Annons

Andra världskriget i färg

Produkter
(logga in för att koppla)
Jodå, det fanns färgfilm & det finns faktiskt rörliga bilder i färg från den tiden också. Av nån anledning så är det på den rörliga fronten mest amatörfilm som finns från den tiden, nån annan kanske kan förklara varför?

Såg faktiskt ett reportage i nån fototidning för en tid sen färgfoton som var från början av 1900-talet så det har funnits länge men blev inte var mans pryl förrän en bit in på 50-talet.

//Larsa
 
Jo det fanns färgfilm i form av Kodachrome under andra världskriget. Men det finns välbevarade och hållbara färgbilder även från första världskriget som är 90 år gamla. De gjordes med bröderna Lumiéres Autochrome-metod som också kan sägas vara föregångare till Kodachrome-filmen som kom senare.
 
Första gången en färgbild visades på duk var 1863.

Det rörde sig då om tre svartvita dior fotograferad genom varsitt rött, grönt och blått filter och projicerade genom samma filter.

Precis som en färgfilm fungerar men filmen har alla tre bilder i samma film...
 
Tror att Autochrome var den första färgfotometoden för transparenta bilder och den kom 1903 men någon film i egentlig mening är det inte man använder utan en glasplåt som prepareras med potatistärkelse i olika färger. Kodachrome var nog den första färgfilmen på rulle och den kom på 30-talet.
 
Bofoto skrev:
Tyskarna hade väl oxå färgfilm, eller menar du att Kodak sålde färgfilm till nassarna?
Kriget började ju inte förrän 1939 och före dess köpte de nog in så att de klarade sig:) Färgbilderna och färgfilmerna på Hitler tror jag är filmade med Kodachrome. Tyskarnas Agfa-färgfilmer var ju rena skiten mot Kodachrome och idag finns nog inte mycket färg kvar i dom.
 
Kanske skall tillägga att den Kodachrome vi har idag kom 1935. Den tidiga kodachormen var inte alls så färgstabil som den "moderna" varianten.

/Andreas
 
Graal skrev:
Tyskarnas Agfa-färgfilmer var ju rena skiten mot Kodachrome och idag finns nog inte mycket färg kvar i dom.

Det finns en hel del Agfacolor-material kvar i gott skick. Walter Frentz färgbilder från före och under andra världskriget är väl kända. Hans arkiv innehåller tusentals diabilder på Agfacolor.

Jag har några tyska färgfotoböcker från 30-40-talet, bland annat "Agfacolor - Das farbige Lichtbild" från 1938, och "Im Zauber der Farbe" från 1943.

På eBay har jag sett Agfacolor-dior från 30-40-talet auktioneras.

På tv gick det för ett par år sedan en dokumtentär om en judisk fotointresserad som tog många bilder under kriget. Han klagade en gång till Agfa för att några rullar han köpt gav magentastick, och Agfa beklagade detta och förklarade att de hade haft något fel i en emulsion. Har för mig han fick ersättning.

Andra världskriget i färg gick som dokumentärserie för några år sedan, som var spännande. Det var filmer från flera olika inblandade länder.

MYCKET intressant är också en ryske fotografen Sergei Mikhailovich Prokudin-Gorskii, som tog färgbilder redan ca 1907-1915 i Tsarryssland!

Han använde en tysk specialkonstruerad kamera för glasplåtar, och tog tre plåtar för varje bild, med var sitt färgade filter. Man har nu lagt ihop bilderna digitalt, och presenterar dem i ett arkiv på internet:

http://www.loc.gov/exhibits/empire/gorskii.html
 
Kanske inte solglasögonen och smilisen framgick tillräckligt tydligt i mitt inlägg? Men som jag uppfattade det så gjordes i alla fall färgfilmsdokumentärerna från 30-talets nazi-tyskland på Kodachromefilm.
 
Jag skall ta och rätta mig själv angående årtal för filmer ovan (alltför dålig källforskning med google).

Kodachrome kom 1935 (utvecklades från ca 1922, men såldes inte förren 1935). Först kom den som 8mm och 16mm rörlig film. Det verkar som om stillbildsfilm inte kommit förren 1936.

Agfacolor kom 1936.

1939 bytte Kodak till en stabilare process (K12). Den nuvarande (K14) kom i början på 70-talet.

/Andreas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.