Annons

ang. Image sizing

Produkter
(logga in för att koppla)

Sasch

Ny medlem
Hej jag är ny med PS och så har jag en fråga.

När jag exportera en bild ifrån Lightroom,så find där under flikan image sizing en parameter som heter resolution. Som standard find hos mig 240 pixel per cm.

Frågan är då vad innebär denna parameter och vilken värde ska man ha?

Tack på förhand/Sascha

Hej jag är ny med PS och så har jag en fråga.

När jag exportera en bild ifrån Lightroom,så find där under flikan image sizing en parameter som heter resolution. Som standard find hos mig 240 pixel per cm.

Frågan är då vad innebär denna parameter och vilken värde ska man ha?

Tack på förhand/Sascha

En grov regel ang. upplösningen är 300 ppi för utskrift och tryck. 72 ppi för Web.
Storlek på bilden är en annan sak, för utskrift/tryck gäller då att när bilden är i 300 ppi ska den helst vara så stor som du vill ha den i cm räknat. För web gäller antalet pixlar på bredd och höjd.

Förresten står det verkligen 240 pixlar per CM? Det motsvarar en upplösning på 600 ppi.

En grov regel ang. upplösningen är 300 ppi för utskrift och tryck. 72 ppi för Web.
Storlek på bilden är en annan sak, för utskrift/tryck gäller då att när bilden är i 300 ppi ska den helst vara så stor som du vill ha den i cm räknat. För web gäller antalet pixlar på bredd och höjd.

Förresten står det verkligen 240 pixlar per CM? Det motsvarar en upplösning på 600 ppi.

Tack för det snabba svaret Mats!
Jo det är så här,
när jag har Tex. redigerat ett RAW formatbild och vill spara om det till .TIF eller .JPG ska jag då nöja mig med Tex 240 pixlar per CM eller gör det nåt om jag ställar den på Tex. på 480px per cm?
Jag vill bevara den original oplössning.

Tack för det snabba svaret Mats!
Jo det är så här,
när jag har Tex. redigerat ett RAW formatbild och vill spara om det till .TIF eller .JPG ska jag då nöja mig med Tex 240 pixlar per CM eller gör det nåt om jag ställar den på Tex. på 480px per cm?
Jag vill bevara den original oplössning.

I vilken upplösning du sparar bilden i har egentligen ingen betydelse så länge du inte tar ner bildens storlek. Dvs så länge bildens vikt är intakt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar