Annons

Angående frågor om varusmuggling.

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus W

Aktiv medlem
Med tanke på trådar liknande den här, så föreslår jag ett "topic ban" på trådar som uppmanar till, eller begär instruktiooner för hur man begår lagbrott.

Lika lite som trådar om knarksmuggling, tips om svartjobb, hur man bäst bränner egen sprit och så vidare, hör hemma på ett seriöst forum; lika lite hör trådar om varusmuggling och skattesmitning hemma på Fotosidan.

Jag skulle helst vilja att trådarna tas bort och trådskaparen varnas, och vid upprepad förseelse stängs av, men det är kanske för mycket begärt.
Men en trådlåsning och en förmaning kanske skulle kunna tänkas.

-- MW

Hur kan du jämföra ett bagatellbrott som att blåsa tullen på lite tull och moms med narkotikasmuggling?
Hur tänker du egentligen?

Sven-Erik Nordenhed skrev:
Hur kan du jämföra ett bagatellbrott som att blåsa tullen på lite tull och moms med narkotikasmuggling?
Hur tänker du egentligen?
Du menar givetvis:
Hur kan du jämföra ett brott som att blåsa staten på skatt med narkotikasmuggling?

Genom att vilja ha nolltolerans på ett seriöst forum när det gäller instruktioner för hur man begår brott.

Har du problem med det?

Hur tänker du då?

-- MW

Birger Olsson skrev:
Med tanke på att forumvärden själv deltar i diskussionen antar jag att den är helt legitim.

Jag tycker vi ska kunna diskutera fritt här!
Att diskutera en företeelse är inget brott!
Att ropa på censur tror jag inte är nån lösning!

Magnus W skrev:
Med tanke på trådar liknande den här, så föreslår jag ett "topic ban" på trådar som uppmanar till, eller begär instruktiooner för hur man begår lagbrott.

Lika lite som trådar om knarksmuggling, tips om svartjobb, hur man bäst bränner egen sprit och så vidare, hör hemma på ett seriöst forum; lika lite hör trådar om varusmuggling och skattesmitning hemma på Fotosidan.

Jag skulle helst vilja att trådarna tas bort och trådskaparen varnas, och vid upprepad förseelse stängs av, men det är kanske för mycket begärt.
Men en trådlåsning och en förmaning kanske skulle kunna tänkas.

-- MW

Vill du leva i mini-USA eller? Vi ska fan kunna diskutera vad vi vill på forumen, endast om du väljer att begå brott är du skyldig.

Re: Re: Angående frågor om varusmuggling.

Danlo skrev:
Vill du leva i mini-USA eller? Vi ska fan kunna diskutera vad vi vill på forumen, endast om du väljer att begå brott är du skyldig.
Nej jag vill inte leva i någon form av USA. Däremot tycker jag att Fotosidan inte skall vara ett forum där man kan få instruktioner om hur man begår brott.
Det skadar FS's trovärdighet som seriöst forum.

-- MW

Tror du företeelsen försvinner för att den inte får diskuteras?
Och tror du inte på en fri samhällsdebatt?
Jag tror på en fri samhällsdebatt. Men Fotosidan marknadsför sig inte som ett forum för att debattera skatter och frihandel. Dessutom är jag djupt skeptisk till att trådar av det slag jag länkade till skapates i akt och mening att debattera.
Beskriv gärna på vilket sätt du debatterar genom att begära instruktioner för hur man smugglar.

-- MW

Jag har inte begärt några instruktioner för hur man smugglar.
Men om nån nu är intresserad av det så är han väl i sin fulla rätt att fråga.
Att ta med sig en glugg inköpt på en semesterresa i USA ser jag inte som nån allvarlig historia.
Inte tror jag myndigheterna gör det heller.

Det finns betydligt allvarligare ren kriminalitet att bekämpa i samhället.

Re: Re: Re: Angående frågor om varusmuggling.

Magnus W skrev:
Däremot tycker jag att Fotosidan inte skall vara ett forum där man kan få instruktioner om hur man begår brott. Det skadar FS's trovärdighet som seriöst forum.
Instämmer helt. Uppriktigt sagt trodde jag att en sådan regel redan ingick i netiquetten -- det gör det väl på alla seriösa diskussionsforum?

Jag har inte begärt några instruktioner för hur man smugglar.
Men om nån nu är intresserad av det så är han väl i sin fulla rätt att fråga.
Att ta med sig en glugg inköpt på en semesterresa i USA ser jag inte som nån allvarlig historia.
Inte tror jag myndigheterna gör det heller.

Det finns betydligt allvarligare ren kriminalitet att bekämpa i samhället.

Jag upprepar min fråga eftersom du valt att inte besvara den:

Vilka brott ska det vara tillåtet att posta instruktioner för, tycker du?

Så... om någon vill ha instruktioner för hur man enklast tillverkar sitt eget brännvin så tycker du det är okej? Eller om någon vill ha tips om hur man slår sin fru utan att det ger blåmärken?

Jag är för en fri debatt och tycker man ska kunna debattera allt.
Jag håller med dig. Jag tycker också att man skall kunna debattera allt.

Men var sak har sin tid och plats.

Jag tycker inte att frågan "Hur kringgå tull och moms vid utlandsköp?" verkar vara vare sig en hypotetisk fråga eller en debattöppning. Jag tror att frågeställaren helt enkelt vill veta hur han skall göra för att slippa betala skatt. Jag anser inte att Fotosidan är rätt forum för den typen av frågor.

Lila lite som en fullsatt biograf är rätt ställe att plötsligt ställa sig upp och med hög röst kritisera regeringens utrikespolitik, och försöka väcka debatt. Om någon gjorde det skulle denne bli utkastad, och om han skulle skrika censur, skulle jag tycka att han var ganska puckad. Jag skulle inte heller tycka att det var en inskränkning i den fria debatten.

Fotosidan är privatägd; det är upp till ägarna att fastställa vilka regler som gäller. Fotosidan är inte en del av det offentliga rummet.

Jag tror inte att saker och ting försvinner för att man inte diskuterar eller debatterar dem, däremot känns det onödigt att tillhandahålla tips och råd för brottslig verksamhet, och jag har mycket svårt att se dessa instruktioner som någon form av "debatt".

-- MW

Uppmana är inte tillåtet, däremot tydligen att instruera.

Ur forumreglerna: Att uppmana andra till brott (tex piratkopiering eller skattebrott) är inte heller tillåtet.

Ja, så är det. "Bygg en hembrännare" och "Trimma moppen" finns på biblioteket, men det är väldigt off-topic och borde ligga i "Fritt forum".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar