Annons

ang piratkopiering... marknaden fungerar....

Produkter
(logga in för att koppla)
I dagens läge är jag ju tvingad att piratkopiera vissa musikcd! Det har ju tillverkare av musik tvingat fram.

Jag har sen många år lyssnat på musik mobilt via minidisc. För några år sedan kunde jag köpa ny musik på pressad minidisc, eller så kunde jag lagligt kopiera mina köpta cd till minidisc för att lyssna på dem mobilt.

Jag har mellan 1983 och i år köpt ca 900 musikcd, så jag har tidigare köpt nästan all musik jag lyssnar på.

Men nu börjar tillverkarna införa kopieringsskydd på cd, då kan jag inte med lätthet kopiera dem till md som jag tidigare kunnat. Man har också slutat ge ut ny musik på md.

Vad återstår, jo, att ladda hem musiken från nätet, kopiera den till en cd-rw, stoppa i cd-spelaren och kopiera till en md. Sen upprepa processen för nästa skiva.

I höst har hittills bara en skiva som jag velat köpa saknat kopieringsskydd (Peter Lemarc) men den levereras bara i nått djävla pappfodral som skiljer från de 900 cd som jag köpt senaste 20 åren.

Hur kul är detta? Distributörer och tillverkar tvingar fram olagligheter.

Anm: Visst skiljer sig detta lite från PS-diskussionerna, men det är inte bara konsumenterna som styr marknaden vill jag säga.

Min åsikt:

Det finns enligt mig två sorters piratkopiering.
Kopiering för privat bruk samt kopiering för kommersiellt bruk. All form av kopiering för kommersiellt bruk är av ondo och skadar de företag som tillhandahåller programmen.

Kopiering för privat bruk då? Skadar det? Jag tror inte det, snarare har det en potential att göra tvärt om. Som sagts ovan redan, och jag instämmer, så har personer utan ekonomiska förutsättningar att köpa programmen (läs ungdommar och studenter) stor nytta av programmen, lär sig dem och är sedan, efter avslutad utbildning, i en position att begära att deras anställare inskaffar programmen de är vana vid.

Låt mig dra en liten parallell:

Under min skoltid på Maskinteknik, LTH, fick studenterna en liten gåva av Silicon Graphics i form av en datorsal med 40-talet av SGs spjutspets-datorer med tillhörande PRO-Engineer CAD program till ringa 35 miljoner kronor marknadsvärde. Gåva utan baktanke? Sällan! SG är väl medvetna om att den lilla kostnad de la ut på maskinteknik (det kostar ju inte 35 mille för SG inte) kommer i framtiden att betala sig mångfalt när hundratals ingenjörer går ut på marknaden och kräver att deras anställere införskaffar proengineer-licenser.

kopiering för privat bruk (utan att ha betalt för programmet innan) är förvisso fortfarande olagtigt (och kommer så att förbli) men jag tror inte att företagen är intresserade av att stävja denna typ av kopiering. Varför kapa handen som på sikt till viss del föder dem?

/mina 2 ören...

sk400hvy skrev:
Min åsikt:

Det finns enligt mig två sorters piratkopiering.
Kopiering för privat bruk samt kopiering för kommersiellt bruk. All form av kopiering för kommersiellt bruk är av ondo och skadar de företag som tillhandahåller programmen.

Kopiering för privat bruk då? Skadar det? Jag tror inte det, snarare har det en potential att göra tvärt om. Som sagts ovan redan, och jag instämmer, så har personer utan ekonomiska förutsättningar att köpa programmen (läs ungdommar och studenter) stor nytta av programmen, lär sig dem och är sedan, efter avslutad utbildning, i en position att begära att deras anställare inskaffar programmen de är vana vid.

Låt mig dra en liten parallell:

Under min skoltid på Maskinteknik, LTH, fick studenterna en liten gåva av Silicon Graphics i form av en datorsal med 40-talet av SGs spjutspets-datorer med tillhörande PRO-Engineer CAD program till ringa 35 miljoner kronor marknadsvärde. Gåva utan baktanke? Sällan! SG är väl medvetna om att den lilla kostnad de la ut på maskinteknik (det kostar ju inte 35 mille för SG inte) kommer i framtiden att betala sig mångfalt när hundratals ingenjörer går ut på marknaden och kräver att deras anställere införskaffar proengineer-licenser.

kopiering för privat bruk (utan att ha betalt för programmet innan) är förvisso fortfarande olagtigt (och kommer så att förbli) men jag tror inte att företagen är intresserade av att stävja denna typ av kopiering. Varför kapa handen som på sikt till viss del föder dem?

/mina 2 ören...

Jag håller med till 100%. Går själv på KTH i stockholm, där vi ofta använder AutoCAD. Detta program med alla tillägg kostar 4-5 ggr mera än PS. Och det har man ju som student råd med.

