Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Angående fotografering med Pol filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Peterrrrr

Aktiv medlem
Fotar väldigt mycket med mitt Hoya Pol filter, vad jag har hört så blir det som man har bländat ner ett steg när man har på det? I såfall undrar jag om man har ett objektiv som tex är skarpast på f/8, ska man då blända upp till f/7.1 för att få samma skärpa?

Objektivet är lika skarpt som utan Polfilter men du förlorar lite ljus. Att blända upp kompenserar inte för skärpan utan för ljusförlusten om allt annat lika.

Fotar väldigt mycket med mitt Hoya Pol filter, vad jag har hört så blir det som man har bländat ner ett steg när man har på det? I såfall undrar jag om man har ett objektiv som tex är skarpast på f/8, ska man då blända upp till f/7.1 för att få samma skärpa?

Det har inget med själva bländarvalet att göra utan att polfiltret helt enkelt är mörkt och släpper igenom mindre ljus. Är objektivet vassast på bländare 8 skall du fortsätta använda det.

/FW

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto