Annons

analogt objektiv på Nikon D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Norskan

Medlem
Hej hej

Har köpt en Nikon D200 i dag, och tänkte försöka använda mitt analoga Nikkor objektiv till detta.Måste jag ställa in kameran på ett visst sätt för att denna kombinationen skall bli vällyckad?

Maggan
 
Norskan skrev:
Hej hej

Har köpt en Nikon D200 i dag, och tänkte försöka använda mitt analoga Nikkor objektiv till detta.Måste jag ställa in kameran på ett visst sätt för att denna kombinationen skall bli vällyckad?

Maggan

Hej! I menyn (non-cpu lens data) ställer du in brännvidd samt största bländare i det objektivet du kopplar på.

Här har du också en tråd att läsa om manuella objektiv på bla D200! http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=89023
 
Se till att objektiven är av typen AI eller AI-S, annars kan du eventuellt pajja kameran:-S
 
Enligt MIR så har ditt objektiv ett chip så det ska inte vara några problem alls att använda det. Inga speciella inställningar alls behöver göras. Jag utgår från att det är 35-70/2,8 du syftar på.
Dock kommer det motsvara ett 50-105 eftersom D200 har en cropfaktor på 1,5 men det visste du säkert redan.
 
Lena W skrev:
Kan du berätta mer om detta, Martin?
Det gäller bara manuella objektiv. Om de inte är av typen AI eller AI-S så finns en fläns på bländarringen som troligtvis kommer att ta i den plast-plutt på kamerahuset som är till för att känna av vilken bländare som är inställd, med risk för att den bryts av. Observera att detta bara gäller kameror som ger ljusmätning med manuella objektiv. Det går alltså bra att montera icke AI- eller AI-S-objektiv på D40(x), D50, D60, D70, D80 eller D100.
 
Beror inte det hela på att man glömt att ställa om bländaren till 5.6 innan man sätter på objektivet?
 
Lena W skrev:
Beror inte det hela på att man glömt att ställa om bländaren till 5.6 innan man sätter på objektivet?
Vad beror på att man inte ställt om till 5,6 på vilket objektiv? Och vad skulle hända vid just f/5,6??

De kameror jag räknade upp ovan saknar AI-koppling och kan därför inte skadas av att man monterar icke AI-objektiv. De kan heller inte ge ljusmätning med AI- eller AI-S-objektiv eftersom det inte finns någon överföring som talar om för kameran vilket bländarvärde som är inställt (detta gör man nämligen med bländarringen om objektivet saknar elektronik).
 
Jo, på alla gamla analoga Nikonkameror kunde man bara sätta på objektivet när man hade vridit om till bländare 5.6. Det gick inte att få på objektivet annars.

Jag har en handfull manuella objektiv från den "gamla goda" analogtiden (ej AI) och alla går att få på utan att kameran går sönder, men så drar jag på objektiven endast med bländare 5.6.

Jag märkte med en gång att det inte ville sig ordentligt första gången jag försökte med gammalt objektiv på första digitalkameran. I och med att jag är försiktig, gjorde jag om försöket med "rätt" bländare framvriden och då gick det bra.

Med största sannolikhet är jag helt ute och cyklar, men jag kanske har missförstått dig någonstans på vägen vad du menar.

Det konstiga är att ingen fotohandlare påpekade att kamerorna kunde gå sönder, när jag frågade om kompatibiliteten en gång i tiden. Det är ju ytterst alarmerande om de glada i hågen låter människor få kamerorna förstörda!

//L
 
Jo men Lena har nog rätt. Jag har också i bakhuvudet någonstans att det var på det sättet. Någon med ett sådant objektiv kanske kan testa och se om det är på det sättet.
Mvh
JB
 
D200 är trevlig eftersom den ger ljusmätning med äldre objektiv. Detta förutsätter självklart att de är AI. Då är det bara att montera objektivet, gå in i menyerna (Shooting menu, längst ner finns Non-CPU lens data) och mata in största bländare och brännvidd. Sen är det bara att fota. Har själv ett Series-e 28/2,8 som jag hittade för nästan inga pengar alls.
 
Hej på er

Har testat objektivet på kameran, och ser nå att det finns et annat problem. Min gamla analoga kamera gick i golvet en gång vilket skapade en snedhet i objektivet. När jag zoomar med det käns det som det fastnar på mitten. Samtidigt får jag inte till att "finfokusera" med det. Det åker in och ut och verkar inte riktigt veta vad det skall fokusera på..så det tåget har nok gått;)

Någon som kan rekommendera några riktigt bra och prisvärda objektiv till D200`an?
Vilket objektiv bör man köpa först?
Är det ett teleobjektiv, en vidvinkel och ett makro som gäller?
Vad är bästa portrettfoto objektivet till Nikon?
Vad skall man kolla efter om man köper begagnade objektiv?

Glad påsk:)

Maggan
 
Norskan skrev:
Hej på er

Har testat objektivet på kameran, och ser nå att det finns et annat problem. Min gamla analoga kamera gick i golvet en gång vilket skapade en snedhet i objektivet. När jag zoomar med det käns det som det fastnar på mitten. Samtidigt får jag inte till att "finfokusera" med det. Det åker in och ut och verkar inte riktigt veta vad det skall fokusera på..så det tåget har nok gått;)

Någon som kan rekommendera några riktigt bra och prisvärda objektiv till D200`an?
Vilket objektiv bör man köpa först?
Är det ett teleobjektiv, en vidvinkel och ett makro som gäller?
Vad är bästa portrettfoto objektivet till Nikon?
Vad skall man kolla efter om man köper begagnade objektiv?

Glad påsk:)

Maggan
Vad fotar du mest? Vilket du ska köpa först kan du endast avgöra genom att se till dig själv först, vilka brännvidder du brukar använda, och köpa utifrån det. Nu vet jag ju inte vad din budget ligger på, men de fasta objektiven är oftast mycket prisvärda. Vill du ha en zoom så kan du ju exempelvis titta efter "kitgluggen" 18-70. Normalzoomar är väl det som "de flesta" brukar börja med.

När du köper ett begagnat objektiv så bör du ju prova det på kameran och se så att skärpan finns där, samt att fokusen lägger sig rätt. Sen kan du också kolla att fokusring och ev. zoom löper lagomt lätt. Kolla glas för synliga repor, samt att bländarlamellerna är torra. Testa även röra i den lilla pinnen som styr bländaren, och se efter så att bländaren öppnas och stängs snabbt.
 
Lena W skrev:
Jo, på alla gamla analoga Nikonkameror kunde man bara sätta på objektivet när man hade vridit om till bländare 5.6. Det gick inte att få på objektivet annars.

//L

Detta är ju inte sant. Så har det aldrig varit.

Edit:Fel av mig det finns visst ett par gamla nikkormat som inte Ai-gaffelkopplingen är fjädrande på och då måste man ha F5.6 inställt. Men detta gäller då bara på vissa modeller tillverkade före Ai-kopplingens införande 1977.

Dessutom så kan man inte montera Pre-Ai objektiv på min D70 det finns en annad plast plupp som tar i förutom AI-kopplingen.

M
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.