Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Angående skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

Totta

Medlem
Hejsan. Nu har säkert den här frågan ställts förr men jag fattar fortfarande inte varför jag inte får till det.

Jag har nyligen skaffat en Olympus C-750 digitalkamera med 10x optisk zoom och helmanuella lägen.

Tidigare har jag haft en vanlig analog systemkamera med ett 300mm zoomobjektiv och man skulle ju kunna säga att dessa två motsvarar varandra ganska bra.

Problemet jag har är att hur jag än bär mig åt så kan jag inte få till nåt kort skärpedjup på mina bilder. Inte ens i makro-läge vilket jag inte haft problem alls med på min gamla kamera.

Hur svårt kan det vara?
Jag ställer in minsta bländarvärdet (2.8), ser till att tiden är vettig, lägger fokus på det jag vill fotografera och "vips" så är nästan allting skarpt ändå. Ända ifrån nån meters håll till oändlighet.

Vad jag skulle vilja lyckas med är nåt så enkelt som att placera en människa ca 1.5 meter ifrån mig, zooma in ansiktet på människan och sen ta bilden så att ev bakgrund bara blir ett stort blurr.

Men oavsett om jag sätter bländare 2.8 eller 8.0 så blir resultatet i stort sett detsamma. Jag kan se att skärpedjupet är något mindre med 2.8 än med 8.0 men visst borde det vara stor skillnad?

Så vad för parameter har jag glömt i ekvationen?
1. Litet bländarvärde
2. Gärna stor zoom
3. Objektet som ska vara skarpt nära kameran

Är jag bara korkad eller? Med min analoga kamera blir det suddigt och fint i bakgrunden. Beter sig optiken annorlunda med min digitalkamera eller?

Känner mig dum :)
/T
 
Skulle kunna ha att göra med brännvidden på linsen att göra. Hade det varit en vanlig filmkamera hade den haft en lins med brännvidder mellan 35-135 mm, de digitala har andra objektiv vilket räcker väl till då sensorn oftast är en bråkdel av ytan jämfört med film dito. Min Minolta Dimage 7i har brännvidden 7,2 -- 50,8 mm, vilket ger för denna kamera samma bildbinkel som om det varit ett 28 -- 210 mm objektiv på en filmkamera dör 24x36 mm.
 
Jag har ingen erfarenhet av olympus digital men bländare 2,8(största bländaren) skall definitivt ge kort skärpedjup.Det måste vara nån detalj du förbisett i din nya kamera.
 
Jag kan inte förklara varför det är svårt att få kort skärpedjup med digitalkamera. Men så är det (eller har i alla fall varit så tidigare). Jag har hört berättas om försök med digitalbakstycke och digital systemkamera vid en produktfotografering där man gav upp och gick tillbaka till film. Just för att det var så svårt att få ett snyggt kort skärpedjup.

/AnnaKarin
 
Håler fast vid brännvidsfenomenet.

Blädnaröppningen är den samma, men brännvidderna är kortare än med vanliga kameror.

På Minoltan 7i blir brännviddsförlängningen (en slag term som finns för att vilseleda) avsevärd, när 7,2 mm motsvarar 28 mm och 51 mm motsvarar 200 mm. Klart som sjutton att skärpedjupet följer brännvidden, som i vidvinkelfaller är att jämföra med ett fisköga och vid tele som normaloptiken för en 24x36 kamera. Ju kortare en brännvidd är ju längre blir skärpedjupet vid given bländare och fokuseringsavstånd.

I Minoltans fall är bl 2,8 den största och bl 9,5 den minsta inställbara bländarvärderna. Det är inte svårt att få så gott som hela bildens djup skarpt oavsett bländare...
 
Här är en regel att lägga på minnet: Ju mindre ccd- eller filmformat, desto större blir skärpedjupet om bildvinkeln, fotograferingsavståndet och bländaröppningen är oförändrade.

På det sättet har det med brännvidden att göra. Med en mindre sensor måste objektivets brännvidd bli kortare för att ge samma bildvinkel.

När brännvidden förkortas följer bländaren med och blir mindre den också. Bländartalet uttrycker ju bländarens storlek i förhållande till brännvidden, diametern på bländare 4 till exempel är 1/4 av brännvidden. Bländare 4 på ett 200-millimetersobjektiv är 50 millimeter i diameter och på ett 50-millimeters är den bara 12,5 millimeter.

Skärpedjupet står oturligt nog i proportion till bländarens absoluta storlek, inte den relativa storlek som bländartalet uttrycker.

Så sanningen Thomas, är att din nya kamera använder mycket mindre bländaröppningar än din gamla, även om bländartalet är detsamma. Och därför blir skärpedjupet större.

Detta som Anna-Karin berättar om digitalkameror och bakstycken stämmer så väl det också. De flesta digitala bakstycken har betydligt mindre yta än den film de ersätter, vanligt är att ett bakstycke på 36x36 millimeter får ersätta filmens 56x56.

Jag som är reportagefotograf och älskar befintligt ljus är väl den enda som tycker att jag vinner lite på mitt nya, större skärpedjup (från 36x24 millimters film till 24x16 millimeters sensor). Jag använder ofta stora bländare och de extra decimetrarna kommer väl till pass många gånger, särskilt vid sport och liknande.

Om Anna-Karins vänner produktfotograferna skulle byta från vanlig småbildskamera till en Canon 1Ds, som har precis lika stor sensor, så skulle de upptäcka att skärpedjupet blir precis som förr. Det har alltså inget med det digitala i sig att göra, utan bara med att vår nya "digitala film" är så mycket mindre än den vi är van vid.
 
Det bästa man borde kunna göra är altså att zooma in så mycket som möjligt, ha bländaren så öppen som möjligt samt ha så långt avstånd till bakgrunden som man kan för att minimera skärpedjupet(få det så suddigt som möjligt i bakgrunden).
 
Peter, du har ringat in det hela på ett bra sätt. Fast det spelar ingen roll om du "zoomar" in eller flyttar dig närmare, det är avbildningsskalan som avgör, inte bildvinkeln (vilket är en vanlig missuppfattning).
 
Totta skrev:
Hejsan.
Problemet jag har är att hur jag än bär mig åt så kan jag inte få till nåt kort skärpedjup på mina bilder. Inte ens i makro-läge vilket jag inte haft problem alls med på min gamla kamera.


Jag använder också en Olympus, men brukar inte anstränga mig nämnvärt för att ändra inställningarna på den. Men den kamera jag använder har ett val där man väljer mellan tre olika fokuslägen, ett av dem har skärpa i oändlighet oavsett var man placerar fokus.Kort sagt: leta bland inställningarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.