Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
ankarpunkter friläggning photoshop cs3
- Trådstartare wilke
- Start datum
wilke
Medlem
funkade perfekt, det var som du sa, att fältet fylldes i med en färg men nu funkar det som förut. tack.
när jag nu har frilagt bilden ser det ut precis som vanligt, bakgrunden tas bort (och är istället grå/vit-rutig och ska då vara genomskinlig), men det konstiga är att när jag lägger in bilden i indesign så är bakgrunden jag precis klippt bort fortfarande kvar fast vit istället för genomskinlig. är det någon inställning i indesign eller photoshop jag behöver ordna med?
Mvh, Johanna
när jag nu har frilagt bilden ser det ut precis som vanligt, bakgrunden tas bort (och är istället grå/vit-rutig och ska då vara genomskinlig), men det konstiga är att när jag lägger in bilden i indesign så är bakgrunden jag precis klippt bort fortfarande kvar fast vit istället för genomskinlig. är det någon inställning i indesign eller photoshop jag behöver ordna med?
Mvh, Johanna
ErlandH
Aktiv medlem
Ja, det är en inställning i Indesign. Du måste tala om för Indesign att du vill använda banan. Nu har jag inte programmet framför mig, men leta i menyn efter nånting i stil med objekt/urklippsbana eller kanske objekt/banhantering.wilke skrev:
är det någon inställning i indesign eller photoshop jag behöver ordna med?
iBoat
Aktiv medlem
wilke skrev:
funkade perfekt, det var som du sa, att fältet fylldes i med en färg men nu funkar det som förut. tack.
Mvh, Johanna
Man ska inte behöva ställa in det för varje bild. Det normala är, om bilden har en transparent bakgrund, att den blir frilagd.
Jag antar att du avmarkerat bakgrunden i PSD bilden? Annars kan man göra det i Indesign.
Object/Image Layer Options. Du kan också använda själva banan som friläggning. Object/Clipping Path.
wilke
Medlem
jag brukar inte frilägga med lager och masker. när jag gör med ritstiftet så gör jag först om bakgrunden till ett lager, frilägger sedan, och sist klipper ut bakgrunden så att personen/objektet blir kvar ensamt. så jag har bara ett lager vilket aldrig har varit ngt problem tidigare.
nu testade jag dock att göra som du sa i indesign med object/clipping path vilket fungerade bra. konstigt bara att jag inte får det att fungera som vanligt.
tack för hjälpen!
nu testade jag dock att göra som du sa i indesign med object/clipping path vilket fungerade bra. konstigt bara att jag inte får det att fungera som vanligt.
tack för hjälpen!
iBoat
Aktiv medlem
wilke skrev:
hmm men det där med clipping path fungerar ju inte på mer avancerade bilder, när indesign känner av kanterna så sker det inte exakt så som friläggningen är gjord i photoshop utan lämnar vitt runt kanterna och/eller skär in i bilden beroende på hur man ställer inte tröskelvärde osv.
Att låta Indesign "känna av kanterna" blir sällan bra. Men om du har sparat banan i bilden kan man välja den i Indesign och då blir friläggningen lika exakt som du gjort banan. Nackdelen att använda banan är att kanterna blir knivskarpa. Att använda lagermast i bilden gör det möjligt att få suddiga kanter när det behövs (tex när bilden är lite suddig på vissa ställen).