Annons

Andra objektiv till Olympus?

Produkter
(logga in för att koppla)

-Agnes-

Ny medlem
Jag kan inte jättemycket om objektiv och kamerahus måste jag erkänna. Men jag blir lite fundersam.

Angående det här med Olympus Systemkameror (tänker mest på de i E-serien). Jag har en Olympus E-410 och det känns helt hopplöst att leta objektiv inom "Zuiko Digital" -objektiven som är till olympus. Min fråga är alltså, om man kan använda andra objektiv (såsom Sigma, Tamron osv.) till Olympus? Eller om man kan använda en mellanring eller något annat för att kunna använda ytterligare objektiv? Eller är man liksom fast med dessa objektiv?

Känner mig just lite begränsad med den här kameran (kameramodellen) även om den är min ögonsten.. För man vill ju också utvecklas och prova på nya objektiv.
 
Till att börja med - vad är det för objektiv du söker? Vad vill du kunna fota? Porträtt, landskap, fåglar, under vatten, makro, sport, lågt ljus, astrofoto?

Sedan så finns det massa objektiv som passar på din kamera. Nedan är en länk med autofokus objektiv som passar:
http://www.four-thirds.org/en/fourthirds/lense.html

Sedan finns det objektiv av lensbaby och Samyang som funkar manuellt utan adapter, och med adapter kan du använda ytterligar hundratals objektiv manuellt.

Vad tycker du är problemet med Zuiko?
 
Olympus har inte lika stort utbud som Nikon och Canon, men de håller hög kvalitet.
Jag tycker att du skall försöka hålla dig till Olympus egna Zuiko digital. De är konstruerade för Olympus lilla sensor.
De objektiv jag tycker är intressanta och prismässigt överkomliga är Olympus 50/2.0, 12-60/4.0, 12-54/3.5-4, 50-200/3.5-4
De två sistnämnda finns i uppdaterade versioner, vilket innebär att tidigare versioner finns på begagnadmarknaden och därmed lägre pris.

Du verkar intresserad av porträtt och makro och då tycker jag att 50/2.0 ger mest för pengarna. För denna typ av bilder har du ingen större nytta av zoom. Zoomar har oftast sämre prestanda i yttre läget.
Riktpriset för ett begagnat 50/2.0 har det senaste året varit 3500-4000 kr.
 
Olympus

Hvorfor ikke kjøpe adapteret som gjør at du kan bruke Om serien til Olympus i tillegg.Der er det jo et hav av objektiver til en billig penge.Du må bruke de manuellt,men det er jo ikke noe problem.Digitalserien til Olympus (med unntak av de billigste objektivene)går jo for og være noe av det beste på markedet.
Mvh Tom
 
Olympus

Det jag liksom letar efter just nu, att uppgradera sig med. Är ett objektiv med bländare på mellan 1,4 och 2. För att få bättre skärpedjup. :)

De Zuiko objektiven som finns till min kamera har inte bländar"tal" som 1,4 osv. Så det är mest därför...

Det är tråkigt att det inte finns ett större utbud av objektiv till Olypmpus.
 
Till att börja med - vad är det för objektiv du söker? Vad vill du kunna fota? Porträtt, landskap, fåglar, under vatten, makro, sport, lågt ljus, astrofoto?

Sedan så finns det massa objektiv som passar på din kamera. Nedan är en länk med autofokus objektiv som passar:
http://www.four-thirds.org/en/fourthirds/lense.html

Sedan finns det objektiv av lensbaby och Samyang som funkar manuellt utan adapter, och med adapter kan du använda ytterligar hundratals objektiv manuellt.

Vad tycker du är problemet med Zuiko?


Jag har letat efter sidor med Olympus objektiv, men aldrig hittat den där! Tack. Jag fotar mycket makro, natur och rörelser. Men jag ska fota porträtt oftare i år.
 
Hvorfor ikke kjøpe adapteret som gjør at du kan bruke Om serien til Olympus i tillegg.Der er det jo et hav av objektiver til en billig penge.Du må bruke de manuellt,men det er jo ikke noe problem.Digitalserien til Olympus (med unntak av de billigste objektivene)går jo for og være noe av det beste på markedet.
Mvh Tom

Ytterst få FF objektiv är lika skarpa som Zuiko digital på stora bländare. De måste bländas ner 2-3 steg för att ge acceptabel skärpa. Dessutom måste objektiven bländas ner manuellt, vilket gör objektiven svåranvända på rörliga motiv.

Bilder från en 4/3 kamera måste förstoras dubbelt så mycket som en bild från en FF kamera. Därför måste ett Zuiko digital ha dubbelt så hög detaljupplösning som ett FF objektiv för att den matcha. Vad som händer när ett FF objektiv sätts på ett 4/3 hus är kanske inte så svårt att räkna ut.
Bilder tagna med FF objektiv på 4/3 hus kan bli användbara, men kan inte jämföras med Zuiko digital.

Jag tycker inte att denna väg är att rekommendera till en ägare av Olympus E-410.

Ärligt talat tycker jag att Olympus var väldigt nära vilseledande marknadsföring när de introducerade 4/3 och pratade om återanvändning av analoga Zuikos. Användarvänligheten vrids tillbaks till 1950-talet om inte ännu längre.

Zuiko digital 50/2.0 kan inte ge lika mycket bakgrundsblurr som Canon/Nikon, men tillräckligt mycket för bra porträtt. Sajten Dpreview har givit 50/2.0 väldigt bra betyg för bildkvalitén.

Titta på dessa bilder tagna med 50/2.0 och E-420. http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1022&message=33604050
 
Jovisst kan man använda FF-objektiv till Olympus E-xxx. Det finns många typer av adaptrar som gör att olika objektivfabrikat går att använda. En liten nackdel är att ingen autofokus eller helautomatisk exponering fungerar, men bländarförval är ok, vilket gör att du kan sätta skärpedjupet i bilden där du önskar. Köp bra begagnade objektiv , Leica eller Carl Zeiss, då helst med fasta brännvidder då du kan dra nytta av den höga kvalitén på objektiven. Dessa har oftast bättre färgåtergivning och upplösning (motsvarande megapixlar) och skäms absolut inte för sig. Det finns fler tillverkare av objektiv som gjort bra modeller. Priser på begagnade objektiv (bra sådana) = några tusenlappar och uppåt.
Fast Olympus 50mm / f 2,0 Macro digital är ett mycket bra val till kameraväskan.
/bengt
 
Jovisst kan man använda FF-objektiv till Olympus E-xxx. Det finns många typer av adaptrar som gör att olika objektivfabrikat går att använda. En liten nackdel är att ingen autofokus eller helautomatisk exponering fungerar, men bländarförval är ok, vilket gör att du kan sätta skärpedjupet i bilden där du önskar. Köp bra begagnade objektiv , Leica eller Carl Zeiss, då helst med fasta brännvidder då du kan dra nytta av den höga kvalitén på objektiven. Dessa har oftast bättre färgåtergivning och upplösning (motsvarande megapixlar) och skäms absolut inte för sig. Det finns fler tillverkare av objektiv som gjort bra modeller. Priser på begagnade objektiv (bra sådana) = några tusenlappar och uppåt.
/bengt

Knappast en vettig rekommendation till en 15-åring eller?

De som tycker att det är roligt att leka med gamla manuella analogobjektiv bör istället köpa en begagnad Canon 5D eller liknande och passande adaptrar.

Jag tvivlar starkt på att Leica och Zeissgluggar har bättre detaljupplösning än D-Zuiko på en 4/3 sensor.
D-Zuiko borde också ha bättre antireflexbehandling.

Jag har inte testat Leica och Zeiss på 4/3, men dock några av Zuikos bättre 100/2.0 och 85/2,0 samt några andra.
Färgerna blir ganska bleka och skärpan kan inte jämföras med D-Zuiko.
 
Det jag liksom letar efter just nu, att uppgradera sig med. Är ett objektiv med bländare på mellan 1,4 och 2. För att få bättre skärpedjup. :)

De Zuiko objektiven som finns till min kamera har inte bländar"tal" som 1,4 osv. Så det är mest därför...

Det är tråkigt att det inte finns ett större utbud av objektiv till Olypmpus.


Jag håller med dig helt och hållet!

Det är tråkigt att inte Olympus har satsat på några fasta ljusstarka objektiv med f/1,2 - 1,4. Det kan ju tyckas lite märkligt också då 4/3 alltid har haft ett handikapp i iso då den ger lite mera brus än konkurrenternas större sensorer.
Jag hoppades lite med lanseringen av micro 4/3. Men då kommer istället nya långzoomar med bländare 3,5.. Det känns lite fegt gjort av Olympus. Men visst, dom vet väl vad dom gör, vad som säljer..
Det kanske inte finns någon lönsamhet i att tillverka dom lite mer extrema objektiven.
Att använda gamla OM objektiv och fokusera manuellt på en e-410 är nog ingen höjdare direkt.
 
Knappast en vettig rekommendation till en 15-åring eller?

De som tycker att det är roligt att leka med gamla manuella analogobjektiv bör istället köpa en begagnad Canon 5D eller liknande och passande adaptrar.

Jag tvivlar starkt på att Leica och Zeissgluggar har bättre detaljupplösning än D-Zuiko på en 4/3 sensor.
D-Zuiko borde också ha bättre antireflexbehandling.

Jag har inte testat Leica och Zeiss på 4/3, men dock några av Zuikos bättre 100/2.0 och 85/2,0 samt några andra.
Färgerna blir ganska bleka och skärpan kan inte jämföras med D-Zuiko.

Har ålder med detta att göra? Då är väl en Agfa Klick som passar??

Läs på SLRGEAR.COM , deras tester bygger på vetenskap och inte så mycket på tycke och partiskhet.
Carl Zeiss 85/1,4
http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/987/cat/all
kontra Olympus 50/2,0 macro
http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/35/cat/all

Priser på bra beg. objektiv är lite lägre än orginal (som inte är bättre)!!

Och då jag har en Panasonic G1 + adaptrar och bl.a Carl Zeiss 50/1,4 o 85/1,4 så tycker jag det är skillnad till CZ fördel.
Varför ska någon gå och släpa på stycken som Canon 5D el dyl. Ska man ha en större kamerakropp så finns ju Hasselblad m.fl. Bara för att kameror idag är digitala så måste de inte vara större fysiskt sett än analoga OM inte SKRYTFAKTORN fanns.

/bengt
 
Ljusstarka objektiv...

Förmodar att du redan har de två tillhörande kit-zoomarna 14-42mm/F3.5-5.6 & 40-150mm/F4-5.6 till din E-410. Saknar du någon av dessa två, är min rekommendation att först komplettera här.

Kollar du in www.four-thirds.org hittar du där drygt trettio objektiv som passar till din kamera, från Olympus, Panasonic och Sigma.

Själv har jag oftast en 14-54mm/F2.8-3.5 på min E-400 kamera. Saknar sällan bildstabilisering på min E-400, fast funderade ändå ett tag på att köpa till ett Panasonic Leica 14-150mm/F3.5-5.6 O.I.S. objektiv lite billigare från USA. (Sparade de pengarna till en E-3 kamera istället). I dagsläget kan det dock vara en bättre investering att lägga de extra pengarna på ett litet E-620 kamerahus, vilket har inbyggd bildstabilisering att nyttja till alla påmonterade objektiv. Dock skall sägas att Olympus [E-400..E-450] är minst och lättast av alla DSLR på marknaden och man behöver inte vara en gram-jagande alpinist för att upptäcka dess charm.

Till naturfoto rekommenderar jag 4x telezoomen 50-200mm/F2.8-3.5, eller budgetvarianten 70-300mm/F4-5.6. Telekonvertern EC-14 rekommenderar jag främst till de ljusstarkare (ƒ/2.8) och därmed dyrare objektiven.

Till makrofoto finns en uppsjö av goda alternativ, såsom de billigaste telezoomarna 40-150mm & 70-300mm tillsammans med akromatiska försättslinser eller mellanringen EX-25, som fungerar utmärkt till alla telezoomar.

Till porträttfoto rekommenderas det populära makroobjektivet 50mm/F2.0.

För ljusstarka objektiv till Four Thirds, kolla inlägget i referensen nedan.
Notera där min kommentar: Till Sigmas ƒ/1.4 objektiv skulle jag vilja ha ett hus med AF finjustering, en funktion som i dagsläget endast E-30 och E-620 besitter..

Ref:
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.