ANNONS
Annons

Ang. Arkitektur och nattfoton

Produkter
(logga in för att koppla)

fillee

Medlem
Hejsan!

Jag var ute idag och fotade lite nattfoton/kvällsfoton och det blev inte som jag väntat. Jag hade lite olika inställningar plus stativ. Körde f/ från 2,3 upp till 13 och olika tider, allt från 30 sek till 1 sekund. Olika vitbalans använde jag också ska jag tillägga. Men det blev inte dessa magiska nattbilder, om ni förstår vad jag menar. Man kanske måste photoshoppa till bilderna? Ska snart iväg på resa till ryssland och vill få bra information om när man kan fota arkitektur (byggnader) när på tiden och även vilka inställningar som funkar till nattfoton för att få lamperna att se ut som mjuka.

ett exempel:
http://www.select-a-tour.com/Tours/Highlights-of-Russia/StPete1.jpg

Jag ska även fotografera denna:

http://www.monkeyshrine.com/img/places/SP_SpilledBlood_Night.jpg

Jag vet att jag ska kolla efter en fin vinkel eftersom denna byggnad har väldigt många fotat och den finns överallt i böcker om t.ex. st. petersburg. Men för att få någon alldeles unik bild? Fota när det snöar? Fota på natten? Innan solen går upp eller ner? Vill få att färgerna inte blir blaskiga men även mjuka skuggor? Jag vet att jag ska testa innan jag frågar men jag kommer troligtvis inte ha tillgång till internet så ofta (inte hos mormor iaf) så kanske någon gång så går man till något kafé med trådlöst internet.

Tips och idéer för att få fina bilder denna resa?

/mvh Filip
 
Senast ändrad:
När det gäller nattfota kan ett tips vara att fota direkt när solen gått ner och en stund framöver. Då blir himmlen mer blå än svart som den blir senare på natten. Detta anses väl se lite proffsigare ut.

Ett annat tips kan ju vara att gaffla, alltså ta flera bilder med olika exponering som du senare smälter samman, typ HDR. På så sätt kan du få mer kontroll ifall ljusförhållandena är komplicerade.
 
Om du vill öva så måste du ha en byggnad som är fasadbelyst; husen du tänkte fotografera är ju det. Sedan tror jag nog att det inte finns så många fler råd. Ordentliga vantar och ett stadigt stativ är nog vad som behövs. Och gaffla exponeringen: +2,+1,0,-1,-2. Använd raw och strunta i vitbalanseringen tills du kommer till datorn.

Tipset om att pröva precis efter solnedgången är nog bra. Kan du inte prova och komma tillbaka hit och visa?

Per.
 
Exponeringen alltså sekunder? Eller är jag ute och cyklar? Vad ska jag ställa in vitbalansen på? Har stativ och fjärrutlösare.
 
Sist jag nattfotade på "riktigt" så hann/orkade jag bara med en bild.
Då fotade jag höbalar i månljus med diafilm.
Exponeringstiden blev lite drygt 3 timmar,
Resultatet (tycker jag) blev kanon,förutom att kodakchromen drog på med lite för blått.
 
Filip - i all välmening - läs på. Att Du inte vet accepterar vi, men när Du uppenbarligen inte tar till Dig råden, är cykeln ett rimligt begrepp. Blanda inte ihop WB med EV. WB ( vitbalans ) är den "referenstemperatur" på ljuset som används av kameran. Vid RAW kan Du hoppa över det och ställa in det i datorn när Du konverterar från RAW till arbetsfil. EV är Exposure Value, stegvisa förändring av det sammanlagda antalet fotoner som träffar sensorn, styrs av bländaröppningens storlek och exponeringstiden. Att gaffla innebät att Du stegvis justerar exponeringen, ex.vis +/- 2EV, dvs. en normalexponerad ruta, tillsammans med en som är -2EV ( mörkare ) och en som är +2EV ( ljusare ). Nå'n av dem är annolikt bättre än de andra - använd den.
 
Några enkla synpunkter bara.

Som föregående skribenter: Gaffla ordentligt. Kamerans mätare fungerar inte bra för sådana här motiv. Ha koll på histogrammet, lite övning visar hur mycket av urfrätning som man får och måste acceptera.

För många motiv är inte skärpedjupet något problem. Då använder jag bl.8 eller något sådant, den ger skarpa bilder och tiden brukar inte vara något problem eftersom kameran redan står på stativ.

Jag använder kamerans lägsta känslighet, i mitt fall 200 ISO.

Ofta får man med personer som rör sig på bilden. Jag tycker det brukar bli ganska snyggt. Däremot brukar jag inte gilla att få med bilar.

Jag använder kamerans självutlösare för att få skakfria bilder. Jag har satt den på 6 sek fördröjning, då hinner det inte hända så mycket framför kameran. Glöm inte att ställa in någon form av fördröjning från det man trycker till exponeringen.

I mitt lilla resekit har jag en ficklampa ( liten, modell 2 AA-batterier).Kan komma till nytta.
 
Du nämner att du provat olika tider och bländare men det framgår inte om du provat olika exponeringsvärden?

Jag brukar alltid överexponera nattbilder en smula för att få en lite bättre effekt. Om platsen du fotograferar är upplyst av orangea gatlyktor så tycker jag absolut att du ska ställa vitbalansen på "glödlampa". Det kan vara lämpligt i vid andra belysningar också. Prova dig fram!

Bländaren gör inte så stor skillnad åt motivet i dessa fall. En sak som dock kan märkas är hur strålarna från lamporna i motivet ser ut. Jag minns inte hur det förhåller sig, men prova med samma EV t.ex. +1,0 men med olika tid/bländare och se om det blir någon skillnad om bländaren är stor eller liten.

Beroende på brännvidd och hur stadigt ditt stativ är så bör du hålla dig borta från tider mellan 1/30 sekund och knappt 1 sekund för att förhindra skakoskärpa orsakad av spegeluppfällningen. Om du nu inte har trådutlösare och spegeluppfällning på din kamera.

Att känns till sin utrustning är a & o. Dessutom att prova en massa olika inställningar.

Angående tidpunkt så är efter solnedgången ett bra tips som du redan fått. Ett annat kan vara att prova i både helt klart och halvklart väder. Ibland ger moln på himlen snygga effekter, ibland en helt nattsvart/-blå himmel. Ösregn kan vara en annan, eller som du nämner snöfall. Prova och se. Ju svårare förhållanden det är vädermässigt desto mer kan du behöva jobba med bilden i datorn efteråt.

Lycka till!

Erik
 
Nattfoto är kul.

Av den erfarenhet jag har fått så fungerar långa slutartider bra. Jag brukar köra med självutlösare (har ingen fjärrutlösare).

Du har redan fått bra tips tycker jag så ta åt dig av dem.
Jag brukar ställa in kameran på A-läget och väljer ett f värde på 11 och och testar mig sedan uppåt. Då behöver du inte bekymra dig över slutartiden utan kameran väljer det åt dig. Provar mig fram och ser vad som blir bra och slår sedan ihop 3 olika exponeringar i Photomatix pro.

Fota i RAW såklart och behandla vitballans och allt annat sedan i Photoshop.

Här är några exempelbilder tagna med stativ och min Nikon D40 med de inställningar jag nämnde ovan:

http://flickr.com/photos/johnnyh86/2023529572/

http://flickr.com/photos/johnnyh86/1714338055/

http://flickr.com/photos/johnnyh86/1715689220/

Den sistnämnda bilden ser man hur bilarna nere till höger blir ljusstreck p.g.a den långa slutartiden.
Det är fördelen att fota med ~30sek slutartid,
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar