Hej!
Jag är intresserad av att börja med analogt fotografi. Vad ska man tänka på vid valet av kamera? Hur mycket kostar film? Går det att få den framkallad, eller måste man göra det själv? Går det att digitalisera bilderna utan att köpa utrustning för en förmögenhet?
Tacksam för svar!
/ John
Var går din gräns för förmögenhet?
Jag var där du är nu för tre månader sen. Och jag började med en billig kinesisk filmscanner, den hade dock väldigt ojämn bakgrundsbelysning. Så jag kände mig tvungen att uppgradera när jag hade passerat 20-filmers-strecket. Den nya skannern är en Epson V700, och är overkill om man bara skall skanna småbild, men jag ville testa lite mellanformat, och ha möjlighet att skanna 4x5 storformat också. Den har också jämnare bakgrundsbelysning, vilket gör att det blir bättre resultat än den gamla.
Jag surfade runt rätt länge och jagade priser, det slutade med att jag köpte startkemin och lite film på Macodirekt i Tyskland. Jag kör fortfarande med deras serie: EcoPrint, EcoStop och EcoFix, jag har framkallat kanske 30 rullar nu, och har typ hälften kvar av allt.
Jag kör Nikon digitalt, men råkade snubbla över ett billigt kit med en Chinon-kamera och objektiv, Pentax-kompatibla saker. Så nu kör jag Pentax i den analoga världen och Nikon digitalt. Jag önskar att jag hade ett digitalt Pentax-hus, och ett analogt Nikon-hus. Så det var nog ingen listig lösning i långa loppet.
Prylar som jag använder utöver kamera och skanner är: framkallningsdosa, en liten sax för att kippa av film med, en mörksäck (eller vad katten det heter) att stoppa filmen i framkallningsdosan i, en termometer för att få temperaturen på kemin i rätt härad och klämmor för att hänga filmen på tork när den är framkallad. Jag använder vanlig Yes handdiskmedel i slutet av framkallningen för att tvätta filmen, jag får mycket mindre torkfläckar sedan jag började med det.
Vad gäller film har jag använt rätt mycket Lucky SHD100, som är görbillig kinesisk fulfilm köpt på nätet. Det blir bilder med den med, kostar ca 20kr rullen med frakt.
Jag har också kört Fuji C200 i svartvit kemi, det funkar om man skall scanna sedan, men är antagligen bökigt om man vill göra papperskopior i mörkrum. Även den kostar typ 20kr rullen med frakt på nätet.
I instruktioner på nätet såg jag att många hade speciella verktyg för att få ut filmen ur filmkassetten. Det har jag klarat mig utan då jag låtit en liten snutt av filmen sticka ut ur kassetten när jag spolat tillbaka. Då gäller det att ha lite ordning på sakerna så man inte misstar filmen för blank och kör den ett varv till i kameran dock.