Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Angående Crimsons kvalitéts skala!

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin-B

Aktiv medlem
Hade tänkt att skriva ut en bild (10 mp, 3872x2592 pixlar) till 50x75cm. Tror ni att bilden klarar det?!

Enligt crimsons skala från 1-8 där 8 är perfekt och 1 usel så blir det 6 av 8 (BRA enligt skalan). Vad säger eran erfarenhet? Ska jag köra på 50x75 eller borde jag ta något mindre? Bilden ska ramas in och sättas upp på väggen.

Tack!

Här är bilden förresten:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1255192.htm?set=mp

Senast ändrad:
Martin-B skrev:
Ska jag köra på 50x75 eller borde jag ta något mindre? Bilden ska ramas in och sättas upp på väggen.5192.htm?set=mp[/url]

Nej förfan, det är bara att köra på! 50*75 blir visserligen inga 300 DPI men det kommer inte spela någon roll eftersom du inte ska stå och granska pixlar på 10 centimeters avstånd på en så stor tavla.

Snygg bild förresten, den kommer göra sig fint i stort format. Du har inte funderat på ännu större? :) Kan föreställa mig den bilden på en 100*140 cm canvasduk, det skulle kunna bli sjukt snyggt...

Det där motivet är inte beroende av detaljer, det blir bra i 50x75.

Annars brukar jag inte låta storleken styra betraktningsavstånd utan placeringen. Vissa motivtyper lockar också till närmare studier, då blir det mer kritiskt.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto