDR-bilder ser fejka ut (3d-renderade). Jag försökte följa Mike Savad http://tinyurl.com/5hzdpa så jag ändrade bilden med kurvor och sparade till sex olika filer. Hur mycket jag ändrade visas i bilden:

Bilagor

• untitled-2.png
    untitled-2.png
    10.6 KB · Visningar: 423
Bilden blev den undre vänstra. Inte vad jag hade tänkt mig, men inte vad jag trodde att man kunde få med HDR (fick dock återställa lite av originalbilden eftersom en rand i dom ljusa partierna). Sen flyttade jag kurvan 1/3 mindre, och det blev den övre vänstra, ändrade dock en del saker i programmet. Sen provade jag att bara öppna den originella tiff-bilden och göra en hdr av den, men som syns så blev den lite lägre kvalitet. Sen provade jag att ändra till LAB-färgläge i Photoshop på originalbilden och ökade mellanpunkten i nivåer och sen ökade jag nyansen - starkare färger men inte samma detaljrikedom.

Bilagor

• imgp4572 0_ cop3_ cop2_ cop1_ copy 3_ copy 2_ copy_tonemappedb.jpg
    imgp4572 0_ cop3_ cop2_ cop1_ copy 3_ copy 2_ copy_tonemappedb.jpg
    82.8 KB · Visningar: 406
Sen provade jag LAB-färgläge-vägen igen, men innan jag gjorde någonting så gick jag in i kanal a och b och ökade svart och vit punkterna i nivåer så att bilden såg neutral ut. Det blev inte stor skillnad i början, men efter nivåer / nyans mycket färgstarkare. Blev dock en del brus, så ska prova att ta flera bilder med olika EV i kameran.

Bilagor

• imgp4572 0bbbsdfb.jpg
    imgp4572 0bbbsdfb.jpg
    84.7 KB · Visningar: 398
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto