Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Andra ridå?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du menar att två bilder tagna med identiska inställningar blir olika beroende på om du synkar på första eller andra ridån? Intressant...

Må vara att Canon är dålig på blixtfotografering, jag vet inte, jag har aldrig jämfört, jag äger inte ens en vettig blixt. Hur som helst har jag svårt att tro att ens Canon skulle exponera olika beroende på om man valt synk på första eller andra ridån.

Men absolut: får du bättre bilder med synk på andra ridån, ska du köra så.
 
Tycker också att det låter märkligt att det skulle ge annorlunda exponering att synka på andra ridån. Kör Canon och 430ex och har då aldrig märkt nån skillnad, och då kör jag ofta manuellt och relativt långa tider för att få med så mycket som möjligt av det naturliga ljuset.

På vilket sätt är Nikon så mycket bättre än Canon på blixtexponering? Visste inte att det var allmänt känt.

Mvh Magnus
 
jag vidhåller fortfarande att det knappast kan ge nån skillnad mellan synkning på ridåerna.
är det skillnad på bilderna har du nog råkat fippla med några andra inställningar oxå.

och att nikon skulle vara bättre på att samarbeta med blixt låter väldigt konstigt....
har inte hört en enda pressfotograf klaga, och dom flesta kör canon+blixt så vitt jag sett.
men visst, jag är mycket nöjd med min utrustning.
 
Det är stor skillnad på att använda blixten på första eller andra ridån. Genom att bestämma om skärpan ska läggas först eller sist i en bild så blir ju effekterna helt olika när man använder ett rörligt motiv.

:: Susanne ::
 
Ingen tvekan om det, det är ju därför man kan välja synk på andra ridån. Frågan här var om det blir annorlunda exponerat när motivet INTE rör sig, beroende på om man väljer första eller andra ridån.
 
Peter.H skrev:
Man kan använda synk på andra ridån även om man inte plåtar luciatåg eller bilar :)

Jag använder ofta metoden vid porträtt i blandljus, för att uppnå ett mer naturlig ljus, som annars skulle se väldigt stelt och kallt ut med direktslagen blixt. Detta ihop med spotmätning, ger nästan alltid en perfekt exponering när man också har starkt ljus vid sidan av, för att ta ett exempel.

Synk på andra ridån ger en härlig, frusen, rörelsekänsla, som är omöjlig att uppnå annars.

Peter, det du beskriver är att använda blixt i kombination med lång exponeringstid. Då kan man få en bra mix av naturligt ljus och blixtljus. Plåtar man stillastående motiv har det absolut ingen betydelse om man synkar på första eller andra ridån. Och det spelar ingen roll om man har Canon eller Nikon...

// Kjelle
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.