Annons

Angående fakturering och hobbyverksamhet osv

Produkter
(logga in för att koppla)
För trådskaparen kan det vara bra att veta det som slatten påpekar om att en inventarie (Typ kamera eller objektiv) inte får kosta mer än 10.000:- för att det ska gå att göra direktavdrag.
Kostar det mer får man skriva av kostnaden med en viss summa per år beroende på hur lång livslängd inventarien beräknas ha.

10.000 kr var det gamla beloppet f o m 2010 gäller, precis som det står i bl a tidigare nämnda broschyr, ett halv basbelopp. Basbeloppet för inkomståret 2012 är 44.900 kr, alltså får man göra direktavdrag på upp till 22.450kr vid inventarieinköp.

Dock gäller lite speciella regler för inventarier som hör ihop, citat från skatteverket:
"Inventarier av mindre värde får också dras av i sin helhet året de skaffas till näringsverksamheten. Med "mindre värde" menar man taxeringsåret 2012 ett värde som understiger 21 400 kronor exklusive moms (dvs. ett halvt prisbasbelopp). När man ska avgöra vad som är mindre värde, räknas flera inventarier som på ett naturligt sätt hör ihop som ett inventarium. Samma sak gäller om inköp av olika inventarier kan anses ingå som ett led i en större inventarieanskaffning."
Hela texten: http://www.skatteverket.se/foretago...616b78ca12d1247a4b2800035347.html#Inventarier
 
Eftersom ni redan är djupt inne på ämnet hobbyverksamhet och verkar ha bra erfarenhet från det tänkte jag passa på att kasta in en fråga.

Jag ska precis starta en hobbyverksamhet men känner mig väldigt osäker när det kommer till den ekonomiska delen.

Först så undrar jag vad en faktura måste innehålla när det gäller hobbyverksamhet.
Hittade lite om det på skatteverkets hemsida men det var för företag som då ska innehålla momsregistreringsnummer vilket jag inte vet vad det är men antar att det inte heller gäller hobbyverksamhet?

Så min fråga är väl då vad faktura måste innehålla?

Sen när det kommer till skatt kan jag inte heller något.
Hur många % ska betalas i skatt?

Skickar man in det lite då och då eller sparar man sina inkomster och betalar den skatt man ska betala när man ska deklarera?

Tacksam för svar!
 
Jag är inte helt säker, men jag tror att du måste ha en firma för att få fakturera.
I hobbyverksamhet säljer du mot kvitto och sparar kvitton på det du köper.
Momsregistrering är inte aktuellt.

Du behöver inte deklarera annat än vid den vanliga deklarationen och då endast om du har gjort vinst. Om du köper t.ex. kamerautrustning får du kvitta det mot försäljning eller arbete som gäller fotografering. Har du alltså inkomster för 14.000 och köper kamerautrustning för 14.000 behöver du inte deklarera hobbyverksamheten.

Det bästa är om du läser Skatteverkets regler på deras hemsida.
http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf
 
Jag är inte helt säker, men jag tror att du måste ha en firma för att få fakturera.
I hobbyverksamhet säljer du mot kvitto och sparar kvitton på det du köper.
Momsregistrering är inte aktuellt.

Du behöver inte deklarera annat än vid den vanliga deklarationen och då endast om du har gjort vinst. Om du köper t.ex. kamerautrustning får du kvitta det mot försäljning eller arbete som gäller fotografering. Har du alltså inkomster för 14.000 och köper kamerautrustning för 14.000 behöver du inte deklarera hobbyverksamheten.

Det bästa är om du läser Skatteverkets regler på deras hemsida.
http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf

Även om du har hobbyverksamhet så kan du sälja mot faktura, i ditt exempel kan du ha sålt bidler för 14.000 och skickat en faktura till kunden på det. Det samma om du handlat kamerautrustning så kan du ju fått en faktura av fotoaffären. Handlingarna ska sparas men när du gör deklarationen använder du kontantmetoden och tar bara upp sådan som du verkligen fått betalt för och betalat under året. T ex om du handlat i slutet av december 2011 och fått en faktura då men du betalar den inte förrän i januari 2012 då tar du inte upp den kostnaden i deklarationen för 2011. Det samma gäller om du skickat en faktura.

Om du däremot hade haft ett företag hade du kunnat använda något som kallas faktureringsmetoden och då tar man upp kostnaden/intäkten när man får eller skickar fakturan.
 
Så när jag gjort ett uppdrag behöver jag bara fixa ett kvitto åt mig och en kopia till kunden där det står:
  • Datum
  • Mitt namn
  • köparens namn
  • pris

Har jag missat något? Vill inte få problem om skatteverket vill kolla upp något.

Tack för alla bra svar!
 
Så när jag gjort ett uppdrag behöver jag bara fixa ett kvitto åt mig och en kopia till kunden där det står:
  • Datum
  • Mitt namn
  • köparens namn
  • pris

Har jag missat något? Vill inte få problem om skatteverket vill kolla upp något.
Det är bra att ha med personnummer och/eller organisationsnummer. Och kanske villkoren för det du sålt.
 
Ja, det låter vettigt. Känner att jag börjar få koll på detta nu.

Tack för alla svar!
 
@Jim. Ett sätt kan ju vara att du skriver avtal med din kund och att du numrerar alla avtal, t ex med datum och löpnummer. Löpnummer utifall du har fler avtal samma dag.

I kvitton, fakturor mm så behöver du då inte skriva in villkor mm utan du fyller bara i grunduppgifter och "enligt avtal ÅÅÅÅ-MM-DD-NR"
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar