Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
ang objektiv
- Trådstartare cstinaaa
- Start datum
Makten
Aktiv medlem
Begreppet "normal" brukar vara något kortare än diagonalen på sensorn, vilket i ditt fall är nånstans kring 20-25 mm. Allt kortare än så är att betrakta som vidvinkel, i varierande mån.inom vilka intervaller finns vidvinkeln resp "normaloptiken/vinkeln (?)" hos detta objektiv?
Det ser du rimligen själv när du tittar i sökaren. Kom ihåg att det är avståndet som ger perspektivet och därmed proportionerna, inte brännvidden. Med brännvidden får du bara olika bildvinkel och "beskär" därmed ditt motiv. Proportionerna är alltså precis samma oavsett brännvidd, vid ett visst avstånd till motivet.vilket tal bör jag ställa in för att ta en vanlig porträttbild och undvika konstiga proportioner som kan bli med vidvinkel?
Men om du ska börja nånstans så skulle jag rekommendera den långa änden av objektivet. 42 mm är i närheten av det som brukar anses vara en klassisk porträttbildvinkel, när det används på en kamera med E-420:ans sensorstorlek.
cstinaaa
Aktiv medlem
Begreppet "normal" brukar vara något kortare än diagonalen på sensorn, vilket i ditt fall är nånstans kring 20-25 mm. Allt kortare än så är att betrakta som vidvinkel, i varierande mån.
Det ser du rimligen själv när du tittar i sökaren. Kom ihåg att det är avståndet som ger perspektivet och därmed proportionerna, inte brännvidden. Med brännvidden får du bara olika bildvinkel och "beskär" därmed ditt motiv. Proportionerna är alltså precis samma oavsett brännvidd, vid ett visst avstånd till motivet.
Men om du ska börja nånstans så skulle jag rekommendera den långa änden av objektivet. 42 mm är i närheten av det som brukar anses vara en klassisk porträttbildvinkel, när det används på en kamera med E-420:ans sensorstorlek.
okej! jag har börjat fota mer med mitt andra objektiv som är 40-150mm.
är det 50mm som är den klassiska porträttbildsvinkeln?
hörde någonstans att 25mm på mitt 14-42 motsvarar 50mm på en annan "skala"?
Makten
Aktiv medlem
Sensorn på din kamera är hälften så bred och hög (ungefär) som en klassisk småbildsruta. Alltså sådan film som de flesta använt i sina kameror de senaste 50 åren. Därmed motsvaras en viss brännvidd på din kamera, av en dubbelt så lång brännvidd på småbildsformatet.okej! jag har börjat fota mer med mitt andra objektiv som är 40-150mm.
är det 50mm som är den klassiska porträttbildsvinkeln?
hörde någonstans att 25mm på mitt 14-42 motsvarar 50mm på en annan "skala"?
Den "klassiska porträttbildvinkeln" råder delade meningar om, men 85 mm på småbildformatet är det många som gillar. Det motsvarar ungefär 42 mm på din kamera. Jag tycker att du ska strunta i vad andra tycker och tänka själv Det går utmärkt att ta porträtt med vidvinkel och långa teleobjektiv.
cstinaaa
Aktiv medlem
Sensorn på din kamera är hälften så bred och hög (ungefär) som en klassisk småbildsruta. Alltså sådan film som de flesta använt i sina kameror de senaste 50 åren. Därmed motsvaras en viss brännvidd på din kamera, av en dubbelt så lång brännvidd på småbildsformatet.
Den "klassiska porträttbildvinkeln" råder delade meningar om, men 85 mm på småbildformatet är det många som gillar. Det motsvarar ungefär 42 mm på din kamera. Jag tycker att du ska strunta i vad andra tycker och tänka själv Det går utmärkt att ta porträtt med vidvinkel och långa teleobjektiv.
okej
jag gillar att fota med lite tele då kontrasten mellan personen(skarp) bakgrunden(suddig) blir tydligare.
Makten
Aktiv medlem
Det kan du också få med kortare objektiv, om bländaröppningen är tillräckligt stor. Tyvärr är det lite ont om sådana till din kamera, så då är ett längre objektiv en vettig lösning.okej
jag gillar att fota med lite tele då kontrasten mellan personen(skarp) bakgrunden(suddig) blir tydligare.
Rickenbacker
Aktiv medlem
Det du absolut måste tänka på är att om du använder vidvinkel så måste du oftast gå rätt nära, vilket gör att perspektivet blir konstigt (stor näsa och små öron på modellen). Det är därför man oftast använder korta telen till porträtt, perspektivet ser helt enkelt mer naturligt ut. Men prova dig fram, och var medveten om vad du gör, så hittar du nog rätt.