rymdrattan
Aktiv medlem
Jag slet upp farsans gamla analoga chinon cm-4s ur källaren för nån vecka sen; och jag blev grymt imponerad! Inte nog med att Den va läskigt lätt, den hade även ett objektivsom går ner til 1.9f/stop, en sökare som va gigantisk och fokushjälpmedlet i sökaren va bättre än allt annat jag sett i någon annan dslr?
Då jag är född i nintendo-åldern så är detta den enda analoga systemkameran jag sett; så jag vet inte om fokuseringshjälpen är likadan på alla kameror eller om det är just på denna chinon. Jag skapar gärna en bild i photoshop om någon inte vet vad jag menar.
Men! Problemet är att min pappa sa att det va nått fel på den. Vilket gör mig lite rädd för att skjuta skarpt med den. Den slår av slutaren precis som den ska och led-exponeringsmarkeringen behöver troligtvis bara nya batterier för att funka. Är det värt att lägga nästan 200kr på att köpa en rulle och framkalla den? Eller är det lika bra att köpa en ny(begagnad) kamera som är bättre för ett rimligt pris?
Det jag letar efter är just en analog kamera som har följande.
*Objektiv med brännvidd på 50mm
*Objektiv med bländare som är större än 2f/stop (dvs 1.9, 1.7, 1,4 osv)
*En kamera som har samma fokushjälpmedel som denna chinon har.
*En kamera som kostar under 2000. (Helst under 1500).
Nån som kan något om analoga kameror som kan hjälpa mig med råd ang. detta? Kanske även förklara varför inte digitala systemkameror har samma fokushjälpmedel?
Mvh räven
Då jag är född i nintendo-åldern så är detta den enda analoga systemkameran jag sett; så jag vet inte om fokuseringshjälpen är likadan på alla kameror eller om det är just på denna chinon. Jag skapar gärna en bild i photoshop om någon inte vet vad jag menar.
Men! Problemet är att min pappa sa att det va nått fel på den. Vilket gör mig lite rädd för att skjuta skarpt med den. Den slår av slutaren precis som den ska och led-exponeringsmarkeringen behöver troligtvis bara nya batterier för att funka. Är det värt att lägga nästan 200kr på att köpa en rulle och framkalla den? Eller är det lika bra att köpa en ny(begagnad) kamera som är bättre för ett rimligt pris?
Det jag letar efter är just en analog kamera som har följande.
*Objektiv med brännvidd på 50mm
*Objektiv med bländare som är större än 2f/stop (dvs 1.9, 1.7, 1,4 osv)
*En kamera som har samma fokushjälpmedel som denna chinon har.
*En kamera som kostar under 2000. (Helst under 1500).
Nån som kan något om analoga kameror som kan hjälpa mig med råd ang. detta? Kanske även förklara varför inte digitala systemkameror har samma fokushjälpmedel?
Mvh räven