Annons

Anklagad sjöfyllerist.

Produkter
(logga in för att koppla)

stonevalley

Aktiv medlem
Får man verkligen använda foto och film hur som helst?

TV4 Filmade mig i Smögen förra sommaren där jag står vid rodret på min båt med en öl i handen. Vi hade legat intill bryggan i 2 dagar så det var inte frågan om att jag var ute och körde.

Det fanns inga märken eller dylikt som visade att det var TV4 som filmade. Men kl: 20:00 på kvällen började telefonen gå het. Det började med min mor som hade sett mig på TV4as riksnyheter. De har då slängt in mig i ett reportage om sjöfylleri. Detta var under midsommar.

Först berättar de att 2 försvunnit, 1 våldtäkt, flera fall av misshandel och till slut så säger de att sjöfylleriet ökar mer och mer och så kommer det in ett klipp på mig med ölen i handen vid rodret och det ser precis ut som jag kör båten.

När jag kom till jobbet hade alla sett detta, mina kunder, personalen på sparbanken, personalen på Ica, personalen på pizzerian, ja verkligen alla.

Kan de verkligen göra så här och skulle man kunna vinna ett sådant mål?
 
IANAL, men nej, foto och film får inte användas hur som helst.

Svårt att avgöra om det är tillämpligt i det här fallet eftersom jag varken sett inslaget eller känner till omständigheterna, men om man offentliggör film/foto av någon i en situation då denna sätts i dålig dager så kan det i vissa fall räknas som förtal. Likadant om man tagit en bild i ett sammanhang och försöker få det att se ut som ett annat icke rumsrent sammanhang.
 
Alltså oberoende av vad lagen säger så är ju detta inget annat än smutskastning!

Vet inte om detta kanske kan vara nåt för fotosidans expert på uphovsrätt, Staffan Teste?

Kan ju vara värt ett försök att ställa en fråga till honom...

//Larsa
 
Allvarligt.
Detta måste du nästan gå vidare med.
Inget annat än respektilöst vad gäller den "fira" individens privata integritet.
Jag hade klickat fullständigt. Kanske tur att det inte var jag som blev filmad..
 
stonevalley skrev:
Jo jag tänkte allt på det. Men blev övertalad att jag inte hade haft en chans mot ett bolag som TV4.

Är det som du beskriver det så är ju saken solklar i mina lekmannaögon.

Hade jag varit dig så hade jag letat upp en advokat för konsultering. MVH Niclas,
 
Något för kvällstidningarna kanske? Dom vill nog gotta sig åt att en "seriös" tv-kanal sysslar med ärekränkning i sina nyheter.
 
Ja, kanske. Eller så inser de innebörden i att kasta sten i glashus och skiter i det.

(svar till monica var det...)
 
Nu kanske det inte var så farligt eftersom att jag är bilhandlare och ingen tar mig seriöst ändå. *Skrattar*
Men alvarligt så trodde jag inte att det gick till på detta vis. Man kan ju undra vad folk som inte känner mig tror? Ångrar lite faktiskt att jag inte hörde av mig till TV4.
 
Man kan säkert säga att detta strider mot de pressetiska reglerna. Att bryta mot dem medför inget straff mer än skammen. Du bör anmäla detta till PO, pressombudsmannen, Olle Stenholm.

Fällningar i Pressens Opinionsnämd (dit PO anmäler) bukar ge publiceitet och dämed ett viss mått av upprättelse.

Om det går att stämma TV4 vet jag inte. Men antagligen måste du driva processen själv vilket kan stå dig dyrt.

Klart att du också ska ta upp det med tittarombudsmannen. Han kanske har något plåster att sätta på såret.
 
Skriv ett långt brev till aftonbladet eller metro (City och Expressen är samma koncern som tv4). Nån av dem kanske nappar och då får du i alla fall upprättelse.

I minsta fall kan du skriva lite insändare o skicka iväg till varenda tidning du ser.
 
Tycker du ska ta kontakt med TV4 och förklara hur du känner och att du trots tiden som gått känner ett visst obehag av incidenten.

Kör rent spel mot dem, var öppen och ärlig. Det brukar löna sig.

Mvh
Maria
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.