Annons

Angående NEF(RAW) + JPEG enkel-inställningen

Produkter
(logga in för att koppla)

NikonD60

Aktiv medlem
Hej

Testade med att fotografera med denna inställning på kameran.

Dock är det en sak jag inte förstår...

När jag kollar i mappen där bilderna alla bilderna så ser jag bara dubbletter av varje bild av formatet JPEG med samma storlek.

I bruksanvisningen står det att en NEF bild och en JPEG bild ska lagras men istället får jag två kopior av formatet JPEG för varje bild jag tar. Alltså två JPEG filer.

Jag är förvirrad. Någon som kan förklara varför jag får dubbletter av endast formattet JPEG?

Tack!
 
Senast ändrad:
Sätt minneskortet i en kortläsare så ska du se...
Dessa automatiska överföringsfunktioner (vilket jag tror att du använt) fungerar inte sällan allt annat än bra.
 
Sätt minneskortet i en kortläsare så ska du se...
Dessa automatiska överföringsfunktioner (vilket jag tror att du använt) fungerar inte sällan allt annat än bra.

Jo, stämmer kopplade in kameran med sladd direkt in i datorn.

Ok då lärde jag mig något nytt!

Jag ska testa med min bärbara dator där jag har en inbyggd kortläsare. Har nämligen inte någon "portabel" kortläsare.

Dock kan jag inte förstå varför det inte funkar att se dem med sladd. Lite dumt att behöva plocka ut minneskortet varje gång man vill komma åt NEF bilderna...
 
Senast ändrad:
Kan inte förklara exakt varför du bara ser dubbla JPG-filer, men det borde inte ha något med att man kopplar kameran direkt till datorn via kabeln.

Jag anslöt min kamera till datorn efter att jag hade tagit några bilder, och såg endast ett antal JPG-filer.. Efter att jag kört in Nikons programvara hade jag inga bekymmer. Nu ser jag både NEF och JPG när jag ansluter kameran. Du ska inte behöva plocka ut minneskortet ur kameran.

//T
 
Kan inte förklara exakt varför du bara ser dubbla JPG-filer, men det borde inte ha något med att man kopplar kameran direkt till datorn via kabeln.

Jag anslöt min kamera till datorn efter att jag hade tagit några bilder, och såg endast ett antal JPG-filer.. Efter att jag kört in Nikons programvara hade jag inga bekymmer. Nu ser jag både NEF och JPG när jag ansluter kameran. Du ska inte behöva plocka ut minneskortet ur kameran.

//T

Det är klart att det går att reda ut om man orkar hålla på och fippla.

Personligen tycker jag det är tämligen meningslöst med alla dessa automatiska idiotfunktioner som ofta ställer till mer problem än de ens har potential att lösa. Det är enklare att använda en kortläsare än att hålla på och dra i gummilock och leta efter kabeln som ramlat ner bakom datorn för 51668441 gången... Alternativt så vet man inte ens var kabeln är.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.