Annons

Ang exponerings inst på 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Shaggbom

Aktiv medlem
har en fråga... det står förmodligen i manualen men jag är jävligt slö ;)

Satt och kollade runt lite på HDR bilder och ska försöka lära mig det :D

Någon som vet vad inställningen som pratar om helatiden är... att om man sätter kameran på serietagning så fotar den bilderna med olika exponeringar automatiskt?

aja hoppas någon fattar vad jag menar... vet inte vad det kallas :)

Men har 400d den inställningen eller är det bara på dyrgriparna?

tacksam för svar

/S
 
Om du menar automatisk exponeringsvariation, alltså tre bilder med 0, -1 och +1 (eller vad man nu ställer in) i exponering, så finns det på 400D. Skillnaden gentemot de dyrare modellerna är nog bara att i en 400D är ordningen given, men den är ställbar i mer avancerade modeller.

Överst i menybild två ställer du in vad du vill ha. Den bilden finns inte i något av idiotlägena, så du får vrida ratten på andra hållet.
Står kameran på serietagning och du inte släpper avtrycket tar den tre bilder så fort den hinner.
 
I manualen, läs under rubriken:

Automatisk exponeringsvariation (AEB)*

Där har du det utförligt. Tycker du det är krångligt går det lika bra att göra det manuellt, bara ändra slutartiden efter tycke och smak.
 
kk hittade det :D thanks :D

hittar inte heller mitt idiot läge... dom måste ha glömt det på mitt hus. ;)

chansar att det bara funkar på de manuella/halv automatiska lägena... och vem kör inte med dom?
 
Ja, det är förstås den gröna fyrkanten och de andra krumelurerna jag menade. Jag såg en amerikan som kallade dem för "idiot modes" en gång, och det fastnade!
 
apersson850 skrev:
Om du menar automatisk exponeringsvariation, alltså tre bilder med 0, -1 och +1 (eller vad man nu ställer in) i exponering, så finns det på 400D. Skillnaden gentemot de dyrare modellerna är nog bara att i en 400D är ordningen given, men den är ställbar i mer avancerade modeller.


Här hänger jag inte riktigt med på vad du menar.

Kan mer avancerade modeller ta bilderna i tex ordningen -1, 0, +1 eller ordningen +1, -1, 0? Det kan man inte göra på en 400D.

Vad jag vet är att 400D kan ta tex -1, 0, +1, eller 0, +1, +2, -2, -1, 0 osv i en hel massa olika varianter.

Användbart, inte bara vid HDR-foto utan även när man håller på och lär sig att fota med exponeringskompensation, hur mycket ska man över/underexponera vid tex foto i skumma ljusförhållanden tex skidfoto mm.
 
jysm skrev:
Här hänger jag inte riktigt med på vad du menar.

Kan mer avancerade modeller ta bilderna i tex ordningen -1, 0, +1 eller ordningen +1, -1, 0? Det kan man inte göra på en 400D.

Man kan ändra ordningen som man önskar på Nikons D200 i allfall, jag brukar ta mina HDR bilder i 5 steg, -2, -1, 0, +1, +2.

/kent
 
Ja, exempelvis kan en EOS 1D III använda sekvenserna 0, -, + eller -, 0, + eller +, 0, - med max +/- 3 steg.
Men på en 400D är ordningen given och max +/- 2 steg.
Å andra sidan kan man utan vidare köpa tre 400D, som man ställer på olika exponering, och trycka på dem i den ordning man vill. Ändå har man en del pengar över till objektiv till dem...
Tilläggas ska kanske att den dyrare modellen även kan ta olika antal kort i sekvensen, inte tvunget just tre stycken.
 
plåtar man manuellt så kan du ta bilderna precis hur du vill....

-5 +4 0 +5 -9 om du tyckerdet är skoj... Den där AEB gör ingenting som inte du kan göra manuellt själv...som det mesta på kameran. Inte blir det sämre heller.. :)
 
Bokeh skrev:
Man kan ändra ordningen som man önskar på Nikons D200 i allfall, jag brukar ta mina HDR bilder i 5 steg, -2, -1, 0, +1, +2.

/kent

Där brukar jag istället ta 2 serier och då kanske -2, 0, +2 och -1, 0, +1. Visst det tar lite längre tid men två serier men det är ju i allmänhet inga större problem om man fotar stillastående objekt.

Men jag hade inte haft något emot att kunna ta tex 5 st i serie med olika exponering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.