Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Annat objektiv till gammal Minolta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peran71

Ny medlem
Hejsan. Helt ny på detta forum, och även helt ny som fotograf.
Tar en del bilder med min mobiltelefon, men hittade i går en kamera som jag köpte för ca 10 år sedan.
Det är en Minolta Dynax 404si med ett standardobjektiv vad jag förstår. 22-105.
Jag skulle vilja ha förslag på anatt objektiv som gör att jag kommer "närmare" det mål jag ska fota. På fotoaffären sa de att de inte tillverkas längre, utan det är begagnadmarknaden som gäller.
Så vad rekommenderar ni, och vad skulle ett sånt gå loss på, mellan tummen och pekfingret.

Tacksam för svar.

Vänligen Pär

Hej, och välkommen till Fotosidan!

Det är inte alls ovanligt att många som jobbar i fotoaffärer nuförtiden är väldigt okunniga. Det är så att Sony har köpt Minoltas hela kameraavdelning, och fortsätter att tillverka objektiv med exakt samma fattning som din Minolta AF kamera (samt förstås även digitala kamerhus och andra tillbehör). Sony har gett detta system namnet Alpha-mount.

Det tillverkas alltså i och för sig inga objektiv som det står Minolta AF på längre, utan nu står det Sony Alpha på dem. Alla dessa passar på din kamera.

Objektivet du har: Det finns inget 22-105 zoomobjektiv - det kan vara antingen ett 24-105 eller ett 28-105 mm.

Att du vill kunna komma "närmare" motivet tolkar jag som att du vill ha ett teleobjektiv. Det blir som att sätta en kikare på kameran. Ju längre brännvidd, ju "närmare" kommer du (eller rättare sagt, ju större "förstoring" blir det).

Några av de telezoomobjektiv som tillverkas nu:
Sony 55-200 mm
Tamron 55-200 mm är väldigt billigt, men utan att för den skull vara totalkasst... :)

Traditionellt har objektiv med nedanstående brännviddsomfång/ljusstyrka varit de mest sålda telezoomobjektiven:
Minolta eller Sony 75-300/4,6-5,6.
Dessa har genom åren tillverkats i inte mindre än fem olika varianter.

Kvaliteten på de nyare har tenderat att vara lägre än de äldsta, så ifall detta brännviddsomfång är intressant för dig så rekommenderar jag att du siktar på ett begagnat. De två bästa är de två äldsta, och dessa kan lätt skiljas från de nyare (och lite sämre) genom att dessa båda är de enda som har en graderad avståndsskala, vilket de senare varianterna alltså inte har.

Ett "kultobjektiv" är den s.k. Beer can-gluggen. Finns enbart begagnad som Minolta AF 70-210/4,0. Det finns även andra, Minolta AF 70-210/3,5-4,5 och dito 70-210/4,5-5,6 (vilka inte tillhör "Beer can"-serien), och de anses inte vara lika bra (och åsätts följaktligen normalt lägre begagnat-pris).

Vill du ha lite närmare tips om genomsnittliga prisnivåer och hjälp med att leta etc. så får du återkomma, för nu måste jag göra nåt annat.

Stort tack för ditt omfattande svar FlyerOne.

Jag kollar runt lite på olika begagnat-sidor och återkommer med mer frågor längre fram.

Tack än en gång.

Vänligen Pär

Hejsan. Helt ny på detta forum, och även helt ny som fotograf.
Tar en del bilder med min mobiltelefon, men hittade i går en kamera som jag köpte för ca 10 år sedan.
Det är en Minolta Dynax 404si med ett standardobjektiv vad jag förstår. 22-105.
Jag skulle vilja ha förslag på anatt objektiv som gör att jag kommer "närmare" det mål jag ska fota. På fotoaffären sa de att de inte tillverkas längre, utan det är begagnadmarknaden som gäller.
Så vad rekommenderar ni, och vad skulle ett sånt gå loss på, mellan tummen och pekfingret.

Tacksam för svar.

Vänligen Pär

precis som Gunnar sa finns det hur mycket som helst och Sony är "fortsättningen" på Minolta. Måste säga att det är mycket uppseendeväckande om inte fotohandlare känner till det. Bara av ren nyfikenhet, vilken fotoaffär var det du var inne i?

Sen för att fylla på lite så har du på www.dyxum.com/lenses en databas med alla objektiv som finns som passar.. Vissa nyare objekiv som heter DT i namnet är gjorda för digitala kameror med lite mindre sensor än det gamla filmformatet, så dessa täcker inte hela bildytan även om de passar att montera på kameran. Förutom Minolta, Konica-minolta och Sony finns det massor av tredjeparts objektiv från bl.a. Sigma och Tamron.

Minolta Dynax 404 si kanske inte är den kamera som du i slutändan vill bygga vidare på med en uppsättning, i sammanhanget, dyra objektiv, men passar gör det, så köpa nytt bara för den kamerans skull kanske inte är så vidare värst bra affär.

Bra ställe att hitta billiga objektiv är å Tradera, där säljs en hel del objektiv för Minolta Sony som är billiga. http://www.tradera.com/Konica-Minolta-c3_301998

Objektiven du letar efter äe minolta AF (inte MF eller "Rokkor"). Ett billigt Tele som matchar kameran är Minolta 75-300 och brukar kosta c:a 750 kr.

/Mats

Tack Mats för ytterligare hjälp i frågan.

Förstår att det inte är nåt att bygga vidare på, men som ett första projekt så kändes det lämpligt, kan man då hitta ett objektiv som har en något större brännvidd men som inte kostar skjortan så funkar det bra.

Jag bor i Östersund och här har vi inte så mycket fotoaffärer.
Känns kanske inte helt ok att lämna ut namnet, men vill du veta kan du maila mig. ;)

Tack så länge, så hörs vi av senare.

Vänligen Pär

Vill också påpeka att jag inte vet i vilken omfattning du får autofokus med vissa nyare objektiv med motor i objektivet, d v s SAM eller SSM objektiv som kom till under Minoltas senare år och Sonytiden, finns säkert någon här på FS som vet.

Nu kommer jag inte ihåg om 404 såldes med en 24-105mm, men antagligen var det en 28-105 vill jag minnas, den nyare 24-105 kom väl ut med Dynax 7 modellen lite senare och denna objektiv är ju väldigt fint och dugligt att ha.
Innan du springer och köper en massa objektiv till huset, så försök att komma fram mera till användning av det du har nu, sedan om t.ex ett halvår så märker du bättre vad du kanske önskar att ha om det behövs. Många brukar ju bli lite prylgalna och fokuserar på utrustning istället för fotografi.

När det gäller antydningarna om att din Minolta Dynax 404si inte är så mycket att bygga ett framtida system på, så behöver du inte bli alltför bekymrad över detta. Vad man egentligen menar är att betydligt mer än 99% av oss plåtare numera kör med digitala kamerahus. Vill du fortsätta med film så är det inget fel i det, och din 404 levererar precis så bra bildkvalitet som de objektiv du valt förmår att ge. Du behöver alltså inte i och för sig vara orolig för att du köper på dig "för bra" objektiv.

Dessutom, någon gång framöver kommer du med hög sannolikhet att skaffa en digital systemkamera. Då blir det förstås mest fördelaktigt för dig att välja en Sony Alpha-kamera, eftersom alla dina objektiv då passar direkt. Föreslår i så fall att du i första hand tittar på någon kamera ur Sonys A5XX-serie. Vill påstå att dessa för de flesta f.n. ger särklassigt mest för pengarna av alla marknadens kameror.

T.ex. Sony A550, som jag själv kör med. Har aldrig någonsin varit så nöjd med en kamera! Och jag har genom livet ägt över 150 olika kameror, så jag har lite att jämföra med...

Nu kommer jag inte ihåg om 404 såldes med en 24-105mm, men antagligen var det en 28-105 vill jag minnas, den nyare 24-105 kom väl ut med Dynax 7 modellen lite senare och denna objektiv är ju väldigt fint och dugligt att ha.
Innan du springer och köper en massa objektiv till huset, så försök att komma fram mera till användning av det du har nu, sedan om t.ex ett halvår så märker du bättre vad du kanske önskar att ha om det behövs. Många brukar ju bli lite prylgalna och fokuserar på utrustning istället för fotografi.

jag hade ett minolta 24-105 som jag mycket riktigt fick med när jag köpte en Dynax 7 limited en gång i tiden (har kamern kvar, den är verkligen något extra .-) ).

24-105an sålde jag efter att jag absolut inte var nöjd med den på mina Sonykameror. Gav massor av CA med lila ränder i kontrastrika övergångar och var heller inte riktigt skarpt förrän kraftigt nedbländat till f8 eller så.

Har på senare tid köpt ett Minolta 28-105RS och det objektivet är avsevärt bättre än 24-105an enligt min uppfattning i alla fall.

/Mats

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto