ANNONS
Annons

analogt o digitalt i samma hmmm...

Produkter
(logga in för att koppla)
Inget att skratta åt. Perfekt som ersättning för ljusschaktsökare och bättre eftersom man ser bilden rättvänd. Funkar bra vid t.ex blomfotografering och personligen upplever jag det alltid lättare att komponera bilden samt visualisera slutresultatet när man kan se sökarbilden med båda ögonen.
 
Där har du en poäng ja.
Mitt inlägg var mest tänkt att rikta sig mot "preview" funktionen - då denna manick förmodligen inte stämmer så bra överrens med filmens förmåga att fånga bilden.
Men som sökare är den nog utmärkt ja.
 
ZoMbiE skrev:
- då denna manick förmodligen inte stämmer så bra överrens med filmens förmåga att fånga bilden.

Kan du ge något enda exempel på någon sökare i en analog kamera som stämmer överens med filmens förmåga att fånga bilden? Är det inte som sökare den är avsedd, för fotografera med denna manick går väl knappast..............?
 
Visserligen försökte jag lansera en ny digital film på fotosidan 1. april men detta måste nog vara en av de mera vettiga kombinationerna (inom rimlig prisnivå) av digital/analog teknik. Undrar om den kan visa sökarbilden i svartvitt, vore toppen i så fall. Har ibland använt min digitala kamera (som har svartvitläge) som hjälpvisualisering när jag fotat med svartvit film.
 
Graal skrev:
Kan du ge något enda exempel på någon sökare i en analog kamera som stämmer överens med filmens förmåga att fånga bilden? Är det inte som sökare den är avsedd, för fotografera med denna manick går väl knappast..............?

Oj vad aggresivt det blev. lugn o fin nu..
Jaah det står ju att man får en liten preview med hjälp av den inbygda CMOS sensorn på 1.9mpix.
 
ZoMbiE skrev:
Oj vad aggresivt det blev. lugn o fin nu..
Jaah det står ju att man får en liten preview med hjälp av den inbygda CMOS sensorn på 1.9mpix.

Reagerade mest på att du spolade denna väldigt användbara manick på ett ganska "klumpigt" sätt.
 
Nyttan?...ptjaa...kanske för att slippa ligga med näsan i vädret när man fotar macro...eller när...hmmm...om jag inte hade fel för mig så...ja just det...det står ju i texten vad den skulle kunna vara bra för...missade du det?

The Zigview is particularly useful for low angle photography where you would struggle to see through the viewfinder especially with Macro work, or high angle situations such as press work where it is impossible to see the subject when taking pictures over crowds etc. Zigview makes it easy to see the subject in both these situations and many more, without any difficulty.
 
Men Joakim.. Vart fick du analogt ifrån?

Om jag inte ser fel, så är det en Fuji S2 DSLR på bilden...
 
Verkar riktigt spännande, passar mig perfekt när jag fotar makro, istället för en vinkelsökare, men lite mer användbar (tex vid folkmassor).

Undrar om den går att köpa i Stockholm!
 
Jag tycker den verkar kul och användbar men det är ju ingen prioritet.

Användning vid macrofotografering så undrar jag om den är så bra.. med tanke på att himlen lär speglas bra eftersom den är riktad uppåt, det bör vara svårt att se.

Riktat neråt så man kan stå i folkmassor med armarna högt upp så tror jag den kan bli en hit.. kanske.. beror lite på hur känslig den är för stötar och hur fästet är skapat.. inte kul att bryta sönder..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.