Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Angående utskriftsstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)

Chip

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag ska nu börja ta mig till min lokala fotobutik och få mina bästa bilder utskrivna till album. Vore underbart att ha bilderna sparade.

Då undrar jag hur det blir med storlekar. Jag har ingen som helst erfarenhet av fotoutskrift och behöver all hjälp jag kan få.

1. Just nu tar jag bilderna i 1280x960. Vad blir storleken på de utskrivna bilderna om jag går till en fotobutik med bilder i denna storleken?

2. Högsta möjliga upplösning är 2560x1920, hur
blir storleken här?

3. I princip alla mina redigerade och "extra fina" bilder med ram och liknande är nästan alltid beskurna. Blir detta något bekymmer med utskriften?

4. Vad ska storleken vara i pixlar för att bilderna ska bli standard-storlek? Alltså den storlek man har på fotona i de vanliga albumen tagna med analog kompaktkamera.

Tar gärna emot alla möjliga tips. Hade älskat att kunna ta fram ett album och titta på alla favoritbilder jag tagit med digitalkameran.
 
1.
Det beror på hur stora utskrifter som butiken kan leverera.


2.
40x30 cm utan tevkan, sedan beroende motiv och betrakningsavstånd.

3.
Känner du papperstorleken kan du räkna ut höjdbreddförhållandet och anpassa dina bilder efter detta.

4.
Pixlar har inget med papperstorleken att göra. Normalt skriver fotolabben ut bilderna med en täthet av 10 pixlar per milimeter. Det är alltså med denna täthet som de belyser pappret. Detta innebär att ett 15x10 pixlar räcker till en 15x10 cm stor yta i och med att fotolabben anpassar bilden till labbets reproduktionsförmåga.

För standarstorleken 15x10 cm brukar jag sända in 1500x1000 pixlar, men det går hyfsat även med en ca en fjärdel så många, som t ex 900x600 st utan att ögat kinkar vid betraktning på normalt betraktningsavstånd.
 
Vilken upplösningen dina bilder har påverkar endast vilken kvalite du kan förvänta dig av utskriften vid en given storlek. Labbet kan, i princip, skriva ut hur stora bilder som helst oavsett upplösning. För att kunden inte skall bli hel missnöjd brukar de sätta en gräns vid ca 70dpi (prickar per tum).

För optimal kvalite skall bilderna skrivas ut i (beroende på labbets maskin) mellan 250-300dpi. Ner till 150dpi kan vara okej (om motivet inte innehåller för mycket detaljer, typ massa små löv).

Så beronde på vilken kvalite du förväntar dig varierar svaret på vilken storlek du kan få.

Om vi håller oss till ett minimum på 150dpi så blir svaret följande:

1. Max storlek blir ca 20x15cm

2. Max storlek blir ca 40x30cm

3. Om du har beskurit så blir upplösningen mindre vilket ger en mindre maxstorlek. För att få fram måtten så tar du antalet pixlar/dpi och multiplicerar sedan med 2,54 för att få centimeter.

Ex. Din beskurna bild är 1500x1000

1500/150=10tum * 2,54 = 25cm

4. Det spelar som sagt ingen roll vilken upplösning bilden har bara den är tillräckligt hög.

Om du istället vill ha maximal kvalite så får du halvera alla måtten ovan, vilket gör att 1280x960 blir ca 10x8cm. Och detta är ju för smått då minsta storlek brukar vara 15x11cm.

Så för att få tillräcklig kvalite för den vanliga storleken 15x11cm så bör du ställa in kameran på max upplösning och inte beskära mer än till 1800x1350

/Daniel
 
Jag har nu fått mina bilder från fotolabbet i stan. Vi diskuterade lite storlekar och hon rekommenderade 10x13 för bra kvalité, då mina bilder var dels i olika upplösningar och vissa för små.

Nästa gång jag kommer till labbet med bilder skulle jag ha stor upplösning som möjligt, sade hon.

Nu frågar jag er:
För att få 15x10 (min önskade storlek till albumet), hur i hela friden gör jag då när jag ska beskära? Jag menar, om jag bara vill ha med en viss del av en bild och ändå täcka hela 15x10-utskriften, hur gör jag då?

Detta börjar bli lite för krångligt för min del =)
Har som sagt ingen erfarenhet av fotoutskrift och behöver all hjälp jag kan få.

Jag vill sammanfattat:
Skriva ut mina bilder i 10x15 utan att få resultat med avskurna foton som jag fick denna gången. Vissa bilder av de jag fick idag är en bit av höger sida borta, på andra är en bit av övre sidan borta. Detta beror tydligen på upplösningen och min beskärning.

Betyder detta att jag inte kan beskära mina bilder längre, utan att jag måste lämna in bilderna obeskurna i 2560x1920?

/Orolig fritidsfotograf som vill ha sina bilder korrekt utskrivna.
 
För att slippa vita kanter måste dina bilder ha rätt proportioner. Om bilderna är 10x15 så har de förhållandet 2:3. Det innebär att du måste beskära så att dina bilder håller 2:3. Om långsidan är till ex 1800 så måste den andra sidan vara 1800/3 gånger 2 = 1200.

Ett till exempel. Om kortsidan är 1500 så måste långsidan vara 1500/2 gånger 3 = 2250.

Upplösningen 2560x1920 som du har obeskuret är inte 2:3 utan 4:3 och passar bäst till 15x11cm. Många labb kan skriva ut i både 2:3 och 3:4. Om ditt labb inte kan det måste du antingen beskära som ovan eller byta labb.
 
Hmmm...Jag blev lite klokare av det du sade, men är inte på det klara med 2:3 osv.

Hur räknar jag om det är 4:3 då?

Blir osäker nu vad standard-fotoalbum-storleken är. 15x10 eller 15x11? Det är standardstorleken jag är ute efter.

Knepigt det här.
 
2:3 beskriver förhållandet mellan sidorna. Dvs om ena sidan är 2 lång så är andra 3. Eller om ena sidan är 1000 så är andra 1500. Likaså med 3:4, om ena sidan är 3 så är andra 4.

Det är alltså bara att dela kortsidan med det lägre talet och sedan multiplicera med det större talet för att få långsidan.

Det vanligaste formatet har väl alltid varit 10x15 (2:3), men de flesta digitalkompakter producerar bilder med förhållandet 4:3. Nuförtiden finns det fotoalbum för båda formaten men flest för det traditionella 10x15cm formatet skulle jag tro...
 
Okej, jag tror jag har förstått nu. Bara en slutlig fråga:

Sålänge själva bilden jag kommer in med är 1500x1000 så kommer den täcka ett helt 10x15-foto va? Likaså med tex 900x600 om jag har förstått det hela rätt?

Vad händer om jag tillämpar 3:4 beskärning på en 2:3-bild av misstag?
 
Ja det stämmer att 1500x1000 och 900x600 kommer fylla ut hela kortet. Om du råkar köra 4:3 beskärning på en 2:3 utskrift så kommer bilden att kapas i över och underkant eller alternativt få vita kanter i höger/vänsterled. Vilket det blir beror på hur labbet väljer att göra. På många labb får man välja vilket man föredrar.
 
Kom att tänka på en sak. Nu när jag mätte mina foton med linjal var de tydligen 10x13,5. Är detta normalt?

Kan jag vara säker på att min fotohandlare kan skriva ut 10x15? Det är nämligen det jag måste ha på de senaste fotona.
 
Chip skrev:
Kom att tänka på en sak. Nu när jag mätte mina foton med linjal var de tydligen 10x13,5. Är detta normalt?

Kan jag vara säker på att min fotohandlare kan skriva ut 10x15? Det är nämligen det jag måste ha på de senaste fotona.


Ja om bilden du tog fram hade Bredd/höjdförhållandet 4/3.
 
Jag blir inte klok på det här. Ni får ursäkta mig, men det krånglar hela tiden till sig i huvudet på mig när jag försöker arbeta med de bilder jag vill ha utskrivna.

Om jag tar mina bilder i låt oss säga 1280x960 och jag går in med dem till min fotohandlare och säger att jag vill ha den utskrivna i 10x15, kommer de då beskära mina bilder efter vad de tycker är snyggt? Jag menar, vissa bilder känner man att beskärningen inte är så viktig på medan vissa bilder är viktigare för att behålla känslan i bilden.

När jag beskär numera har jag tagit bredden på kortet (1280), dividerat med 3 och multiplicerat med 2 för att veta vilken höjd jag ska ha. Detta skall enligt er ge mig en fullstor 10x15-bild när jag skriver ut den.

Det krångliga är att vissa bilder pga detta lämnar mycket tomrum från sida till sida. Har jag en porträttbild som jag beskär blir det genast väldigt mycket outnyttjat utrymme på sidorna upplever jag det som. Själva objektet blir litet på bild.

Jag börjar få nog av det här. Ska det vara så svårt att få sina förbaskade digitala bilder utskrivna?

Här nedan har vi en beskuren efter det mått jag brukar ta numera, och samma bild utan beskärning (och oredigerad). Är detta rätt, tro?

test1.JPG

test2.JPG
 
Om du kommer med en bild 4:3 som din 1280/960 är och vill ha den på 15/10 som är 3:2 kommer det att se ut som bilden nedan, där det röda är din bild och det gröna är pappret. Om maskiner gör jobbet kommer den att placera bilden i mitten och skära bort det som är rött på bilden.

