Annons

andra ridå med 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

philip svensson

Aktiv medlem
hejsan, har ett problem med min blixt, eller kamera. jag har en sigma dg st om det kan vara till någon hjälp. kan alltså inte ställa in mycket på blixten...
men i alla fall, när jag ställer in på andra ridå så utlöses en blixt i början och en i slutet av exponeringen...
jag undrar om den som är före bara är någonting som lyser upp för att man ska se vad man tar på eller har jag gjort någon fel inställning? har testat de här olika ordningsföljderna och både i M läget och S... samma resultat.
Men jag ser den första blixten genom sökaren, det borde väl betyda att slutaren inte gått upp än?
om detta är fallet, borde inte blixten tappa kraft om jag kör en slutartid på säg 2 sekunder. det tar ju 4-6 sekunder att ladda upp blixten normalt...
många frågor där :) är tacksam för svar!
 
Den första blixten du ser är en förblixt som används för blixtljusmätningen. Den fyras av innan slutaren öppnas. Den är relativt svag och tar bara minimalt med kraft av blixten (även om ögat kanske uppfattar den som skarp) Huvudblixten som belyser motivet är den som bränns av i slutet av din långa exponering.
 
Förblixt

Nästan alla (med några få undantag) digitalkameror skjuter iväg en förblixt som skall mäta upp ljuset innan exponering. Det är möjligt att Du kan slippa denna om Du ställer Din blixt i antingen manuellt läge eller låter den använda inbyggd automatik. Metz t.ex har ett egen sensor som kan användas oberoende av kamerans automatik.

Endast då kan du slippa förblixten. F.ö så skall den inte störa exponeringen eftersom, den precis som Du säger löser ut INNNAN spegeln fälls upp.

Hoppas att det hjälpte.

Jörgen
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.