Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Angående ljusmätare när man använder mannuella objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin Nilsson

Aktiv medlem
Hej!
Jag har precis köpt ett Tokina RMC 400mm f/5.6 till min nikon D70. Objektivet är ifrån 80-talet och är helt manuellt. Ljusmätaren fungerar inte i min kamera när jag har objektivet på eftersom den inte hittar något bländarvärde. Finns det någon som vet hur man kan få den att fungera?

MVH
Martin Nilsson

Det enda sättet är att ta kretskort och kontakt från ett autofokusobjektiv och operera in det i ditt 400.

Ljusmätaren i D70 slår av om man monterar ett objektiv utan elektronik. Det har D70 gemensamt med alla Nikons billigare hus av senare årsmodeller.

Du kan alltid försöka kolla i histogramet efteråt. Det ger en hyfsad bra uppfattning av hur bra bilden är exponerad. Har du möjlighet att ställa in så att "highlights" syns på displayen är det ännu bättre. Det är ju trots allt digitalmagin, att man får slösa på exponeringar lite mer än med film.

Om du inte har separat ljusmätare, kan du alltid köra den klassiska regeln:
Vid solsken utgår du från bländare 11 och välj sedan den tid som du ställt in ASA värdet på.

Tex om du använder 400 ASA ställer du in närmaste tiden, bländare 11 1/500 s (skulle eg vara 1/400s). Därifrån kan du ändra åt båda hållen:
bländare 8, 1/1000 s
bländare 5.6, 1/2000 s
bländare 16, 1/250 s
bländare 22, 1/60 s
osv

Lite dis, utgå från bländare 8, lätt mulet, bländare 5,6, mulet bländare 4.

Då har du iallafall något att utgå ifrån, så du hamnar hyfsat rätt från början.

/Staffan

ANNONS