Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analogt pentax-objektiv på 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

rajtzing

Aktiv medlem
Jag har fått ta över ett gammalt "smc Pentax-a 50mm"-objektiv som säkert är från slutet av 70-talet eller liknande. Min fråga är: hur kan jag använda detta objektiv på min Canon 7d? Vad för adapter krävs i så fall? Har provat att bara hålla objektivet framför kameran och bilderna blir riktigt trevliga! Dock så vore det ju ännu trevligare om det gick att sätta fast på något sätt :)

Någon som vet hur?

Jag har fått ta över ett gammalt "smc Pentax-a 50mm"-objektiv som säkert är från slutet av 70-talet eller liknande. Min fråga är: hur kan jag använda detta objektiv på min Canon 7d? Vad för adapter krävs i så fall? Har provat att bara hålla objektivet framför kameran och bilderna blir riktigt trevliga! Dock så vore det ju ännu trevligare om det gick att sätta fast på något sätt :)

Någon som vet hur?

Sök bara på Pentax to EOS adapter så kommer du hitta massor.

Hmmm..det borde vara en m42 gänga på de gammla Pentax objektivet om jag inte är helt ute och cyklar. Då finns det definitivt adapter till Canon för det. Har en sådan själv. Finns lite överallt t.ex. kaffebrus. Jag hittade min på tradera för typ 40 spänn... Är det inte m42 på den så kanske det finns adapter ändå.

Hmmm..det borde vara en m42 gänga på de gammla Pentax objektivet om jag inte är helt ute och cyklar. Då finns det definitivt adapter till Canon för det. Har en sådan själv. Finns lite överallt t.ex. kaffebrus. Jag hittade min på tradera för typ 40 spänn... Är det inte m42 på den så kanske det finns adapter ändå.

Nej det är inte 42mm gäng på Pentax A linser. Det är K-fattning som gäller.

Någon som vet hur?

Eventuellt kan du få problem med metallflärpen som sticker ut:

http://www.jcolwell.ca/photography/calc-info/Keos-adapter.pdf

http://www.instructables.com/id/How-to-modify-K-Mount-lenses-to-fit-a-full-frame-C/

Efter denna slakt blir objektivet värdelöst för alla Pentaxägare, sälj det eller köp en Pentax att montera det på istället.

För min del behöver inte objektivet fungera alls på en Pentax, eftersom jag inte har nån och inte kommer skaffa :)
Så lösningen verkar vara att skaffa adapter (hittade på kaffebrus för 299), och sen operera lite.. Fast har ju läst att det inte behövs på alla K-objektiv, men frågan är hur man vet det? Känns ju jobbigt att göra det i onödan.

Jag har själv en Canon 7d och köpte nyligen på tyska ebay en pentax-m smc 50 mm f1.4 med pentax-k fattning. Den använder jag perfekt med 7dn tack vare den här adaptern: http://www.ebay.com/itm/2ndGenerati...ultDomain_0&hash=item3f02fb3ede#ht_3009wt_952

Är sjukt nöjd med linsen och adaptern. :)

Jag har inte gjort några modifikationer på något heller.

Oj, nu blir det ännu mer konkurrens om gamla Pentax-objektiv ;-)
Tur att jag redan har köpt på mig några stycken...

Mvh Pär

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar