Annons

andra bilden

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta är ett sätt att analysera och tolka en bild, förvisso. Men inte ett sätt jag själv spontant skulle tänka på. Det är ju saker jag ser direkt i bilden, ett sätt att med ord beskriva den bild jag ser utan orden. Sedan när vi kommer till ett eventuellt budskap i bilden, då är det en annan sak. Har den något budskap, eller är det betraktaren som tolkar in ett sådant budskap?

Kanske har bildmakaren haft tankar av det beskrivna slaget, kanske inte. Jag har pratat med en konstnärsvän om sådana ting, och han konstaterade stillsamt att de som analyserade hans konst lade föreställningar och tankar i den som han själv aldrig någonsin haft en tanke på. Han var inte kritisk till det, utan menade att det var uppenbart en bild hade olika betydelse för var och en, inklusive konstnären själv. Han tyckte nog inte heller att det var vitkigt att någon förstod och tog till sig något särskilt budksap som han eventuellt själv lagt i bilden. Att den talade till åskådaren på något sätt var bestämt helt tillräckligt för honom.

Jag får återgå till något av det jag sagt tidigare: en surrealisitks bild som denna väcker förvisso känslor hos mig och en stor fascination, men dessa känslor är helt bortom ord och analys.

Ja det där var väl mera ett samtal om hur jag personligen tolkar bilden i ord? Och som du skriver är det många gånger svårt att sätta ord på tankarna/känslorna? Behövs det egentligen kan man fråga sig? Men jag försöker åtminstone, eftersom detta ju ska vara samtal i ord om en bild. Och här associerade jag till en annan bild (en målning) som jag sett och läst om. Kanske var det därför jag gjorde just den tolkning jag gjorde? Detta visar ju också att samma bild kan betyda så oerhört olika saker för olika människor? precis som jag skrivit i tidigare diskussioner. Om bildmakaren här haft något syfte med bilden vet jag inte? Kanske ville han bara göra en häftig bild med snygga och spektakulära effekter?

Och om jag läst titeln (vilket jag fö gjorde precis nyss) kanske jag hade gjort en annan tolkning? Då hade jag blivit mera styrd i mitt funderande kring den tror jag.

Senast ändrad:
Detta är ett sätt att analysera och tolka en bild, förvisso. Men inte ett sätt jag själv spontant skulle tänka på. Det är ju saker jag ser direkt i bilden, ett sätt att med ord beskriva den bild jag ser utan orden. Sedan när vi kommer till ett eventuellt budskap i bilden, då är det en annan sak. Har den något budskap, eller är det betraktaren som tolkar in ett sådant budskap?......

"Låt inte motivet skymma bilden" skrev Strömholm. Tror du menar något åt det hållet? Han menade att den "verkliga bilden" såg man "bakom/bortom" motivet, i sin egen personliga tolkning/känsla.

Jag tror iofs att Strömholms uppmaning var mer direkt än så. Att man skulle bedöma bilden och inte motivet. En uppmaning som allra högsta grad fortfarande är aktuell. Folk har oerhört svårt att se bilden framför motivet. Ta alla modellbilder och nakenbilder, där är det väl lika vanligt att man hyllar respektive dissar bilden bara utifrån sitt innehåll och vad det visar.

Naturfotografin likaså, där motivets tillgänglighet blir en värdemätare på hur bra bild det är. Tycker det är mer än uppenbart i första tråden.

Som jag ser det finns det två förhållningssätt att utgå från när jag ser på en bild. Det ena är att jag utgår från att fotografen vill kommunicera något till mig och det andra är att fotografen inte vill det.

Om jag som fotograf vill kommunicera något så måste jag se till att det jag vill ha sagt går fram utan att jag skriver någon på näsan. Blir det bara en massa slumpmässiga tolkningar som mer baserar sig på betraktarens fantasi så skulle jag se det som ett misslyckande.

Om jag inte vill kommunicera något särskilt utan bara visa fina bilder i allmänhet så blir en analys helt överflödig. Det blir som att slänga ut en slumpmässig mängd text utan anledning, som man sen ska försöka analysera och komma fram till vad författaren vill ha sagt. Finns en namn för den typen av meddelande man jag kommer inte ihåg det. Det som återstår är att man kan utifrån estetiska värden analysera om det är fin bild eller inte. Först med ett större antal bilder kan man kanske säga något om upphovsmannen/kvinnan.

