Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ang, kalibrera objektiv 7D
- Trådstartare Oscar-S
- Start datum
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Tjenare. Jag lånade ett objektiv av en polare och märkte att fokuseringen är helt galen. Man ska tydligen kunna kalibrera objektivet via kamerans meny. Någon som vet hur man gör?
Tack på förhand/ Oscar.
C.FnIII:Autofokus/Matning AF Mikrojustering.
Petter ...
Oscar-S
Medlem
C.FnIII:Autofokus/Matning AF Mikrojustering.
Petter ...
Tack för svar. Men hur ska man ställa det? Eller ska man bara välja tex ställ in lika för alla objektiv?
Med vänlig hälsning, Oscar.
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Tack för svar. Men hur ska man ställa det? Eller ska man bara välja tex ställ in lika för alla objektiv?
Med vänlig hälsning, Oscar.
Principiellt - om alla objektiv fokuserar lika fel så ska du ställa alla lika. Om de fokuserar olika fel så ska du ställa in alla olika.
Men om det är en zoom du har så funkar det knappast med microjustering. Då måste du istället lämna in på verkstad.
Petter ...
Oscar-S
Medlem
Principiellt - om alla objektiv fokuserar lika fel så ska du ställa alla lika. Om de fokuserar olika fel så ska du ställa in alla olika.
Men om det är en zoom du har så funkar det knappast med microjustering. Då måste du istället lämna in på verkstad.
Petter ...
Okej. Men man ska inte hålla på att pilla själv kanske.
Man kan ju fin justera själv. Men det ger jag mig inte på.
Föresten objektivet är ett 24-70. Någon koll på vad det kostar att lämna in? Har dock inte testat än. Men ska testa senare när jag kommer hem.
petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Okej. Men man ska inte hålla på att pilla själv kanske.
Man kan ju fin justera själv. Men det ger jag mig inte på.
Föresten objektivet är ett 24-70. Någon koll på vad det kostar att lämna in? Har dock inte testat än. Men ska testa senare när jag kommer hem.
Om kameran är yngre än ett år (aalltså med garanti kvar) och objketivet är ett L-objketiv som är yngre än 7 år så kostar justeringen ingenting
Petter ...
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Om kameran är yngre än ett år (aalltså med garanti kvar) och objketivet är ett L-objketiv som är yngre än 7 år så kostar justeringen ingenting
Petter ...
Det förutsätter att du har kvitto på objektivet, så se till att du får med kvittot av den du lånat objektivet av.
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Okej. Men nu har jag testat med micro justering. Och det verkar funka!
Tack så mycket för hjälpen!
Har du testat på alla brännvidder? Mikrojusteringen fungerar ju bara på en brännvidd, men man kan ha tur ibland med att det råkar vara den brännvidden man justerar som är sämst.
Oscar-S
Medlem
Har du testat på alla brännvidder? Mikrojusteringen fungerar ju bara på en brännvidd, men man kan ha tur ibland med att det råkar vara den brännvidden man justerar som är sämst.
Vadå så man ska byta brännvidd sen trycka på det igen. Tycker det verkar vara en av/på funktion.
Drogen
Aktiv medlem
Felfokus är sällan linjärt på zoomobjektiv. Om det stämmer på 24 mm så kan det fortfarande felfokusera på 70 mm t.ex. Det kan även skilja på avståndet. Om det stämmer på 2 meters avstånd så kan det fortfarande felfokusera på 20 meter eller tvärtom. Du bör kontrollera gluggarna på flera brännvidder och avstånd. Justeringen är dock en inställning per objektiv, så det kan bli en kompromiss.
Jag tycker dock att det är fel att säga "mikrojustering fungerar bara på en brännvidd". Jag har justerat mina tre gluggar själv. En Tamron 17-50 som stämmer perfekt på alla brännvidder och avstånd samt en fast glugg som också stämmer bra. Mitt 70-200 2,8 L IS är inte helt linjärt. Det stämmer kanon på 70 mm och kort avstånd. På långt håll driver det lite men då är skärpedjupet så stort att det inte märks, så det har ingen praktisk betydelse. Så mikrojustering kan fungera bra, även på zoomar...
Jag tycker dock att det är fel att säga "mikrojustering fungerar bara på en brännvidd". Jag har justerat mina tre gluggar själv. En Tamron 17-50 som stämmer perfekt på alla brännvidder och avstånd samt en fast glugg som också stämmer bra. Mitt 70-200 2,8 L IS är inte helt linjärt. Det stämmer kanon på 70 mm och kort avstånd. På långt håll driver det lite men då är skärpedjupet så stort att det inte märks, så det har ingen praktisk betydelse. Så mikrojustering kan fungera bra, även på zoomar...
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Vadå så man ska byta brännvidd sen trycka på det igen. Tycker det verkar vara en av/på funktion.
Nej, jag frågar om du har testat fokus på olika brännvidder, så att du vet att det blev bra. I inlägget här ovanför får du en bättre förklaring än min om varför det ofta inte fungerar med mikrojustering på en zoom, men som jag skrev, kan du ha tur och få det att fungera.
Du bör testa objektivet på flera brännvidder och flera avstånd, lämpligen innan du börjar mikrojustera så att du vet om objektivet front- eller bak-fokuserar. Sedan justerar du beroende efter vad du fick för resultat. Just Canons 24-70 är dessutom ett ganska svårt objektiv att justera, även Canons verkstäder misslyckas ibland och det finns flera här på fotosidan som har fått skicka tillbaka kamera och objektiv flera gånger innan det blev rätt.
Senast ändrad:
Drogen
Aktiv medlem
Om du justerar objektivet vid 24 mm och sedan zoomar till 70 mm och ändrar justeringen så ändras den för 24 mm också. Mikrojusteringen är generell oavsett brännvidd och avstånd. Det är det som är nackdelen med mikrojustering och zoom. Antingen funkar det fint, eller får det bli en kompromiss...
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Ok. Det låter ju ganska krångligt. Men om man trycker microjustering på 24mm sen trycker igen på 70mm. Kan det funka?
Nej, det kommer inte att fungera. För det första måste du välja hur mycket du ska mikrojustera som t.ex. +4 eller -20 eller vad som nu behövs. Om du bara trycker utan att välja ett värde händer ingenting och det här med flera brännvidder får jag försöka förklara igen.
Det var därför jag skrev att det bara fungerar på en brännvidd. Om du väljer att justera på 24mm är det bara vid den brännvidden som den inställning du programmerar in kommer att gälla. Om du sedan väljer 70mm och programmerar ett värde så försvinner inställningen för 24mm. Du kan ha tur så att den inställning du gör på 24mm t.ex. även fungerar på andra brännvidder, men det är inte alls säkert.
Du ska heller inte välja för alla objektiv om du redan har objektiv som fungerar på rätt sätt.
Om du då väljer alla objektiv så kommer det att bli fel med de gamla objektiven.
Hur du gör för att mikrojustera står på sidan 211 i manualen om du har svensk manual.
Oscar-S
Medlem
Nej, det kommer inte att fungera. För det första måste du välja hur mycket du ska mikrojustera som t.ex. +4 eller -20 eller vad som nu behövs. Om du bara trycker utan att välja ett värde händer ingenting och det här med flera brännvidder får jag försöka förklara igen.
Det var därför jag skrev att det bara fungerar på en brännvidd. Om du väljer att justera på 24mm är det bara vid den brännvidden som den inställning du programmerar in kommer att gälla. Om du sedan väljer 70mm och programmerar ett värde så försvinner inställningen för 24mm. Du kan ha tur så att den inställning du gör på 24mm t.ex. även fungerar på andra brännvidder, men det är inte alls säkert.
Du ska heller inte välja för alla objektiv om du redan har objektiv som fungerar på rätt sätt.
Om du då väljer alla objektiv så kommer det att bli fel med de gamla objektiven.
Hur du gör för att mikrojustera står på sidan 211 i manualen om du har svensk manual.
Ok, bra förklarat! Nu är jag med! tack.
Ska kika i manualen får se.
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Testade lite nu. 24mm +10 på 70mm -15 verkar vara optimalt. Gud vad drygt att ställa om hela tiden. Måste försöka få ett mellan ting
Ja, det låter inget bra. Canons 24-70mm är dessutom ganska knepigt att kalibrera, även för Canons serviceverkstäder. Har man tur får man ett bra exemplar, men det finns medlemmar här på fotosidan som har lämnat tillbaka objektivet efter ett antal gånger eftersom verkstaden inte lyckats få till det. Det finns alltså bra och dåliga exemplar ute på marknaden och en del går inte att justera, medan andra är helt rätt redan från början. Det gäller att ha tur.
Oscar-S
Medlem
Ja, det låter inget bra. Canons 24-70mm är dessutom ganska knepigt att kalibrera, även för Canons serviceverkstäder. Har man tur får man ett bra exemplar, men det finns medlemmar här på fotosidan som har lämnat tillbaka objektivet efter ett antal gånger eftersom verkstaden inte lyckats få till det. Det finns alltså bra och dåliga exemplar ute på marknaden och en del går inte att justera, medan andra är helt rätt redan från början. Det gäller att ha tur.
Ok. Ja det är lite drygt. Får laborera lite.
apersson850
Aktiv medlem
Du har alltså hittat ett sånt objektiv som inte går att mikrojustera med bra resultat, eftersom det krävs rejält annorlunda inställningar i respektive ände av zoomområdet för att det ska bli bra. Då kan man lika gärna fokusera manuellt.
Canon har begripit att detta är en begränsning. Nya 1D X ska få en mikrojustering där man just kan ställa olika värden i varje ände av zoomområdet, för att kunna klara ett sånt objetkiv som ditt bättre.
Canon har begripit att detta är en begränsning. Nya 1D X ska få en mikrojustering där man just kan ställa olika värden i varje ände av zoomområdet, för att kunna klara ett sånt objetkiv som ditt bättre.