Annons

Angående att publicera andras bilder på nätet. gokännande? Hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

wozzgirl

Aktiv medlem
Jag håller på med ett examensarbete som handlar om Photoshop och bildretuschering.
En del bilder kommer med i själva arbetet men sedan har jag också gjort en websida där jag kommer att lägga upp en del bilder, så att man får se "före och efter-versioner".

Hittills har jag bara använt mig av mina egna bilder för enkelhetens skull.
Jag har dock "photoshoppat" en del bilder för andra människor. Jag har frågat dem om det är ok att jag använder deras bilder i mitt examensarbete (till pappers och på webben). De flesta har sagt ok till detta.
Nu började jag fundera om jag borde få detta gokännande till pappers för att undvika problem? Hur skriver man då? Ett "ok" i ett mail kan ju försvinna (radera mailet) och där står jag sedan.

Re: Räcker det?

wozzgirl skrev:
Så det räcker med det?
Räcker och räcker... Nu är det juridik vi snackar om, och då kan man nog aldrig uttala sig säkert.

För att vara riktigt säker bör du låta avtalet upprättas av en känd jurist med goda kontakter inom kvällspressen. Låt din avtalsparter genomgå en större sinnesundersökning, så att att han eller hon inte kan hävda att avtalet slöts när sinnena inte var i fullt bruk. Säkerställ därefter avtalspartnerns identitet genom att stryka motpartens insida av kinden med en bomullstops, allt inför åsynen av tio notarius publicus med jämn könsfördelning. Förvara allt, på högklassigt arkivbeständigt papper, i ett atombombssäkert bergrum som står under beskydd av Förenta Nationerna. Då kan du känna dig ganska säker - fast bara ganska... ;-)

Skämt å sido. Även muntliga avtal gäller i Sverige. Det är bara en bevisfråga, och det gäller att själv välja vilken risk man vill ta att motparten hävdar att man ljugit ihop allt. Jag skulle nog nöja mig med att skriva ut mejlen på papper.

Ett tips är att ställa in ditt mejlprogram att visa fullständiga mejlhuvud (eller vad det heter) innan du gör utskriften. Då framgår lite mer information om när och från vilken dator mejlet har skickats.

/Thomas

Re: Räcker det?

wozzgirl skrev:
Så det räcker med det?

Jag tar den risken, samma sak med telefon. Om någon har sagt att det är okej att jag lägger upp bilderna så ser jag ingen anledning till att dom skulle komma och stämma mig för att jag har gjort det.
Fast för mig handlar det om att lägga upp bilder på personer på internet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar