Annons

Angående stulna bilder utomlands

Produkter
(logga in för att koppla)

dejjisch

Avslutat medlemskap
Hej,

Nu har jag kommit i en liten tvist tillsamans med Iforged (fälgföretag - www.iforged.com)

I en Engelsk biltidning som BMW CAR och Performance BMW ser man en annons (press release) som skickats in av Iforged UK där min bild används i reklamsammanhang-syfte för att visa upp bl.a fälgarna som sitter på en BMW.

Dessa tidningar är redan trycka och finns ute nu i butik, press releasen ser ut såhär:

Det är bilden på den svarta BMW'n.

BMW CAR - http://www.dejansokolovski.com/iforged/1.jpg
Performance BMW -
http://www.dejansokolovski.com/iforged/2.jpg


Iforged hade även använt fler bilder än just den, 3-4 stycken i högre upplösning lite här och där på hemsidan, bl.a som wallpaper, inne i showroom-avdelningen på hemsidan, och som banner på sidan vid kontakt-delen.


Allt detta har de gjort helt utan min tillåtelse, ingen har frågat mig om lov om de får använda dem eller frågat mig vad det skulle kostat om jag låtit dem göra det, alltså bildstöld.


Det jag gjort hittils är att jag mailat Chefen på Iforged USA, Vincent Wong som i sin tur verkar vara ett riktigt as och nekar att de skickat in bilderna till biltidningarna så att de kan tryckas, när jag i själva verket fick en konversationslogg från dem och Iforged där det står klart och tydligt att min bild skall användas till det ändamålet och med den texten osv.

Iforged USA har nu tagit bort bilderna på webbsidan, vilket är bra, men bilden i tidningarna är ju fortfarande kvar då de publicerats i X antal upplagor.


Hur som helst undrar jag hur jag bäst kan gå tillväga att försöka kräva något utav det hela, BLF's prislista säger bl.a att jag har rätt att kräva dem på 10% av prisbasbeloppet vilket är 40500kr, alltså 4050kr x 2 då jag upptäckt bilden i 2 tidningar.

Vincent Wong på Iforged säger hela tiden i alla sina mail att de inte visste att bilderna var copyright, jag har hela tiden trott att bilder har copyright automatiskt, och även detta står klart och tydligt på min hemsida, så jag förstår inte hans argument riktigt.

Om de nekar betalningen hela tiden vilket de gör och säger att 100usd är mer än rätt, för att de ska kunna använda bilderna fritt i både tidningar, på webben och vad de faller i huvudet på dem, så vet jag inte vad jag ska göra...

Hur gör man det på ett snyggt sätt, nekar de hela tiden händer det ju knappast något, hur kan man hota dem på ett bättre sätt undrar jag, att hyra advokat kommer ju kosta mig mer än vad jag får ut av det hela te.x, jag vet inte alls..


första gången detta händer mig så jag är helt grön i området, all hjälp uppskattas...!

Har även mailat bildombudsmannen för att få hjälp men inte fått något svar ännu.

ps. har mailkonversationer med denne Vincent på 24 mail ca, hans skam-bud och sätt att försöka blåsa mig är ganska intressanta..... :p
 
Jag ställde en (expert)fråga till Teste förra året om bildombudsmannen hjälpte till i fall där publicering sker utomlands, och då svarade han att det gör han. Gissningsvis har han en del så svar kanske tar lite tid.
 
Kanske får svar då, skickade ju frågan igår iofs, kan tänka mig att det är ett antal som frågar... :)

men ni har ingen aning vad jag borde göra?

Fälgföretaget nekar hela tide och går inte med på något förutom att betala mig 100 dollar lol, jag gick med på 1000dollar vilket vore hälften av vad jag egentligen borde kräva för alla bilder de använt, men nej, han betalar enligt sig själv runt 300usd för fulla fotosessioner av proffs, som te.x Steve Demmitt (också bilfotograf)

Det roligare är att jag känner han lite smått, frågade han om det stämde, det gjorde det INTE!

Så inte nog med att han snor bilder lite hursomhelst, han ljuger också ganska härligt...
 
Någon som känner till som det finns någon advokat, jurist eller bara en byrå som jobbar med upphovsrätt. Ja som skulle finna detta mål intressant eller om inte bara kunna ge någon form av konsultation.

Så här får det f-n inte gå till!

Lycka till Dejan!
 
Om ja gvore du skulle jag försöka få tag i en britisk och en amerikansk advokat. Åtminstone i USA finns det advokater som inte tar betalt tills de vinner målet åt dig.

Förklara läget för advokaten. Om du hittar en som tar hand om saken åt dig så skriver du bara ett kort meddelande till chefen du haft kontakt med tidigare: "All vidare kommunikation med mig skall gå genom min advokat XX på advokatfirman YY.". Och så ser du till att din advokat får alla email som flutit mellan dig och chefen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.