Annons

ang ny skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

deadwish86

Medlem
hejsan.
Skulle vilja kolla med er som har lite mer koll än mig när det gäller skrivare.
Fick hem nya patroner och då havererade mitt skrivarhuvud. (skrivaren är 5 år gammal)
tänkte de vart väl lika bra för jag är sugen på en ny skrivare.

har kollat lite på epson ecotank system och tänkte höra med er om det är något.
Skriver för det mesta ut dokument men när de blir bilder så är det oftast 10x15 cm.
jag är inte jättekräsen på bilderna men som ska tillfredställa mig då jag har andra som skriver ut mina bilder om den är något speciellt jag ska ha större.

kollat info och betyg på ecotank et-7700 och den verkar lovande eller vad tror ni?
Mvh Mange
 
Om du inte är kräsen vad gäller bilder (och dessutom verkar det som att du skriver ut få bilder) så skulle jag köpa en laserskrivare: den kan stå i åratal utan att användas, och kolpulvret (som används istället för bläck) tar inte skada av det. Du får säkert bättre utskrifter med en bläckskrivare, framförallt om den är anpassad för att skriva ut bilder, men om bläcket hinner torka mellan gångerna du använder skrivaren så blir det ganska dyrt i längden.
 
Detta med intorkat bläck är mer ett historiskt problem. För 10-15 år sedan va detta ett stort bekymmer.
Dagens fotoskrivare med pigment bläck har blivit mycket bättre.
Har man inte behovet av att skriva ut stort skall man nog satsa på en bra A4 skrivare. De är inte särskilt dyra.
Bläckkostnaden blir inte heller särskilt hög om man skriver ut i små format och inte så många.

Att ha en egen skrivare som ger toppenresultat är en skön känsla när man fått allt att fungera.

Det kräver i sin tur kalibrerad skärm mm. Samt en tröskel att komma över inan allt flyter på.
 
Detta med intorkat bläck är mer ett historiskt problem. För 10-15 år sedan va detta ett stort bekymmer.
Dagens fotoskrivare med pigment bläck har blivit mycket bättre.
Har man inte behovet av att skriva ut stort skall man nog satsa på en bra A4 skrivare. De är inte särskilt dyra.
Bläckkostnaden blir inte heller särskilt hög om man skriver ut i små format och inte så många.

Att ha en egen skrivare som ger toppenresultat är en skön känsla när man fått allt att fungera.

Det kräver i sin tur kalibrerad skärm mm. Samt en tröskel att komma över inan allt flyter på.
Jo med tanke på att min skrivare la av nu efter 5 år så men har aldrig haft problem med torkat bläck. Glömde tillägga att det blir ju en o annan a4 bild men lite sugen på att testa a3 med. Kollade lite på epson ecotank et7750 och har fått bra recensioner. Men som sagt är inte jättekräsen när det kommer till bildkvalitet o min skärm är kalibrerad. Mest barnen och lite annat som skrivs ut som foto men mest dokument. Och sen är de ju det att man är ganska trött på att köpa nya patroner hela tiden när det väl är dags att skriva ut foto..
 
Jo med tanke på att min skrivare la av nu efter 5 år så men har aldrig haft problem med torkat bläck. Glömde tillägga att det blir ju en o annan a4 bild men lite sugen på att testa a3 med. Kollade lite på epson ecotank et7750 och har fått bra recensioner. Men som sagt är inte jättekräsen när det kommer till bildkvalitet o min skärm är kalibrerad. Mest barnen och lite annat som skrivs ut som foto men mest dokument. Och sen är de ju det att man är ganska trött på att köpa nya patroner hela tiden när det väl är dags att skriva ut foto..

Jag har en A2 skrivare för foton med stora 80 ML patroner. Det ger en hyfsad bläckkostnad. Fast patronerna köper jag ungefär 2 åt gången. Den som är på väg ätt ta slut och den som kommer göra det inom 1-2 månader.
Jag skriver ut en del och ofta i stora format. Fast jag är nog cirka 3 gånger per år hos Scandinavian photo och köper 2-3 patroner.

Vad gäller kvalitén så kommer nog aptiten öka när du ser vad som kommer ut ur en bra A3 skrivare när allt stämmer.
Den bästa skrivare man nog kan köpa idag för A3 är Epson Surecolor P600. Cirka 6 000 kr.
 
Ecotank är bra grejer om man:
- inte är superkräsen vad gäller färgåtergivning (de flesta modeller har bara CMYK)
- skriver ut lite blandade dokument

Jag har använt instegsmodellerna ET-2550 och ET-2600, och dom är helt ok.
ET-7750 ska ju vara en fotoskrivare, som borde prestera bättre resultat.

Flaskorna man häller i skrivaren innehåller 70ml, och jämfört med vanliga patroner så håller dom i en evighet. Kostnaden för en bläckflaska är något lägre än en vanlig patron.
Även Ecotank kan torka igen om inte grejerna används under en lite längre tid (typ 2 månader eller så).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.