Annons

Annons med märkliga krav

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Jag såg just en annons här på Fotosidan där man söker bostadsfotografer. Mäklarfoto alltså.
Jag är inte jätteintresserad själv, men har en bekant det skulle kunna vara intressant för. Men så såg jag utrustningskravet "Digital systemkamera med fullformats censor" (sic)

Jag kan inte se någon teknisk anledning till varför man skulle ställa ett sådant krav. Jag antar att vi pratar om foto på bas-iso och långa slutartider på stativ, möjligen hdr, säkerligen nedbländat. Och bilderna ska rimligen publiceras på webben eller i dagstidning.
Givet att fotografen är kompetent tror jag inte att någon annonsläsare någonsin kommer kunna se om bilden är tagen med fullformatssensor eller, som i min bekants fall, en Nikon D7100. Jag kan inte se annat än att m4/3 borde gå bra också.
Jag tror inte ens att företaget självt någonsin kommer kunna se skillnad utan att tjuvkolla i exif.

Är det här ett vanligt krav, skulle ni säga?
Jag kan tänka mig att man har kravet för att det är större sannolikhet att någon med fullformatare vet hur man gör för att få bra bilder än någon som har en instegskamera, i alla fall om man bara tar random dude ur hela populationen.
Men givet hur resten av annonsen är utformad lutar jag åt att någon helt enkelt hört att fullformat är bra, och så har det kommit med i annonsen.

Vad säger ni? Tänker jag fel om utrustningskraven?
 
Efter i sväng till Asien...

Efter i sväng till Asien, som deras 3500px jpg bilder tar, för redigering, så finns det ingen som kan se skillnad. Det man ser är dom sommarblå himlarna med samma moln oavsett väderstreck ;-)
 
Är nog bara ett sätt för att försöka sålla bort nybörjare med de billigaste instegskamerorna som vill lära sig plåta inredning/lägenheter.
 
Jag såg just en annons här på Fotosidan där man söker bostadsfotografer. Mäklarfoto alltså.
Jag är inte jätteintresserad själv, men har en bekant det skulle kunna vara intressant för. Men så såg jag utrustningskravet "Digital systemkamera med fullformats censor" (sic)


Är det här ett vanligt krav, skulle ni säga?
Jag kan tänka mig att man har kravet för att det är större sannolikhet att någon med fullformatare vet hur man gör för att få bra bilder än någon som har en instegskamera, i alla fall om man bara tar random dude ur hela populationen.
Men givet hur resten av annonsen är utformad lutar jag åt att någon helt enkelt hört att fullformat är bra, och så har det kommit med i annonsen.

Vad säger ni? Tänker jag fel om utrustningskraven?

Alla dom Mäklarfirmor jag har sett som annonserat efter fotografer har dessa krav, sen brukar det även vara stativ med vattenpass och några fler mer eller mindre "nödvändiga" krav... är väl deras sätt att gallra, annars vore det väl bättre att begära in arbetsprover...
 
Jodå, de kräver arbetsprover också. Kraven på dessa är
"Bilderna ska vara i jpg-format, max 1024x680 px och sparade i kvalitet 10."

Suck.
 
Känns som en gammal kvarleva och myt att det endast är fullformatskameror som har lågt brus och vettiga vidvinklar.

Vem som helst kan ju springa och köpa en gammal Canon 5D för 3 000. Nu är jag ingen mäklarfotograf men kan tänka mig att ett bra dynamiskt omfång som det så ofta pratas om är användbart just vid denna typ av fotografering. Och bra ljussättning och vidvinkel förstås. Fullformat eller inte...
 
inga krav på vidvinkel och tilt-shift objektiv då? ska man ansöka med en D810 och 70-200 objektiv. "Du är godkänd!"

Okej, hela listan:

"Utrustningskrav

Digital systemkamera med fullformats censor (sic)
Vidvinkelobjektiv med brännvidd på minst 20 mm (sic)
Stativ
Handhållen blixt
Bredbandsuppkoppling
Kunskaper i bildredigering
Körkort och tillgång till bil"
 
Vidvinkelobjektiv med brännvidd på minst 20 mm (sic)

Borde inte kravet vara brännvidd UNDER 20 mm, inte minst 20 ??
Verkar att de aldrig hört om panoramabilder heller.
 
"Digital systemkamera"
"Censor"
"Bredbandsuppkoppling"

Hej 2005! Stavfelet på sensor är väl iofs tidlöst...

Jag skulle ta deras utrustningskrav med en nypa salt. Och står det och faller på det så tja...då kanske det inte är världens bästa uppdragsgivare.
 
Inga storlekskrav på minneskort?
*Ironi*

Min gissning är att en kompetent mäklare med goda kunskaper inom sitt gebit har försökt att skapa någon form av kravspec. Här är han ute på okänt vatten och snurrar. Inte ställer jag krav på hanterverkaren kör Bacho och Makita, eller att min entrecôte steks i en Tefal-panna?

Mäklaren borde ställa krav på vad fotografen skall leverera, inte med vilka medel.
 