Normalt har fotohandlarna ett beskärningsverktyg som antingen ger dig hela bilden med viota kanter, dvs man tar hänsyn till höjden och kan då inte fylla ut bredden, eller så beskärman och har möjlighet att välja vilken del av bilden som ska komma ut.

För att slippa det problemet är det enklare att själv göra bilden med rätt proportioner innan den lämnas till fotolabbet.
 

Bilagor

  • image2.jpg
    image2.jpg
    5 KB · Visningar: 1,421
Okej, jag har förstått att mina bilder kommer bli avskurna eller lämnade med vita kanter. Detta vill jag givetvis undvika. Nu när jag sitter och beskär får jag verkligen inte ihop det. Är det inte så att oavsett vad bildens bredd är så är det väl bara att ta bredden/3x2 för att få rätt höjd?

Just nu ska jag skriva ut bilder från min förra kamera och några från min nya. Problemet uppstår när jag nu verkar inse att det är 3/4 det handlar om på min nya kamera och 2/3 på min gamla.

Jag har en ny bild med den nya kameran på 1280x960 och en bild med min gamla kamera som är på 1600x1200. Båda två ska skrivas ut i 10x15cm.

Hur tusan beskär jag nu? Det är här allting krånglar ihop sig. Snälla, ge mig en bra lätt förklaring precis hur jag ska räkna och tänka när jag beskär sådana här bilder.

Efter denna utskriften kommer alla bilder jag skriver ut vara 1280x960, så hur jag beskär sådana bilder är väl det viktigaste jag behöver veta.
 
En metod är om du har möjlighet till att jobba med olika lager i bildbehandlingprogrammet att:

Ska en ny bild - Typ arkiv-nytt, sätt storleken till 150x100 pixlar (eller det mått som labbet har i exakta pixlar eller så).

Ändra sedan storlek på den nyss nyskapade bilden till 1280 på bredden och behåll bred/höjdförhållandet 3:2 (1,5) vilket ger en höjd på 853 pixlar.

Ta sedan din befintliga bild och kopiera den och klistra in den som ett nytt lager. Placera sedan lagret så att önskad beskärning uppstår genom att med grabba tag i verktyget flytta omkring lagret.

Bilden kan sedan skickas till labbet för utskrift.


Det går givetvis att räkna ut med vanlig grundskolematte de olika bredd och höjderna, men denna metod gör att man slipper tänka.
 
Senast ändrad:
Tänk bara att bilden från din gamla kamera inte behöver skäras.

Bilden från din nya skall skäras så att (längd/3)x2 = höjd

sen får du se till att du har ett antal pixlar/tum som matchar det firman du anlitar kör med.
 
Tack så hemskt mycket. Bilden skulle alltså vara 1280x853. Det var det jag ville veta, tack!

Janne, du gör mig dock lite osäker när du säger att 1600x1200 inte behöver beskäras.

Här nedan visar jag de två bilderna jag pratar om. Den första bilden är här 1280x853 (fast förminskad totalt då), alltså det Roland räknade ut för att det skulle passa 10x15.

Bilden under är 1600x1200 (också förminskad totalt). Är det bara jag, eller är bild nummer två mycket högre än bild nummer ett? Detta kan väl omöjligt bli rätt när jag skriver ut 10x15?

http://web.telia.com/~u35111346/test1.JPG
http://web.telia.com/~u35111346/test2.JPG
 
Jag förstår inte vad som är svårt?

Om du känner bredden och vill veta höjden för ett visst format kan du använda den formelsom Janne beskrev. Eller utryckt nedan.

bildhöjd = bildbredd x pappers_höjd / pappers__bredd
 
Ja men då så. Jag frågade för ett par inlägg sedan i denna tråden om jag skulle räkna likadant oavsett vilken bredd det än är på bilden. Alltså bredden dividerat på 3 multiplicerat med 2 för att få reda på höjden. Sedan skall bilden passa 10x15.

Janne sade dock att min 1600x1200-bild inte behöver beskäras. Men enligt formeln bör ju höjden vara 1066 för att det ska passa 10x15, inte 1200. Hade Janne fel när han sade detta då alltså?
 
Chip skrev:
Ja men då så. Jag frågade för ett par inlägg sedan i denna tråden om jag skulle räkna likadant oavsett vilken bredd det än är på bilden. Alltså bredden dividerat på 3 multiplicerat med 2 för att få reda på höjden. Sedan skall bilden passa 10x15.

Janne sade dock att min 1600x1200-bild inte behöver beskäras. Men enligt formeln bör ju höjden vara 1066 för att det ska passa 10x15, inte 1200. Hade Janne fel när han sade detta då alltså?

1600/1200 = 4/3

15/10 = 3/2
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.