/Maverick

Vi har ju två olika frågeställningar, även om de hänger ihop.

1. Varför analyserar och kommenterar vi en bild?

När man tittar på bildkommenteraren på fotosidan, så är det höjt över alla tvivel att den vanligaste orsaken till att någon kommenterar en bild är att uttrycka uppskattning av den. På andra plats, långt bakefter, kommer kanske lusten att uttrycka lite ovilja. Att strikt skilja bilden från motivet, det gör vi i allmänhet inte.

Tydligen känner vi oss inte riktigt tillfreds med en sådan ganska vardaglig ansats. Vi har känslan att om man bara anstränger sig och tänker till (och kanske läser in sig på lite akademisk/vetenskaplig bildtolkning, om sådan finns?) så skulle vi få ut mycket mer av bildtittandet och bildpratet.

Just när det gäller denna andra bild, så kan det tillkomma ett motiv. Vi står inför något oväntat och behöver fråga: Vad i herrans namn föreställer bilden egentligen, och varför har den tillkommit?

2. Hur gör vi analysen?

Åter till vad jag sett på fotosidans bildkommentarer. Oftast avser bildkommentarerna foto- och layouthantverket. En tycker att ett parti av bilden borde ljusas upp, en annan att bilden borde beskäras lite annorlunda etc. Sådana kommentarer är inte särskilt ljupsinninga, men jag är säker på att de någon gång kan hjälpa fotografen att se på sin bild med nya ögon.

Ungefär så ser det alltså ut (tycker jag :).

Vad har då denna nya, mer ambitiösa ansats till bildanalys och bildtolkning tillfört? Återigen två saker, som jag ser det:

1. Försök klargöra vad du känner inför bilden.

Inget verkligt nytt i den ansatsen kanske, men helt klart är att den aspekten inte är så starkt framträdande i bildkommentarerna. Vi är förmodligen lite otränade i att alls prata om vad vi känner inför saker och ting.

Jag kan fortfarande inte klargöra precis vad jag känner inför bilden med speglarna på gatan. Bara att det är ett slags fascination inför det oväntade och absurda. En ”Alice i underlandet-” känsla kunde jag kanske säga.

2. Titta på/kommentera bilden, inte motivet (beakta t ex vad Strömholm sagt).

Inget verkligt nytt där heller, det ingår i Fotosidans rekommendationer. Men vi är inte särskilt ambitiösa eller framgångsrika i att skilja mellan bild och motiv.

Just när det gäller den här surrealistiska bilden är det kanske lättare, eftersom den knappast föreställer verkligheten. Så det finns inte mycket till motiv att kommentera utanför själva bilden. Men själv har jag inte brytt mig om att göra det, även om jag kan föra det vanliga resonemanget om bildkomposition etc. Men för att nu inte lämna den aspekten bortglömd, så tycker jag att bilden uppfyller högt ställda krav på det fotografiska hantverket i alla avseenden.

Utöver ovanstående så har vi flera gånger berört möjligheten att läsa in och tolka ett budskap i bilden. Med den typ av bilder vi oftast ser på Fotosidan så tycks detta inte så viktigt. Annat skulle det vara om vi såg ett bildreportage från en gruva (med politiska vänsterfötecken) eller från ett av arbetslöshet nedläggningshotat litet samhälle i mitten av ingenstans. Sådana bilder kommer upp på fotosidan ibland (nåja, kanske inte med vänsterförtecken :) och då kommer det nog ofta kommentarer om bildbudskapet.

Vi har sett en ansats här att se ett budskap i bilden med speglarna på gatan, men det var kanske mer välmenande än allvarligt menat? Jag vill inte påstå att fotografen skulle sakna budskap – jag har ingen aning. Men om han har det, då får han allt lov att berätta det för mig. Annars kan jag inte hitta det. Inte för att jag ser det som en brist. För vissa människor måste en bild ha ett (helst politiskt) budskap för att vara legitim, men jag hör inte till dem som kräver det.

För att avsluta med Strömholm: Jag har svårt att se att min egen upplevelse av hans bilder är frigjord från motiven. Många av hans bilder fyller mig med obehag. Visst hänger det ihop med att motiven är från miljöer som jag har svårt att nalkas i fantasin. Men jag ska erkänna att det är längesedan jag tittade på några av hans bilder. Hur jag skulle reagera på dem i dag vet jag inte.

Suggestiv, fascinerande och rolig bild

Vilken härlig bild! Kreativ, fantasifull, självklar och helgalen.

Samtalet här rör sig inte om vad jag kom hit för nämligen ett samtal om bilden. Gör bilden intryck? Varför? Varför inte? Hur har fotografen burit sig åt? Finns det något att lära om kompositionen? Hur påverkar färgerna. Är den kunnigt gjord? Hur ser man det?

Här rör sig diskussionen om regler. En fråga är om detta är ett fotografi? Denna bild består av fotografier, men den är uppenbarligen inte journalistisk. Är det bara journalistiska bilder, som hör hemma här?

Samtalet här berikar inte min förståelse eller kunskap om fotografiska bilder, vilket jag hade hoppats på.

Inga,lärling

Suggestiv, fascinerande och rolig bild 2

Ähem, ursäkta tonen i mitt inlägg. Den blev verkligen skarp, vilket reducerar möjligheten till meningsfulla inlägg. Tålamod är en dygd.

\Inga sökande efter att förstå, och ta, "bra" bilder.

Ähem, ursäkta tonen i mitt inlägg. Den blev verkligen skarp, vilket reducerar möjligheten till meningsfulla inlägg. Tålamod är en dygd.

Du har inget att ursäkta.
Ser inget problem med ditt tidigare inlägg utan tvärt om! Du skrev vad du tyckte och sådant är alltid berikande. Om du har tid så läs gärna http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=113738 och lägg till dina kommentarer om hur du vill att det här forumet skall utvecklas. Jag tror det här är lite nytt varför det måste svaja lite innan det stabiliseras.

Så farligt var det väl inte... men jag tror inte att du läst alla inlägg. Detta är för övrigt bara en av flera trådar, och det är avsiktligt att det bara är en bild per tråd.

Det råkade bli så att reglerna för forumet kom upp, eftersom många tycks vara rädda för att bilddiskussionerna (som verkligen är målet) kommer att spåra ur på något sätt.

Titta på de andra trådarna också (första bilden och trejde bilden)!

http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?f=133

Hej Anders

En bild per tråd fungerar fint tycker jag.Säkert är det så att många är rädda för bilddiskussionerna. Som Göran Segeholm skrev i sin krönika i septembernumret av Kamera&Bild (Den finns också i hans blog i inlägget den 22 september) så saknas både tradition och uttryck för bildkritik till skillnad från såväl litteratur som (målad) konst. Han har också lagt ut sin videointro till kursen "Fotografi - Visuell kommunikation". Han vill få igång diskussionen.

Allt fotografiskt är nytt för mig och jag har oändligt att lära. Är personligen mycket road av det tekniska, men målet är ju bilden. Jag fotograferar för mitt eget höga nöje, men för att komma framåt behöver jag lära mig vad i bilden som påverkar hur, emotionellt och estetiskt.(Svaret är förstås inte ett enda utan beror av mottagare, tillfälle, kultur och sammanhang.)

Hej EGW

Jo, jag hade läst i stort sett alla inlägg i alla trådar utan att hitta just någon konstruktiv kritik/analys, men mycket tal om begränsningar. Det får man göra inte det och det här ingår inte. I mitt tycke är det kontraproduktivt. Led med exempel och ge analyser och konstruktiva kommentarer på det sätt du vill det ska ske. Om andra finner det givande blir de inspirerade.

Fotosidan.se är en fin idé, men det blir mycket brus och svårt att hitta pärlorna som faktiskt finns.

Och nu har jag själv bidragit till bruset med prat om regler i stället för att göra en bildanalys.
\Inga

Vilken härlig bild! Kreativ, fantasifull, självklar och helgalen.

Samtalet här rör sig inte om vad jag kom hit för nämligen ett samtal om bilden. Gör bilden intryck? Varför? Varför inte? Hur har fotografen burit sig åt? Finns det något att lära om kompositionen? Hur påverkar färgerna. Är den kunnigt gjord? Hur ser man det?

Här rör sig diskussionen om regler. En fråga är om detta är ett fotografi? Denna bild består av fotografier, men den är uppenbarligen inte journalistisk. Är det bara journalistiska bilder, som hör hemma här?

Samtalet här berikar inte min förståelse eller kunskap om fotografiska bilder, vilket jag hade hoppats på.

Inga,lärling

Kul att det blir fler som diskuterar. Min strikt personliga analys var följande (kanske kom den bort i det andra jag skrev):

"Vad gäller bilden, så är den strikt formässig i miljön. Alla linjer går mot en punkt. Men något bryter den perfekta estetiken, så att man kommer in i andra funderingar. En människa kommer "ivägen" och vill lägga en spegel på gatan. Den hårda stenen blir istället till en reflektion. Bildmakaren vill kanske att vi ska reflektera lite grand över livet, istället för att vara "stendöda"?

Bilden har likheter med Paul Klees berömda verk "Viaduktens revolution", som tolkas som en protest mot nazismens stela och strikta maktutövande. Bropelarna gör uppror mot likriktningens politik och vandrar iväg, till synes helt utan ordning, och iklädda allehanda afäger."

Hej Nils
Jo, jag läste med stor behållning den delen av ditt inlägg och funderar över din innehållsmässiga association till Klees revolutionerande viadukter. (Innehåll till skillnad mot "bara" konstformen surrealism - om jag nu förstått den rätt.)

Bilden gör ett starkt intryck på mig. Säkert bidrar den klassiska kompositionen till det och jag är mycket tilltalad av leken med vattenspegling.

Fotografen skakar om min trygga förankring i verkligheten. Just att medlet är ett foto, och inte t ex en målning, ger den starka effekten. Bilden har en förmåga att få mig att ifrågasätta allt jag ser.... i alla fall i några ögonblick.

Tekniskt förefaller den mig skickligt gjord. Ingenting stör intrycket av verklighet. (Kan inte Photoshop, men jag är på g att lära mig.)

\Inga

Jo, jag hade läst i stort sett alla inlägg i alla trådar utan att hitta just någon konstruktiv kritik/analys, men mycket tal om begränsningar. Det får man göra inte det och det här ingår inte. I mitt tycke är det kontraproduktivt. Led med exempel och ge analyser och konstruktiva kommentarer på det sätt du vill det ska ske. Om andra finner det givande blir de inspirerade.

Fotosidan.se är en fin idé, men det blir mycket brus och svårt att hitta pärlorna som faktiskt finns.

Och nu har jag själv bidragit till bruset med prat om regler i stället för att göra en bildanalys.
\Inga

Jag blir alldeles bestört när jag ser vilket intryck diskussionen gjort på dig! Hur kan vi uppleva den så olika? Jag tycker att det kommit fram massor av intressanta tankar. Men det är uppenbart inte vad du själv förväntat dig eller hoppats på.

Att fotosidan är full av brus och lite svår att hitta på håller jag dock med om, jag har bloggat om det faktiskt. Man får ta sig tålamod och tid för att hitta guldkornen.

Sedan när det gäller bildkritiken på fotosidan, så är det min uppfattning att systemet skulle kunna vidareutvecklas lite och därigenom ge ett betydligt bättre stöd för bildkritiken. Sanningen att säga får jag annars ut mest av bloggarna – de jag följer.

Hur som helst, just denna tråd är ju inte avsedd för den här diskussionen alls. Den avser kritk av den andra bilden. Så detta skulle vi egentligen ventilera i den andra ”Samtalet”-diskussionen.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=113534

Skulle du inte kunna hoppa dit och komma med synpunkter på vad du själv anser vara intressant bildkritik och bildanalys?

Senast ändrad:
I tråden "Moderera forumet".hör regeldiskussioner hemma

Oops, höll på att bli fel. Trodde jag höll med, men det var fel tråd. Föreslår tråden "Moderera forumet" som ju finns här där man hittar diskussionen och inte behöver behärska Fotosidan.se
\Inga

som sagt så långt från fotokonst man kan komma enligt mig. hatar photoshop bilder.

Ett sånt inlägg ger dock inte diskussionen ett dyft. Vänligen låt bli dylika inlägg, eller försök att fördjupa dig. Det är inget krav att man ska tycka om bilderna, däremot bör man låta bli om man inte kan säga något vettigt.

Varför "hatar" du "photoshop bilder"? Är det något med känslan de ger dig?

Jag är medveten om att jag inte själv har kommenterat bilden i fråga ännu, trots att jag skrev att jag skulle det. Jag vet inte ännu om jag kommer att göra det, men OM jag gör det så kommer jag låta bli att göra ett struntinlägg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar