Annons

Android i kameror eller låt det stanna i telefonerna

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nu kommer Androidkamerorna - hur många jublar över det?

Läste i DN idag att Nikon nu kommer med kompaktkameror med Android och tillgång till apppar och allt. Väntat ja - men efterlängtat? Jag trodde Samsung skulle bli först med detta men det visade sig tydligen bli Nikon. Känns lite otippat för mig i alla fall.

Diskussionen i den artikeln uteslöt inte heller ett intåg av Android-funktioner i de billigare segmenten tjockkameramarknaden heller.

Det här tror jag nog kan bli en rätt stor snackis i en rätt nära framtid. Så vad tycker vi om det?
 
Det är framtiden. Kameran behöver inte ens sim-kort, det är bara dela ut internet via wifi eller BT via sin mobil precis som man gör till sin padda idag. Det viktiga är att det fungerar bättre än gränssnitten gör idag i kombination med eye-fi (vilket jag tycker är bra men kan bli ännu bättre). Android gör ju såklart att appar kan redigera bilderna på ett helt annat sätt än idag innan de delas på olika sidor och att det blir superlätt publicera dem.

Det kommer dock ställa enorma krav på batteriet med en stor skärm och trådlös kommunikation. WiFi i Eye-fi sög slut på batteriet i min D7000 obehagligt fort, och det är ändå ett rejält batteri.
 
Intet nytt under solen - Nokia har ju sålt kompaktkameror med inbygd surf i flera år.. Nyheterna är väl att det handlar om Android den här gången (om än en äldre version), och att kameran har optisk zoom (viket iofs även figurerat i Nokias tappning)
 
Varför inte? Vet du vilket operativsystem din systemkamera har idag? Om du inte vet det känns det som att det inte är så viktigt heller.
 
Jag välkomnar det, kanske banar det väg för mer öppna system än android (och de nuvarande) i framtida kameror.

I princip alla tillkortakommanden min gamla 5D har (i mitt tycke) skulle jag kunna ställa till rätta om bara mjukvaran var öppen.
 
För kompaktkameror/instegsdslr till entusiasten som vill ha "instagram/hipster" liknande appar, eller dela direkt till Flickr/Facebook/Twitter etc - why not?

I ett verktyg som jag använder i min yrkesroll som det typ av fotograf JAG (notera att jag bara går till mig själv här)? Aldrig i livet. Kan inte hitta EN enda fördel.
 
Varför inte? Vet du vilket operativsystem din systemkamera har idag? Om du inte vet det känns det som att det inte är så viktigt heller.

Grejen med Android är att det är byggt för att lätt kunna utökas med användarvalda program, sk. appar, vilket jag tror kan tillföra kameran en hel del finesser. Om inte annat kan man lägga patiens i väntan på det perfekta ljuset! :)

Per.
 
Med ett öppet API till kameran så är det bara fantasin som sätter gräns för vad man kan ge kameran för funktioner. Exempel som man skulle kunna göra är, sekvenstakning med fokusflyttning för fokusstackning, rörelsetriggad avtryckning, ljustriggad avtryckning, timelapse, bättre inställningar för HDR-foto, focus peaking osv.

En grej som som säkert är förbi gränsen för vad som är möjligt men riktigt fantasieggande. Med Sony och Pentaxkameror som har antiskak i sensorn skulle man kunna ta bilder med 4 gånger så många pixlar på samma vis som Hasselblad har i en kamera. Fyra bilder tas och vid varje bild så flyttars sensorn en halv pixel åt vart håll som hörnen i en kvadrat. Därefter sätts bilden ihop till 4 x sensorupplösningen. I Sony A77's fall till nästan en 100Mpix bild.

Fantasin är gränsen när man kan programmera kameran.
 
Skillnaden blir väl att en kameras datorisering som hittills främst gällt bildrelatrade processer mer kommer att handla om helt andra saker. Är det inte där gränsen går? Det är så jag tolkar exv. de reaktioner man får ibland kring funktioner, leksaksfunktioner, lull ull, Kalle Anka-funktioner eller vad man nu föredrar ofta lite nedsättande att kalla den typen av funktioner som inte behövs för att tillfredställa det rena klassiska yrkesfolkets grundbehov eller entusiastens.

Om portarna öppnas till andriodmarket så finns det väl inga som helst begränsningar antar jag och då kommer andelen fotorelaterade möjligheter av vara bara en lite delmängd av allt man kan besudla en kamera med om man nu vill det.

Det blir väl snart dags för smarta filter så man slipper se allt ovidkommande om man nu inte vill det.
 
---
Det blir väl snart dags för smarta filter så man slipper se allt ovidkommande om man nu inte vill det.
Något jag för MIN del skulle prioritera mycket HÖGRE vore ett smart "trasch-filter" här på Fotoidan!

