Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Andfågel. Vilken art?

Produkter
(logga in för att koppla)

gitte edelman

Aktiv medlem
(Jag försökte fortsätta på en gammal identifikationstråd, men den kom inte upp på listan av reaktiveringen. Antar att det var därför jag inte fått svar av Er, annars så snabbt utlistande, ärade FS-medlemmar.)

Därför:
Vad är detta? Jag går bet med min fågelbok.
Ser ut lite som en ejder till formen, men färgteckningen stämmer inte ens med en hälsing, så vitt jag kan se. Näbben är inte heller så där 100.
(Ursäkta bildkvalitén - pippin kom liksom 'på köpet' i en hamnbild.)
Fotad förra helgen i Amble, på Northumberlandkusten i NÖ England, får jag väl tillägga.
 

Bilagor

  • andfågel.jpg
    andfågel.jpg
    40.9 KB · Visningar: 2,939
Jag fick just svar i den tidigare tråden att detta var en (delvis) albin gräsand.
Varför tror du på tamanka?
('Tändsticksasken i fickan' saknas, förstås - den som gräsanden alltid har med sig för picnickar. ;) )

...Eller skymtar man en liten bit av tändsticksaskplånet där?
 
gitte edelman skrev:
Jag fick just svar i den tidigare tråden att detta var en (delvis) albin gräsand.
Varför tror du på tamanka?
('Tändsticksasken i fickan' saknas, förstås - den som gräsanden alltid har med sig för picnickar. ;) )

...Eller skymtar man en liten bit av tändsticksaskplånet där?
Samma art i grunden, tamankan kommer från arten Gräsand (Anas platyrhynchos), men har sedan blivit avlad på, oftast för att öka storleken. Den här fågeln ser stor ut (kropp i förhållande till huvud), därför tror jag att det är en tamanka. Eftersom tamanka är en gräsand, är heller inte det svaret "fel".
 
Tänkte låna tråden lite....

Någon som vet vad detta är för något., Sitter på jobbet och har ingen fågelbok, om det nu skulle hjälpa ;-)
Fågeln observerades igår 11 juni i Rönneå, Skåne.
 

Bilagor

  • fagel.jpg
    fagel.jpg
    48.8 KB · Visningar: 2,570
Re: Tänkte låna tråden lite....

casting skrev:
Någon som vet vad detta är för något., Sitter på jobbet och har ingen fågelbok, om det nu skulle hjälpa ;-)
Fågeln observerades igår 11 juni i Rönneå, Skåne.
Mandarinand, hane.
 
Tack.

Är alltid så grymt imponerande här i forumet. Det är ju inte ens lönt att slå i fågelböckerna ;-)
 
Nu när jag ändå värmt upp tar jag en till. Den här såg i princip ut som en vanlig gräsand, men ögonen ser lite annorluna ut. Är det en gräsand eller någon annan andart som spökar?
 

Bilagor

  • fagel2.jpg
    fagel2.jpg
    91.4 KB · Visningar: 2,303
casting skrev:
Nu när jag ändå värmt upp tar jag en till. Den här såg i princip ut som en vanlig gräsand, men ögonen ser lite annorluna ut. Är det en gräsand eller någon annan andart som spökar?
Nu har du hittat Mandarinandens hona och ungar.
 
Tack Staffan, hade en liten misstanke om det. Men det var trots allt ett hundratal meter mellan dom :) (Och dessutom väldigt många andfåglar öht)
 
WFS) (Graylingman skrev:
Säger kanske inte så mycket, men hittills i år är 126 observationer rapporterade till Svalan, rapportsystemet för fåglar.

Länk till rapportsystemet

//Anders

Nej du har rätt, det säger mig inte så mycket :) Förmodar att ett sådant system lätt blir lite missvisande då man antagligen rapporterar vissa arter hellre än andra) Sen antar jag att arter som tex andfåglar har en högre observationsfrekvens eftersom dom åtminstone som i detta fallet visar sig i ganska folktäta områden.
 
Kan tillägga att Mandarinanden inte normalt finns i vilt tillstånd i Sverige. Utan att alla fynd som hittills registrerats anses vara fåglar i fångenskap som har rymt, från fågelparker och liknande.

Sedan kan man ju fundera på när en art som har rymt från fångenskap ska betraktas som en etablerad vild art i vår fauna, men det är en annan diskussion som ornitologerna får ta hand om.
 
Men hur kan dom etablera sig? Det finns ju inte så mycket mandariner att äta i Sverige. Också under den varma årstiden är tillgången svag. Äter dom apelsiner också? :)
 
Ännu en okänd and

Vad är detta för and?

Fotograferad på Raggaröfjärden i söndags. Satt på ett skär ihop med en massa ådor.

Kass bild, men jag hoppas att det går att se vad det är.
 

Bilagor

  • img_4355.jpg
    img_4355.jpg
    41 KB · Visningar: 528
Re: Ännu en okänd and

skrinnare skrev:
Vad är detta för and?

Fotograferad på Raggaröfjärden i söndags. Satt på ett skär ihop med en massa ådor.

Kass bild, men jag hoppas att det går att se vad det är.


Brunand, hane
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.