Vidvinkelobjektiv med brännvidd på minst 20 mm (sic)

Borde inte kravet vara brännvidd UNDER 20 mm, inte minst 20 ??
Verkar att de aldrig hört om panoramabilder heller.
Det skulle kunna tolkas att man behöver minst 20 mm och sedan fler brännvidder.

Äh be kompisen skicka in ett arbetsprov gjort med sin 7100. De kommer aldrig att märka ngn skillnad.
Radera exifdatan Bara.
 
Jag tror mäklarna insett att de kanske inte längre vill ha bilder tagna med extrema vidvinklar (åtminstone inte bara sådana) eftersom det klagades en del på att alla mäklarbilder gjorde att objekten såg mycket rymligare ut än de faktiskt var ...

Sedan kan man ju tycka vad man vill om övrig text ;)

Flyttade för övrigt tråden till ett mer passande forum.

/Mod
 
Det är rätt enkelt. Inga riktiga fotografer skulle få för sig att använda något annat än fullformat. Det är bara fattiga amatörer som kör APS-C.
 
Jag blev nyfiken och mailade dem med frågor om deras utrustningskrav, se nedan (mitt mail nederst, svaret ovanför):

"Hej Göran!
Vi har fotografer som har kameror med APS-c sensorer. Man kan absolut ta bra bilder med en sådan kamera också (jag skulle alla dar i veckan föredra en modern kamera med APS-C sensor framför en gammal 5D MARK1 eller liknande. Dock delar jag inte din åsikt att det inte spelar någon roll. Men vi sitter inte här och kontrollerar sensorstorlekar på dagarna;-)

Vad det gäller vidvinkel känns det som du har förstått vad vi menar (att 20mm brännvidd är MER vidvinkligt än t ex 35mm)

Så om du är sugen på att söka jobbet så är du välkommen.

Med vänliga hälsningar,
Joakim Ström

On Sat, 7 Feb at 4:26 pm , Redmo Göran <[email protected]> wrote:


Hej.

Såg just er annons om mäklarfotografi på Fotosidan. I samband med utrustningskraven som ni specificerat har jag några frågor:

Digital systemkamera med fullformats censor
Hur tänker ni här? Varför är fullformatssensor (inte censor!) viktigt? Hur ser ni skillnad på bilder tagna med APS-C - sensorer, eller m43-sensorer för den delen - jämfört med en sensor som mäter 24x36mm? Krav på kameramärke? Storlek på kameran? Hur ser ni på antal pixlar på sensorn?

Vidvinkelobjektiv med brännvidd på minst 20 mm
Här menar ni väl att objektivet bör ha en brännvidd där 20 mm är högst, eller? Brännvidd med en bredare vinkel än den som blir vid 20 mm’s brännvidd?

Stativ
Förståeligt.

Handhållen blixt
Också rimligt, liksom övriga utrustningskrav.

Bredbandsuppkoppling
Kunskaper i bildredigering
Körkort och tillgång till bil
I mina ögon är portfolion viktigast, inte vilken kamera man tagit bilderna med. Sensorstorleken säger ju ingenting om hur bilderna blir till slut, förutsatt att man kan sin bildredigering något så när. Era tankar om detta?


Hälsningar//Göran Redmo
Stockholm"

Nästa fråga blir ju självklar, dvs, om sensorstorleken inte är så viktig, varför anger man då den som krav (dessutom hade jag aldrig någonstans sagt att det inte spelade någon roll, även om jag tycker det)?

Det verkar inte så särdeles seriöst, eller kunnigt, dvs ur fotograferingsaspekter.
 
Jag har tittat på annonsen, och för mig verkar det inte vara ett seriöst företag. Det här med FF tror jag kan hänga ihop med att företag hakar gärna på sånt som är inne för tillfället och tar med detta i jobbannonsen. Hur många företag är det inte som använder ordet "självgående" i sina jobbannonser, för det har ju blivit lite av ett modeord när det gäller platsannonser.

Jag tror att det är likadant med det här företaget, kravet på FF tycker dom blir lite mer inne just nu.
 
Det skulle kunna tolkas att man behöver minst 20 mm och sedan fler brännvidder.

....

Jag tolkar det som vidvinkligheten (bildvinkeln), dvs minsta kravet är ett 20mm för FX. 14-24/2.8 brukar vara ett vanligt objektiv som är rejält vidare. Folk pratar normalt inte bildvinkel så då kan det bli lite fel med "minst".

Lite som när folk slarvar med bländare och tror att f/4 är ett större värde än f/2 (1/8 är mindre än en 1/2 vilket stämmer bra med bländaröppningen)
 
Mygg och kameler

Är det ingen som är intresserad av vilka anställningsförhållanden, lön, bilersättningar,förmåner, villkor, försäkringar, särskilda klausuler angående avslutad anställning, SE 360 har för sina fotografer?
Blir man anställd eller ska man vara F-skattare?

Det borde vara av intresse, möjligen viktigare än vilken "censor"och brännvidd man ska ha.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.