Som alltså kunde klara av att sortera bort alla de inlägg som dränker trådarna här med ren rappakalja (och med med obetydliga, ringa eller ingen som helst erfarenhet av de system som inläggen någon ägnar sig så frenetiskt åt att svartmåla. Blir snabbt helt uppenbart ifall man orkar följa en del serier av inlägg ifrån vederbörande.Tycks inte finnas något som helst intresse från vederbörande om något annat än att ägna sig åt massor av oseriösa och påhittade fakta när det gäller andra system: Det är mycket svårt att hitta mer än möjigen någon enstaka post av helt seriösa och konstruktiva inlägg. Har visserligen inte läst precis alla, men dock åtskilliga. Har inte läst precis varenda inlägg här, eftersom min rygg inte pallar att sitta framför tangentbordet särskilt länge. Men dock alldeles för många skräpinlägg.


PS För säkerhets skull - detta inlägg är självfallet inte alls riktat mot dig, Sten-Åke
.
 
Senast ändrad:
Det är väl ingen motsättning i det bara skillnad i vad man filtrerar bort. Syftet är väl annars identiskt när det gäller att slippa se eller läsa det man tycker är ovidkommande :)
 
Har väl inte varit något gnäll i den här tråden (förutom ditt)? ;)

Appar i kameran kommer oomkullrunkeligen leda till en massa skräpfunktioner, men säkerligen också en hel del smarta saker. Jag tycker det är kul, och det kommer förmodligen också göra att Nikon får sälja fler extrabatterier än någonsin :)
 
Så här hade jag tänkt mig att mitt inlägg skulle ha sett ut, ifall jag hade hunnit med att redigera det innan 30 min tidsfriten gick ut...


Idag [120823], 17:59 #11
Gunnar Karlsson
FlyerOne


Som alltså kunde klara av att sortera bort alla de inlägg som dränker trådarna här med ren rappakalja (och med med obetydliga, ringa eller ingen som helst erfarenhet av de system som inläggen någon ägnar sig så frenetiskt åt att svartmåla. Blir snabbt helt uppenbart ifall man orkar följa en del serier av inlägg ifrån vederbörande.Tycks inte finnas något som helst intresse från vederbörande om något annat än att ägna sig åt massor av oseriösa och påhittade fakta när det gäller andra system: Det är mycket svårt att hitta mer än möjigen någon enstaka post av helt seriösa och konstruktiva inlägg. Har visserligen inte läst precis alla, men dock åtskilliga. Har inte läst precis varenda inlägg här, eftersom min rygg inte pallar att sitta framför tangentbordet särskilt länge. Men dock alldeles för många skräpinlägg.


PS För säkerhets skull - detta inlägg är självfallet inte alls riktat mot dig, Sten-Åke
.

--------------------------------------------------------------------------------
Senast redigerad av FlyerOne; Idag klockan 18:19
 
Hehe, inte riktigt. Det här skulle förstås också ha varit med:

"Något jag för MIN del skulle prioritera mycket HÖGRE vore ett smart "trasch-filter" här på Fotoidan!"
 
Hehe, inte riktigt. Det här skulle förstås också ha varit med:

"Något jag för MIN del skulle prioritera mycket HÖGRE vore ett smart "trasch-filter" här på Fotoidan!"

Gunnar: På tal om trash-filter - hur vore det att hålla sig till trådämnet, dvs utbyggbara operativsystem i kameror (till exempel Android)? :)

För att återgå till ämnet: Ofta i sådana här diskussioner, dvs när någon är nyfiken på effekterna av en ny typ eller kategori av kamera som dyker upp, så känns det som om en del debattörer genast utgår från att plötsligt skall alla kameror vara byggda på det här nya sättet :)

Jag tror det här med utbyggbara telefoner är en mycket smart idé. Inte i alla kameror, men i en hel del kameratyper. Och i varierande grad ("helt öppen", delvis öppen", "begränast öppen").

Flera fördelar har redan nämnts, men för min del lockar möjligheterna att på ett smidigt sätt kunna bearbeta och skicka bilder direkt från kameran. Och framför allt: Att få göra det på ett sätt som passar just mig och mitt arbetsflöde. Inte på det sätt en grupp japanska ingenjörer gissat att genomsnittsfotografen nog vill göra. Många kameror har redan möjlighet att redira bilder direkt i kameran. Men inte sällan med en plågsam frånvaro av användarvänlighet. Nu kan jag välja bland flera olika redigeringsprogram. Flera olika verktyg för att skicka bilder, direktpublicera dem eller program för att skriva korta captions i bilderna direkt i kameran.

Visst blir det rörigare när var och en kan konfigurera sin kamera på ett eget sätt - lägga in sitt navigeringsprogram, eller ett program som känner igen och spårar stjärnor, visar var solen går upp (sådana appar finns ju redan för både Ios och Android). Tänk hantverkaren som kan ta bilder av något, spara anteckningar ihop med bilden och skicka det till en kollega, chefen på kontoret eller som fråga till uppdragsgivaren ("Var det verkligen den här bänken vi skulle ta bort?") Allt det här går ju med en mobilkamera, men nu kan man göra det med bättre kameror. Ljusstarkare kameror. Snabbare kameror. Kameror med vettig zoom.

Visst blir det rörigare och som både AFE och Sten-Åke varit inne på, det blir säkert en hel del trams och lul-lull mitt ibland de vettiga funktionerna. Men så blir det när man låter användare styra själva.

Men, huvudpunkten för mig är att nu kanske vi kan få kameror som dels är bra rent kameramässigt, men som kan anpassas efter hur var och vill ha sin kamera.

Jag tycker det här är en kul utveckling :)
 
Idéen med Android är helt underbar, tyvärr har jag inte hunnit kolla allt i detalj men det skulle förvåna mig om Nikon tillåter appar att komma åt alla saker som man skulle vilja i kameradelen. Så hälften av alla dom coola funktionerna vill ha går förmodligen inte att komma åt. Ett stort steg i rätt riktning är dock taget, hoppas kameratillverkarna förstår att det är detta som är framtiden och slutar att rätta sig efter stockkonservativa stofiler som är rädda för möjligheter.

Ni som är mot vad gör det om det går att använda kameran till Kalle Anka-funktioner? Tror ni inte att ni skulle klara er från att hålla på med dom? Är ni lika mycket mot att det går att installera spel på eran dator som ni bildbehandlar på? Titta på möjligheterna, det finns absolut inget negativt, installera inte Kalle Anka-apparna om du inte vill ha dom.

/Karl
 
(Kopplar på Gunnnar-filtret som en sprillans ny app heter till min iPad, som ju eg redan är en kamera ...)

Typisk krämaride till liten nytta för bilden eller en professionell dslr. (Räknar inte in dslt i dessa sammanhang).

Till "Kalle Anka-kameror" a la Sony, mittåt, kompaktkameror, så blir naturligtvis "Kalle-Anka-apparna" fantastiska att leka med på en pyttig liten vikbar 3"-skärm i brist på vettig sysselsättning. Med mic, högtalare och senaste Sim-minneskort så lär man ju kunna använda telefonen, äh kameran onaturligtvis, att ringa med oxå. Ooops!... En Nokia 808 med 41 Mpix och hela baletten finns ju redan!...

Nä appa mej baklänges vilka fånerier! Sitter med en iPad nu och har säkert laddat hem +100 s.k. fotoappar i jakt på nåt användbart men icke...så pyttsan!
 
Typisk krämaride till liten nytta för bilden eller en professionell dslr.

Som möts av typisk negativism och förändringsrädsla :)

Jag skulle gärna se sådana möjligheter man kan få via Android i professionella kameror.

Jag läste fototidningar på den tiden exponeringsautomatik var något nytt och autofokus höll på att dyka upp upp i kameror. Argumenten lät ingefär likadant då - "ger inget för bilden", inget för riktiga fotografer" osv. Minns en artikel i Aktuell Fotografi där någon tänkare dundrade att autofokus skulle ge sämre bilder på sikt eftersom fotografer skulle börja bli slarviga med fokus (fin logik). Många muttrade över exponeringsautomatik i allmänhet och - gud förbjude - mätning i flera punkter. Rent av zoner. Vad skulle det vara bra för? Riktiga fotografer mäter med extern ljusmätare och kanske möjligen med spotmätning.

Sedan med tiden vande sig människor uppenbarligen vid både exponeringsautomatik och autofokus. Men så kom nästa smäll: Digitalkameror. Så var det dags igen: - "ger inget för bilden", inget för riktiga fotografer" osv. Bla, bla ... :)

Leif, jag vet inte om du bara vill provocera eller om du genuint tycker det du skrev, men låt oss tolka det som en stilla protest mot överskott av nya funktioner: Jag kan hålla med om att ny teknik rätt ofta skymmer sikten för vad som är det centrala: bilden. Men bara om man låter det det bli en distraktion. Det är en klassisk "glaset-halvt-tomt-halvt-fullt-situation. Teknik är vad man gör den till, man kan se den som ett hinder, eller så kan man se hur den snarare kan hjälpa en att koncentrera sig på det viktiga (i kameror): att få bilder.

För min del tycker jag möjligheten att kunna anpassa sin kamera efter sina egna behov och idéer är oerhört lockande. Även i proffskameror.
 
Kolla bara på vad Magic Lantern har gjort för Canon 5D mk2! Klart att öppna system ger fler möjligheter och kan göra kameran bättre.

Om Nikon-kameran skulle ha samma sensor som Nokiakameran skulle ju möjligheterna vara jättestora.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.