Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Andras bilder i mina bilder, vad gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric_R

Aktiv medlem
Hej, jag har en idé till ett fotoprojekt. Det kommer att involvera bilder på kändisar och liknande. Är det tillåtet att fota någon annans bild om man säger? Det borde det ju vara eftersom den nya bilden är min.
Bilderna kommer jag att dels lägga upp här och sedan på min kommande hemsida.

Tack på förhand!

/Eric

Kan jag fota av Henri Cartier-Bressons fotografier och sedan hävda att de är mina bilder? Nej, givetvis inte.

Kan jag fota av Henri Cartier-Bressons fotografier och sedan hävda att de är mina bilder? Nej, givetvis inte.

Det var inte så jag menade. Jag menade att någon annans foto är en del i mina egna bilder. T ex en modell håller i en bild tagen av någon annan. Det borde väl vara okej?

Det är inte okej att fotografera eller på annat sätt reproducera andras bilder utan deras tillåtelse, vad jag vet. Mitt förslag är att du tar kontakt med personerna som tagit originalfotografierna och frågar dem först, annars kan du få problem i efterhand.

Tror det beror på om bilden har en betydande del i din bild, ex. om du har en modell som håller ett porträtt som någon annan tagit framför anskiktet så är det inte ok, sitter samma porträtt på väggen bakom din modell som en del av inredningen (ur fokus? solklart inte i det ögonblicliga blickfånget) så ska det vara ok.

Är dock inte expert i ämnet.

Mvh

Fredrik

Om jag tar ett kort på en modell i en Volvo, ska Volvo ha pengar av mig då :)

Fotografer måste ha otroliga rättigheter jämfört med industrin och liknande!

Om jag tar ett kort på en modell i en Volvo, ska Volvo ha pengar av mig då :)

Fotografer måste ha otroliga rättigheter jämfört med industrin och liknande!

Ja så är det faktiskt, att rättigheterna inom fotografering är väldigt strikta.
Det är bara att läsa på om upphovsrättslagen.

Tror det beror på om bilden har en betydande del i din bild, ex. om du har en modell som håller ett porträtt som någon annan tagit framför anskiktet så är det inte ok, sitter samma porträtt på väggen bakom din modell som en del av inredningen (ur fokus? solklart inte i det ögonblicliga blickfånget) så ska det vara ok.

Är dock inte expert i ämnet.

Mvh

Fredrik

Okej då vet jag. Det var något liknande jag hade tänkt mig, men jag har tänkt om. Tack för svaret!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar