Annons

analogt vs digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

Poker

Aktiv medlem
Efter att fått veta vilken filmtyp jag har som är ett neg från 1980-tal 120-film kom en del frågor upp.

Eftersom kvaliteten är sämre, färger och liknande tänker jag scanna in denna i TIFF, RGG-läge i runt 50-60Mb stor fil för att bearbeta försiktigt i photoshop.
Det torde räcka för att lämna in för framkallning i minst 25x38.

MEN..när man gör om från analogt till digitalt blir då inte bilden "sämre"?
Eftersom framkallning från negativ till papper alltid är det bästa tror jag så undrar jag om det är värt tiden att scanna in bilden, men jag vill gärna att bilden skall bli bra då det kommer bli en 70-års present.
Några råd i tillvägagångssätt?
 
Så länge du har en bra skanner så behöver du absolut inte vara rädd för den digitala rutten. Vilket av stegen är det du tvekar om?
 
det är nog scannern som är boven i dramat.
Jag har ju en scanner men´den tar inte neg utan får göra det hos min kusin.
det är en sådan scanner:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=120294&cks=PRL

Jag vet inte om den är tillräcklig.
Det verkar också vara rätt dyrt att låta någon firma scanna in 4-5 bilder också.
Vilken metod använder dom för detta?
 
Med en sån där skanner blir kvaliteten tyvärr ganska försämrad. Det finns hyffsade flatbäddsskannrar för film, det där är tyvärr inte en av dem. För riktigt bra kvalitet skall du ha en skanner som bara är till för film.

Är det bara 4-5 bilder skulle jag vända mig till något yrkeslabb. Ofta har de Imaconskannrar när de skannar styckvis och det blir riktigt, riktigt bra.
 
Ja, jag har kollat men dom tar rätt bra pröjs.
vill minst ha 50Mb för att kunna göra de korrigeringar jag vill ha.
och då pratar vi 200kr/per bild.
odenlab.se

Nej när kusinen talade om vilken scanner det var insåg jag att den inte skulle klara måttet..
 
Vill du skjuta ut i 300 ppi räcker det med 38 MB bilddata för 25x38 cm.

Kolla med andra labb också. Det varierar en hel del.
 
ja det räcker nog till.
Det finns nog andra lab men skall höra om en gammal kompis har kvar sin negscanner, i såfall blir priset obefintligt.

Men när man får bilden får man den väl som dpi, vad blir då ppi kontra dpi=300?
 
Ja det som är det intressanta är vad scannerns ppi är och inte dpi såklart.
Lpi när man talar om en skrivare vad den klarar att skriva ut i.

ögnade snabtt igenom grafiskt kokbok..
Måste nog köra en snabbrepetition tror jag nog :)

Utan att frångå ämnet för mycket undrar jag varför cyberphoto t.ex. skriver att en viss scanner klarar "4800 x 4800 dpi"

saxat från grafiskt kokbok.
"ppi, Pixels per inch. Beskriver bilders, skärmars och scannars upplösning"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.