Dessutom skulle jag aldrig betala för ett MS operativ system, det är som att köpa en ny bil som är redo för skroten när man hämtar ut den! =)
Tyvärr finns det ju inget vettigt altenativ.

Att använda piratkopierad programvara, må vara från nätet eller från kompisens brända skiva är likvärdigt med att köra en stulen bil, eller att inte betala för bensinen då man tankat.

Sen kan man i princip ha hur många undanflykter man vill.

hur man än ser på saken så är det och förblir det stöld.

ha de gott
göran

Softasnubben skrev:
Dessutom skulle jag aldrig betala för ett MS operativ system, det är som att köpa en ny bil som är redo för skroten när man hämtar ut den! =)
Tyvärr finns det ju inget vettigt altenativ.

Då får du väl köra Mac OS..

en bil från skroten behöver bensin den också..att jämföra med programvaran i en dator..

/Göran

forry4U skrev:
Då får du väl köra Mac OS..

en bil från skroten behöver bensin den också..att jämföra med programvaran i en dator..

/Göran

Som jag sa, det finns inget vettigt alternativ om man kör PC. Mac är för mig inte ett alternativ.

Jo men köper jag en bil från skroten så är det underförstått att den har ett och annat problem.

När jag köper ett operativsystem för ett antal tusenlappar så förväntar jag mig inte ett perfekt program, men däremot ett program UTAN större defekter!

Hur skulle det se ut om man köpte PS & hade samma stabilitets problem som med Windows, tjohej och det företaget vore borta från marknaden.

Softasnubben skrev:
När jag köper ett operativsystem för ett antal tusenlappar så förväntar jag mig inte ett perfekt program, men däremot ett program UTAN större defekter!
Vad vill du säga med det? Att du får lov att olovligen använda produkter bara för att du tycker att de har defekter?

Om du nu tycker att programmen har defekter så får du väl stödja tillverkarna så att de kan göra bättre produkter. Att piratkopiera produkterna kommer knappast att göra dem bättre.

jpersson skrev:
Vad vill du säga med det? Att du får lov att olovligen använda produkter bara för att du tycker att de har defekter?

Om du nu tycker att programmen har defekter så får du väl stödja tillverkarna så att de kan göra bättre produkter. Att piratkopiera produkterna kommer knappast att göra dem bättre.

Bra talat:)

/Göran

forry4U skrev:
Att använda piratkopierad programvara, må vara från nätet eller från kompisens brända skiva är likvärdigt med att köra en stulen bil, eller att inte betala för bensinen då man tankat.
Sen kan man i princip ha hur många undanflykter man vill.
hur man än ser på saken så är det och förblir det stöld.

Stöld är det säkert i sin juridiska bemärkning.
Likvärdigt med dina exempel är det definitivt inte. Känns överflödigt att motivera varför utan ber dig istället tänka ett steg längre.
All stöld är inte likvärdig även om det går under samma benämning.
Om man påstår att: stöld är stöld, no matter what.... (vilket någon har gjort tidigare) så har man mycket att lära.

forry4U skrev:
Att använda piratkopierad programvara, må vara från nätet eller från kompisens brända skiva är likvärdigt med att köra en stulen bil,

För att piraten ofta tillgriper stöldgodset med våld och orsakar dödsolyckor med det stulna programmet? Jo, likheterna är slående...

jpersson skrev:

Jag tycker att det är fel att MS släpper ett så dominerande OS som Windows på marknaden med så många buggar. Det första man får göra är att ladda ner en hel drös med patchar & drivrutiner, man får "själv" fixa felen som dom inte hittade. Med "fixa" menar jag skicka felrapporter till MS, känns lite som ett dyrt BETA program.

Jag tror inte att det gör någon skillnad om jag köper XP eller inte, efterföljaren till XP lär inte vara bättre än denna version.

Vad jag menar är att företag idag har så himla brottom att få ut sina produkter, det spelar ingen roll om det är en bra produkt eller inte. Det ska bara ut på marknaden så fort som möjligt!

Och NEJ jag tänker inte betala för att dåligt utfört arbete, på samma sätt som Ni skulle klaga på en verkstad som gör en dålig service på bilen!

Som jag sa i ett föregående inlägg, det finns inget vettigt alternativ till Windows...

Jag håller helt med att det inte finns något vettigt alternativ till windows, inte för de program jag använder. Det ska vara os x om man kör med Mac.

Är det rätt att piratkopiera ett läkemedel och på sätt ge fler chansen att överleva en sjukdom?

Funderar på hur detta kan appliceras på argumentationen om musik, bilder och program?

RolandM skrev:
Är det rätt att piratkopiera ett läkemedel och på sätt ge fler chansen att överleva en sjukdom?

