Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Annons på en Minolta A2

Produkter
(logga in för att koppla)

Jozze

Aktiv medlem
Hittade en annons på nätet nyss. Så här skriver han: Minolta A2, batteripack plus ett extra batteri, blixt Sunpack. I mycket gott skick. Pris 7 900 kronor.

Är det ett rimligt pris eller har han tagit lite i överkant? Kameran kan man ju köpa för ca 7000kr. Ett batteri kostar väl en 7-800 eller? Blixten, vad får man ge för en sådan?

Så vad kan ett rimligt pris vara för detta i så fall. Vill ju gärna ha lite kött på benen innan man försöker pruta ;)
 
Allt är ju beroende på vilket skick de sakerna har och hur länge han har haft dem. Är de väl använda så tycker jag 7000 för allt låter mera acceptabel. För 7900 så ska de vara i mycket gott skick (enligt dig, inte han).

Ang batteri: samma som ovan fast ännu viktigare, då det handlar om förbrukningsvara. Två faktorer som spelar roll här, ålder+hur mycket de har använts och om det är orginal eller pirat. Normalt kostar pirat ca hälften så mycket.

Lycka till!

ps. tänk på garanti också!
 
Tack så mycket för ditt svar.

Det jag funderar på är om det är värt att chansa på att köpa en begagnad kamera för samma pris som man kan köpa en helt ny för. I och för sig får man ju lite tillbehör med, men ändå...

Han bor ju i samma stad som jag, så jag kan ju alltid åka dit och kolla på den..
 
Då är det bäst att ta sig en titt och undersöka den ordentligt och ta några bilder. Man brukar kunna gissa vad kameran har varit med om :)
 
Har du inte köpt nån kamera än?

Det var den A2:an som fick mej att börja fundera på att kränga bort Aette häromkvällen o byta upp mej till en guldkantad A2, men jag ids inte... skillnaden är inte tillräckligt stor.

Batteripacket = vertikalgreppet kostar några kronor det med o en A2 kan knappast vara jättesliten, batterierna är förmodligen knappt inkörda o garanti lär det finnas minst ett halvår till. Oavsett var i världen den är köpt. Om inte Minolta bytt policy alldeles nyligen.

Blixten däremot har jag inte en susning om...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.