Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ang radiosändare

Produkter
(logga in för att koppla)

Shaggbom

Aktiv medlem
Min fotolärare har en Radiosändare från kaffebrus... men blev lite fundersam då jag skulle beställa en.

Jag har själv canons nyaste blixt 580ex II måste jag köpa den dyrare modellen eller funkar den billigare?

http://www.kaffebrus.com/radiosandare-for-hot-shoe-blixt-386.html

det står:

Den vanliga modellen fungerar bra med till exempel Canon 420EX och 550EX. Tyvärr fungerar den inte med Sigma-blixtar.

För Canon 430EX, 580EX och Sigma EF finns nu ett speciellt set, se nedan!


menar dom även 580 ex 2?

någon som vet? känns onödigt att betala 100kr mera.
 
Jag gissar bara, men som jag tolkar det så är det ju så att alla canons blixtar efter 550/420 kräver den nyare varianten. Mao sannolikt även din. Men som någon sa, enklast är väl att maila kaffebrus så har du ju också ett argument om det inte skulle fungera.
 
580ex2 har ju PC-anslutning, så ansluter man en trigger till den porten bör det väl fungera oavsett vilken modell man använder tycker jag, har dock inte läst något om det, men det är värt att googla på. Då slipper man även sätta blixten ovanpå triggern som är en ganska ranglig konstruktion och det ser jag som en stor fördel.

Ska man köpa den typen av triggers så verkar Cactus V2 fungera bättre, kanske är dessa som Kaffebrus säljer som 430/580-kompatibla, men det framgår ju inte.
http://www.gadgetinfinity.com/product.php?productid=16766

Jag har en uppsättning PT-04 som jag har kört till mina 550ex och 540ez, men det har varit ganska ostabilt med både spontana blixtar och många helt uteblivna blixtar.

Valde mellan att köpa en ny uppsättning av V2 eller Skyport, och det blev den senare.
 
tacksam för svaren..mailade kaffebrus imorrse för att få reda på det.... men frågar jag om jag kan köpa den billigare varianten eller om jag måse ha den dyrare så skulle det funka med båda lär dom nog inte svara den billigare. eller jag vet inte...

Vet inte om du försöker vara rolig Lennart Sjöberg men tycker du kan ta din "humor" eller vad det var till ett annat forum.

Jag är inte spec bra på blixtar därför frågar jag här.... det står inte att det gäller 2an med.... och jag har ingen aning varför den inte funkar på den första 580EX
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.