Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Angående Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
Hej

Har precis köpt mej en 7d och är ny inom canon. Jag har försökt hitta en inställning där jag kan välja 12 eller 14 bitar i RAW men finner det inte någonstans.
Har sökt igenom hela manualen 2 gånger men det står inte någonstans ?
Vet ni vart man gör denna inställning ?

Tack !

Hej

Har precis köpt mej en 7d och är ny inom canon. Jag har försökt hitta en inställning där jag kan välja 12 eller 14 bitar i RAW men finner det inte någonstans.
Har sökt igenom hela manualen 2 gånger men det står inte någonstans ?
Vet ni vart man gör denna inställning ?

Tack !
Det kan man inte.

/Stefan

Grattis till en 7D! Har den inte själv men vill gärna ha. Det blir nästa hus jag köper.

Men från det jag har läst om den så kan jag bara se att den har 14 bitar RAW.

EDIT: Varför undrar du egentligen? Vad har det för betydelse?

Senast ändrad:
Eftersom du får full prestanda med 14 bitar finns ingen anledning att efterfråga lägre kvalitetsnivå.

På Nikon D3x kan du köra 5 b/s med 12 bitar och 2b/s i 14 bitar. Paradoxalt nog lär D3x vara en av de få kameror där skillnaden i bitar verkligen går att se.

Ja, som Magnus påpekade finns det ingen anledning att sänka till 12.

men då är ju canon mycket bättre än alla andra.
då kan ju dom leverera 8b/s på 7d i 14 bitar, till skilnad mot nikon tex.
trodde det fanns en inställning i kameran där man kunde välja 12 eller 14. men är 7d redan på 14 bitar som standard då är jag mycket glad :)

men då är ju canon mycket bättre än alla andra.
då kan ju dom leverera 8b/s på 7d i 14 bitar, till skilnad mot nikon tex.
trodde det fanns en inställning i kameran där man kunde välja 12 eller 14. men är 7d redan på 14 bitar som standard då är jag mycket glad :)

strunta i om det är 12,14 eller 16 bitar då de extra bitarna har ingen funktion om du ser till det dynamiska omfång sensorn/ kameran kan förmedla, Canon är faktiskt sämre än Nikon i det fallet, d7000 sensor har ett dynamiskt omfång på ca 14 steg,Canon 7d 11.2steg, det skulle räcka med andra ord att du arbetar i ett 12bitars läge med 7d

JA!
Låt oss sabba ännu en tråd med fyrtioelva sidor meningslöst dravel, då blir det som vanligt i princip helt omöjligt att söka på forumet och hitta trådens egentliga innehåll! FS i ett nötskal.

Ja, som Magnus påpekade finns det ingen anledning att sänka till 12.

och det är både rätt och fel om man ser till beräkningen , de extra bitarna beräknar i princi bara brus så i Canons fall skulle det räcka med en 12-13 bitars A/Ds noggrannhet
Det finns bara ett par kameror som motiverar 14bitar eller mer och det är bla Nikon D3x , D7000, K5 och Sonys kameror baserade på Sonys sensorer

JA!
Låt oss sabba ännu en tråd med fyrtioelva sidor meningslöst dravel, då blir det som vanligt i princip helt omöjligt att söka på forumet och hitta trådens egentliga innehåll! FS i ett nötskal.
du menar att man skall leva i villfarelsen att 14 bitar skulle vara bättre? och inte få förklaringen till vad 12 eller 14 bitar betyder i verkligheten?

du menar att man skall leva i villfarelsen att 14 bitar skulle vara bättre? och inte få förklaringen till vad 12 eller 14 bitar betyder i verkligheten?

Egentligen inte, känner mig bara extra grinig idag efter att ha försökt söka efter en annan fråga tidigare. Den här tråden fick ta hela smällen...
Frågan var ju om man kan ställa in 12 eller 14 bitars RAW i en Canon 7D vilket redan har besvarats. Jag tolkade de sista svaren som hissande eller dissande av Canon jämfört med andra märken, vilket kanske var fel.
Ska sluta skriva mer i tråden så jag själv inte bidrar till det som jag just gnäller om. ;-)

Många tror tyvärr att om kameratillverkaren säger att de använder sig av 14, 16 bitar eller tom 22 bitars A/D som Pentax basunerade ut för några år sedan så skulle detta vara lika med bättre , allt beror på hur signalen ser ut =full well capacity = maxladdning elektroner och läsbrus = dynamiskt omfång .Till detta kan en A/d användas tex 14 bitar i canons fall
Jag dissar inte något märke, jag arbetar själv med Canon utan försöker bara förklara vad det gäller val av 12,14 eller 16 bitars A/d
Canons filer från 7d skulle likaväl kunna vara 12 bitars

Senast ändrad:
Har ni hör talas om "marketing"?

Som flertalet vet har man på CD-skivor 16-bitars ljud och det ger en viss ljudkvalitet. Nu duger ju inte detta som ni vet och numera jobbar man ofta i 24 bitar. 16 bitar ger i teorin 16 x 6 +2 dB = 98 dB dynamik

24 bitar = 146 dB

En bra D/A-omvandlare klarar 120 dB = 20 bitar och varför ska man du jobba med 24 bitar?

Det är inte alltid tekniska överväganden går hand i hand med de kommersiella.

ANNONS