Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ang. AF-S DX 10,5/2,8 G ED

Produkter
(logga in för att koppla)

adsten

Aktiv medlem
Hej på Er!

Har en fråga till Er, speciellt riktad till er som äger ett AF-S DX 10,5/2,8 G ED.
Om jag tar en bild och sedan med hjälp av Capture "rätar" upp den. Vad motsvarar den då för brännvidd i 135 mm?

Tack på förhand!

Mats

Har efter egen efterforskning fått fram att en "upprätad" bild med denna optik ger en bild motsvarande 100° bildvinkel. Dvs i 35mm ger det då en 18mm optik.

Umm, hur definieras 10,5mm hos ett fisköga? Är det centrum av bilden, eller kanterna? För i och med förvrängningen så kan man ju säga att brännvidden är olika i mitten och i kanten. Alltså beror det slutgiltiga resultatet på om mjukvaran "drar" i kanterna, eller "trycker ihop" mitten. I det senare fallet torde eventuellt brännvidden till och med bli kortare än 10 millimeter... Men det beror som sagt på i vilken del av bilden man har specifierat dessa 10,5 millimeter från början.

Edit: Alltså, tänk dig en "skål" som motsvarar projektionen av bilden. Antingen kan man platta ut den genom att mosa ut kanterna, så att den projicerade arean blir större, eller så kan man mosa mitten, så att cirkeln fortfarande är densamma, men perspektivet ändrats mot mitten.

Hoppas ni fattar vad jag menar;-)

den tar bort lite av kanterna när man rätar ut bilden....
hade jag inte varit så slö just nu skulle jag lagt upp ett exempel, men det får vänta tills i morgon om du vill se ?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto