Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ang bildformat inställningar om d e m5.

Produkter
(logga in för att koppla)

Karmacoma

Aktiv medlem
Hej, jag har nyss införskaffat en olympus, men kan inte för mitt liv fatta hur jag ska välja att bara ta bilder i raw format. Det blir både raw och jpeg. När jag letar runt så är inte enbart RAW valbart utan det alternativet är liksom släckt på skärmen som att det inte finns. Antagligen krockar detta med någon annan inställning någonstans. Någon som vet hur jag går tillväga för att rätta till detta? Tradigt att ha en kopia på varje bild som jag ändå bara raderar sen.
 
Dum fråga kanske men du har inte ställt programratten på Art?

Så var det, eller inte programratten men någonstans i inställningarna var det inställt så att art alltid var valt oavsett i vilket läge ratten var. Bilderna blev dessutom helt horribla. Tack så mycket för hjälpen. Är inte helt vän med anv'ändargränssnittet i kameran ännu, om jag någonsin blir.

Mvh / Johan
 
Gränssnittet är lite snårigt, men det finns ju så mycket i det, så det är inte konstigt.

Du blir nog vän med den så småningom, särskilt om du hittar någon bra variant på de programmerbara knapparna. Petskärmen kan också vara väldigt trevlig när man tar närbilder där det är så trångt att man inte kan ha ögat intill sökaren.
 
jag är van vid panasonic sedan tidigare (gm1) och tycker kanske den känns mer logisk. ska avvakta en liten stund men överväger att byta ut min olympus mot ytterligare en panasonic i lite större storlek istället då jag känner att jag trivs lite bättre med den. tycker skärmen och sökaren är lite si och så på m5an än så länge. Gillar dock att skärmen är tiltbar, utseendet och storleken matchar de lite större objektiven i m43 serien också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.