Funderar på hur detta kan appliceras på argumentationen om musik, bilder och program?

Så kan man också se det, vad blir då rätt eller fel?

Snacka om lurig situation!

Softasnubben skrev:
Jag tycker att det är fel att MS släpper ett så dominerande OS som Windows på marknaden med så många buggar.

En intressant fråga är ju hur många buggar som lämnas oupptäckta i MacOS och Linux och andra små operativsystem. 2002 hade Microsoft 93.8% av marknaden för OS på desktop-datorer, Linux hade 2.8% och Mac hade 2.2% (enligt en rapport från IDC, publicerad av IDG). Det är väl ett ganska rimligt antagande att det hittas fler och allvarligare fel om man har 40 gånger fler användare.

Ett annat intressant förhållande visar sig om man gör följande räkneövning: dividera Windows marknadsandel med Macens, resultat = 42.6. Dividera antalet kända Win32-virus med antalet kända Mac-virus, resultatet blir 44.4. Alltså, i relation till antalet användare så finns det lika många virus för båda operativsystemen (OK, det finns en liten övervikt på Windowssidan, men den är betydligt mindre än vad man kan tro).

Jag kan skruva ihop ett operativsystem här hemma som bara jag använder. Jag lovar, det kommer inte finnas ett enda virus för det, det kommer inte att upptäckas några säkerhetshål, kanske inte ens några buggar. Innebär det att det är ett välgjort, säkert operativsystem? Nej, givetvis inte. Det betyder bara att inte tillräckligt många använder det för att felen skall hittas.

Jag tycker faktiskt att det är imponerande att Windows funkar så bra som det gör.

Softasnubben skrev:
Jag tycker att det är fel att MS släpper ett så dominerande OS som Windows på marknaden med så många buggar. Det första man får göra är att ladda ner en hel drös med patchar & drivrutiner, man får "själv" fixa felen som dom inte hittade. Med "fixa" menar jag skicka felrapporter till MS, känns lite som ett dyrt BETA program.
Jag må göra något fel, men XP är det bästa operativet jag sett hittills. Har aldrig några problem, det uppdaterar sig själv dessutom.
Jag minns W98 med fasa...****brrr***

Softasnubben skrev:
Jag tycker att det är fel att MS släpper ett så dominerande OS som Windows på marknaden med så många buggar.
...men du använder produkten trots buggarna så något värde måste det ha för dig. Varför då inte betala för det värdet?

jpersson skrev:
...men du använder produkten trots buggarna så något värde måste det ha för dig. Varför då inte betala för det värdet?

Se nedan varför jag använder Windows.

alcedo skrev:
2002 hade Microsoft 93.8% av marknaden för OS på desktop-datorer.

Det kallas brist på konkurrens!
Skulle det finnas flera större operativsystem skulle nog priserna pressas & produkterna bli bättre!

Däremot är jag för typ Apoteket & Systembolagets monopol, dessa finns av en orsak. Men när ett företag blir så stort som MS kan man ju undra om det är så effektivt längre.

OBS! Jag betalar SL-Kortet & TV licensen utan att klaga nämnvärt, jag blir bara sne när jag får betala ett överpris för en produkt!

alcedo skrev:

Ett annat intressant förhållande visar sig om man gör följande räkneövning: dividera Windows marknadsandel med Macens, resultat = 42.6. Dividera antalet kända Win32-virus med antalet kända Mac-virus, resultatet blir 44.4. Alltså, i relation till antalet användare så finns det lika många virus för båda operativsystemen (OK, det finns en liten övervikt på Windowssidan, men den är betydligt mindre än vad man kan tro).

Jag kan skruva ihop ett operativsystem här hemma som bara jag använder. Jag lovar, det kommer inte finnas ett enda virus för det, det kommer inte att upptäckas några säkerhetshål, kanske inte ens några buggar. Innebär det att det är ett välgjort, säkert operativsystem? Nej, givetvis inte. Det betyder bara att inte tillräckligt många använder det för att felen skall hittas.

Jag tycker faktiskt att det är imponerande att Windows funkar så bra som det gör.

Hmm...En sådan jämförelse har jag aldrig sett förut, intressant.

Jag är inte så bevandrad i Mac världen så rätta mig om jag har fel. Är det inte Apple som gör OS till Mac:en?
Isåfall är väl dom lika dominerande som MS, fast på "andra" sidan om man säger.¨

Jag tror jag hänger upp mig på en bristande konkurrensen.
Det blev ett jävla liv när Volvo ville köpa upp Scania (eller var det tvärtom? (e trött)), då skrek diverse instanser: Detta är inte bra för den fri marknaden!
Men när MS har 93.8% (se föregående inlägg) av marknaden så är det ingen som gnäller!

/Soft - Som hatar att sova med en täppt näsa!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar