Graal
Avslutat medlemskap
Detta är ett sätt att analysera och tolka en bild, förvisso. Men inte ett sätt jag själv spontant skulle tänka på. Det är ju saker jag ser direkt i bilden, ett sätt att med ord beskriva den bild jag ser utan orden. Sedan när vi kommer till ett eventuellt budskap i bilden, då är det en annan sak. Har den något budskap, eller är det betraktaren som tolkar in ett sådant budskap?
Kanske har bildmakaren haft tankar av det beskrivna slaget, kanske inte. Jag har pratat med en konstnärsvän om sådana ting, och han konstaterade stillsamt att de som analyserade hans konst lade föreställningar och tankar i den som han själv aldrig någonsin haft en tanke på. Han var inte kritisk till det, utan menade att det var uppenbart en bild hade olika betydelse för var och en, inklusive konstnären själv. Han tyckte nog inte heller att det var vitkigt att någon förstod och tog till sig något särskilt budksap som han eventuellt själv lagt i bilden. Att den talade till åskådaren på något sätt var bestämt helt tillräckligt för honom.
Jag får återgå till något av det jag sagt tidigare: en surrealisitks bild som denna väcker förvisso känslor hos mig och en stor fascination, men dessa känslor är helt bortom ord och analys.
Ja det där var väl mera ett samtal om hur jag personligen tolkar bilden i ord? Och som du skriver är det många gånger svårt att sätta ord på tankarna/känslorna? Behövs det egentligen kan man fråga sig? Men jag försöker åtminstone, eftersom detta ju ska vara samtal i ord om en bild. Och här associerade jag till en annan bild (en målning) som jag sett och läst om. Kanske var det därför jag gjorde just den tolkning jag gjorde? Detta visar ju också att samma bild kan betyda så oerhört olika saker för olika människor? precis som jag skrivit i tidigare diskussioner. Om bildmakaren här haft något syfte med bilden vet jag inte? Kanske ville han bara göra en häftig bild med snygga och spektakulära effekter?
Och om jag läst titeln (vilket jag fö gjorde precis nyss) kanske jag hade gjort en annan tolkning? Då hade jag blivit mera styrd i mitt funderande kring den tror jag.
Senast ändrad: